کتاب «خاتون و قوماندان» با همکاری نشر ستاره‌ها قرار است به سه زبان انگلیسی، عربی و اردو ترجمه و در کشورهای مقصد توزیع شود.

 سفر «خاتون و قوماندان» به کشورهای منطقه

به گزارش قدس آنلاین، کتاب «خاتون و قوماندان» پس از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این اثر، از جمله آثار پرمخاطب در بازار نشر بوده است. کتابی که به قلم مریم قربان‌زاده نوشته شده، تلاش دارد نگاهی متفاوت به زندگی یکی از فرماندهان فاطمیون داشته باشد. 

داستان زندگی مشترک شهید علیرضا توسلی معروف به (ابوحامد) فرمانده لشکر فاطمیون را از زبان همسر وی،  ام‌البنین حسینی، روایت می‌کند. 

شهید علیرضا توسلی معروف به ابوحامد، از بنیانگذاران لشکر فاطمیون، اول مهر ماه سال 1341 در افغانستان به دنیا آمد و 9 اسفند 1393 در سوریه، در شهر درعا به شهادت رسید. در نگاه او که در تمام زندگی‌اش رزمنده بود، مرزهای جغرافیایی و ملیت اعتبار چندانی نداشت. برای او مانند بسیاری دیگر از مجاهدان و رزمندگان، ایران با کابل و کابل با دمشق فرقی نداشت. این «آرمان» بود که حضور را معنا می‌بخشید. 

قربان‌زاده در کتاب خود کوشیده این‌بار نه داستان رزم یک فرمانده، که زندگی را از دریچه همسر او روایت کند. کتاب «خاتون و قوماندان» داستان زندگی یک خانواده مهاجر افغانستانی در ایران است که برای رسیدن به آرمان‌ها، از جان مایه گذاشتند. کتاب با محور قرار دادن زن خانواده، نگاه جدیدی از زن مسلمان ارائه می‌دهد؛ زنی که در کنار ایفای نقش مادی و همسری، کنشگر، فعال و تأثیرگذار بر محیط خود است.

نویسنده «خاتون و قوماندان» پیش‌تر در گفت‌وگویی با تسنیم، درباره چرایی انتخاب این زاویه نگاه برای روایت زندگی شهید توسلی گفت: روایت زندگی شهدا و رزمندگان از زبان همسران و مادران آنها، در واقع تأکیدی است بر بُعد اجتماعی جنگ؛ این مسئله ربطی به نوع جنگ ندارد، هم می‌توان این قضیه را در جنگ تحمیلی جست و دنبال کرد و هم در زندگی رزمندگان و شهدای مدافع حرم و ... . پرداختن به این وقایع و زندگی رزمندگان و شهدا از دریچه نگاه زنان، کاری است در جهت ارائه درست تاریخ.

به گفته قربان‌زاده؛ در دهه‌های اخیر آثار متعددی با تمرکز بر روایت از شهامت‌ها، رشادت‌ها و شهادت‌های مردانه منتشر شده که البته باید گفت همین میزان نیز قطره‌ای است از دریا؛ اما با این حال به نظر می‌رسد که جای روایت‌های زنانه در میان این آثار خالی است. با وجود آنکه زنان نقش تعیین‌کننده‌ای در مواجهه با هر یک از این وقایع داشته‌اند، مانند جنگ تحمیلی یا ماجرای سوریه و ...، روایت‌هایی که از آنان داریم، کافی و کامل نیست. معتقدم قسمت‌های اجتماعی جنگ درباره زنان باید شفاف و روشن، بدون هیچ‌گونه اضافه‌گویی دیده و روایت شود.

وی ادامه داد: زنان در این وقایع یک هویت حماسی و رزمی دارند، اگرچه تفنگ به دست نگرفتند اما در جبهه جنگ بودند. اگر رزمندگان دلگرم به حضور آنها نبودند، نمی‌توانستند اینقدر پر صلابت در میدان رزم حاضر شوند. تلاشم همواره در «خاتون و قوماندان» این بود که این اصالت و هویت را حفظ کنم.

قرار است این کتاب به سه زبان انگلیسی، عربی و اردو ترجمه و در کشورهای مقصد توزیع شود. از سوی دیگر، کتاب «خاتون و قوماندان» محور پانزدهمین دوره پویش کتابخوانی «کتاب و زندگی» قرار گرفته است. این پویش از دهم خرداد با همکاری مرکز رسانه‌ای شیرازه و انتشارات ستاره‌ها آغاز شده است. 

علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه کتابخوانی می‌توانند عدد شش را به سامانه پیامکی 90009825 ارسال یا کتاب را از کتابفروشی‌های سراسر کشور تهیه کنند. این دوره از پویش همراه با 500 میلیون ریال جوایز نقدی خواهد بود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.