سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دوشنبه شب به خبرنگاران گفت که مسکو استفاده از ارزهای ملی در مبادلات با شرکای خود را افزایش می‌دهد و سهم دلار در این مبادلات روز به روز در حال کاهش است.

لاوروف: سهم دلار در مبادلات ما با شرکا روز به روز در حال کاهش است

به گزارش قدس آنلاین، وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: روند استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌های متقابل بین روسیه و کشورهای شریک، شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وی افزود: البته در آینده با رشد تجارت، استفاده از ارزهای ملی برای انجام مبادلات فی‌مابین عملی‌تر خواهد شد.

لاوروف خاطرنشان کرد: این موضوع نه‌تنها در مورد آفریقا بلکه برای آمریکای لاتین، دوستان آسیایی ما و همچنین ایران، هند و چین صدق می‌کند.

وزیر خارجه روسیه گفت: در حال حاضر فعالانه به استفاده از ارزهای ملی در مبادلات خود روی می‌آوریم و سهم دلار در این مبادلات روز به روز در حال کاهش است.

وی همچنین با اشاره به ایده لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل درباره تمرکز بر توسعه مکانیسم‌های پرداختی که مبتنی بر دلار یا یورو نیست، گفت: بر اساس ایده داسیلوا، استفاده از ارزهای جایگزین (به جای دلار و یورو) بر اساس تصمیمات و توافقاتی است که در آینده از جمله در چارچوب بانک توسعه جدید بریکس، توسعه خواهد یافت.

پیش از این آلکسی اورچوک معاون نخست‌وزیر روسیه نیز در همین رابطه، گفت: تبادلات میان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) تقریباً به طور کامل با استفاده از ارزهای ملی انجام می‌شود و سهم ارزهای ملی در تبادلات میان اعضای این اتحادیه در ماه مارس به ۹۰ درصد رسیده است.

وی در دومین مجمع اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه در این اتحادیه اقتصادی در حال ثبت افزایش استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌های متقابل کشورهای عضو هستیم، افزود: اوراسیا عملاً به تسویه ارزهای ملی روی آورده است.

گفتنی است؛ آندری اسلپنف وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا پیش‌تر دستور کار اصلی دومین مجمع این اتحادیه را که اوایل خرداد در مسکو برگزار شد، افزایش کاربرد ارزهای ملی در تجارت بین کشورهای عضو اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.