نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه زائران ایرانی انتظار دارند دعای کمیل را در بقیع برگزار کنند که خواسته زیادی نیست، گفت: مسئولان عربستان سعودی باید از "خانواده شهدای منا" دلجویی کنند.

مسئولان عربستان سعودی باید از "خانواده شهدای منا" دلجویی کنند

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار کرد: بعد از کرونا و تعطیلی حج امسال، سهمیه حج کشورهای اسلامی کامل است و تعداد زائران ایرانی نیز بیش از تعداد زائران حج سال ۱۳۹۸ است که برای آنها آرزوی سفری راحت و پربار را داریم.

وی ادامه داد: با توجه به برقراری رابطه ۲ کشور ایران و عربستان، امید است همکاری‌های کشور میزبان بهتر از قبل باشد و به انتطارات زائران ایرانی پاسخ بگویند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: بعثه، سازمان حج و مرکز پزشکی وظیفه دارند تا در مورد اسکان، تغذیه انتقال و تمام مسائل وظایف خود را انجام دهند. امسال برنامه‌ریزی‌هایی که شده بهتر از گذشته است چرا که ما هم از تجربه نفرات قبلی و هم فناوری‌های جدید استتفاده کرده‌ایم.

نواب تصریح کرد: از همه کسانی که برای برقراری حج تلاش کردند، به ویژه آیت‌الله ری شهری و تمام کسانی که در گذشته در خدمت حج بودند و الان درگذشته‌اند، تشکر می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت  درباره برنامه ملاقات‌ها با مقامات سایر کشورها توضیح داد: ملاقات‌هایی با نمایندگان کشورهای اسلامی که وزرای حج یا  مسئولان حج هستند، انجام می‌شود و گفت‌وگوها در جهت بهینه کردن برنامه‌های حج است. کشورهای مختلفی برای دیدار با مسئول بعثه حج ایران ابراز تمایل کرده‌اند.

وی تاکید کرد: آنچه در خصوص خدمت به زائران ضرورت داشته، انجام شده و هیچ کم و کسری وجود ندارد. در هر حوزه‌ای بررسی‌های لازم انجام شده تا آنچه نیاز زائر است برآورده شود و تا به امروز زائران بدون هیچ مشکلی در مدینه و مکه مستقر شده‌اند و برنامه‌های پیش‌بینی شده به خوبی درحال اجراست.

نواب درباره همکاری عربستان با زائران ایرانی توضیح داد: گزارش‌های ما نشان می‌دهد رویکرد میزبان سازنده است. زائران ایرانی انتظار دارند دعای کمیل را در بقیع برگزار کنند که خواسته زیادی هم نیست.

 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت  افزود: یکی از خواسته‌های ما این است که مسئولان عربستان از خانواده شهدای منا دلجویی کنند که انتظار به‌جایی است.

وی گفت: پیش از این هر ساله در مدینه و مکه برنامه‌های‌ انس و معرفت را در ۳ سطح فرهنگی، تبلیغاتی و معرفتی برای زائر داشتیم.

نواب گفت: یکی از برنامه‌های امسال ما در سطح هتل‌هاست که به‌صورت مجموعه کاروان‌هایی که در هتل هستند، انجام می‌شود همچنین برای اهل سنت هم برنامه جدا داریم. برنامه دیگر ما در سطح ملی است که برای همه زائران یکپارچه انجام می‌شود. قبلا در هتل فقط برنامه انس و معرفت داشتیم اما الان انس با قرآن را نیز داریم.

 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها ترجمه قرآن هم انجام می‌شود که برنامه جدیدی است. در این برنامه از حافظین و قاریان زائر نیز استفاده می‌شود و در مجموع رنگ و لعاب قرانی جلسات بیشتر شده است. برنامه روایتگری را نیز به طور همزمان در مکه و مدینه داریم که توسط یک راوی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.