آفریقا جوان‌ترین جمعیت جهان و بالاترین نرخ رشد در این زمینه را به خود اختصاص داده است.

اهداف و سیاست‌های وزارت امور خارجه آمریکا در جنوب صحرای آفریقا چیست؟/ دیپلماسی عمومی برای نفوذ در قاره سیاه

به گزارش قدس آنلاین، سازمان ملل میانگین سنی در قاره سیاه را ۲۱.۲سال پیش‌بینی کرده است. نزدیک به ۷۰درصد جمعیت جنوب صحرای آفریقا زیر ۲۵سال سن دارند و نیمی از رشد کلی جمعیت جهان در ۳۰سال آینده در این قاره رخ خواهد داد. بر این اساس، ایالات متحده در اهداف راهبردی خود توجه و تمرکز بر این قاره را به عنوان یکی از اهدافش مدنظر قرار داده است.

دفتر امور آفریقا یکی از شاخه‌های دیپلماسی عمومی آمریکا در وزارت خارجه است که طیف کاملی از برنامه‌ها و ابزارهای دیپلماسی عمومی را برای پیشبرد اهداف و سیاست‌های ایالات متحده در جنوب صحرای آفریقا به‌کار می‌گیرد. بخش‌های دیپلماسی این کشور متشکل از ۲۵کارمند استخدام مستقیم، ۹۸افسر خدمات خارجی ایالات متحده و ۴۶۵کارمند شاغل در محل است. ۴۶سفارت، چهار کنسولگری، نمایندگی ایالات متحده در اتحادیه آفریقا و ۱۲۷مرکز آمریکایی در منطقه برای پیشبرد اهداف واشنگتن وجود دارد. دامنه فعالیت این دفتر آفریقایی آن‌قدر گسترده است که حتی از حضور پزشکان برای تقویت پیام در مورد سیاست‌ها و منافع ایالات متحده استفاده می‌کنند و بر افکار عمومی آفریقا در حمایت از اهداف آمریکا تأثیر می‌گذارند.

اساس دیپلماسی عمومی آمریکا در آفریقا

مبادلات آموزشی، فرهنگی و حرفه‌ای از برنامه‌های با اولویت بالا برای دفتر آفریقا هستند. این برنامه‌ها ابزارهای مؤثری برای تأثیر عمیق و ماندگار ارائه می‌دهند. فناوری و کارآفرینی برای کمک به رشد اقتصاد کشورها و جذب مخاطبان اولویت‌دار با تأکید بر جوانان و زنان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دیپلماسی عمومی آمریکاست. مشارکت عمده نیز به‌شدت بر برنامه‌هایی مانند بورسیه دانشگاهی فولبرایت متمرکز است. تبادلات فرهنگی، بورسیه‌های دانشگاهی و مبادلات بین‌المللی هم بسیار مهم هستند.

شبکه مجازی یالی (ابتکار رهبران جوان آفریقایی) هم شبکه دارای بیش از ۶۰۰هزار عضو در سراسر قاره است و به رهبران آینده این قاره کمک می‌کند مهارت‌ها و ارتباطات موردنیاز خود را توسعه دهند. بیش از ۵هزارو۱۰۰ نفر در بورسیه شاخص ماندلا واشنگتن شرکت کرده‌اند و بیش از ۲۱هزار آفریقایی دوره‌های آموزشی را در مراکز رهبری منطقه‌ای به پایان رسانده‌اند.

تقابل راهبردی با چین و روسیه

کمیسیون مشورتی معاونت دیپلماسی عمومی وزارت خارجه آمریکا چندی پیش در گزارش خود نوشت: جمهوری خلق چین و دیگر بازیگران همچنان به‌شدت بر دولت‌ها تأثیر می‌گذارند و عملکرد آمریکا را تضعیف می‌کنند.

پکن روی جمعیت بزرگ جوانان آفریقا، دانشجویان و روزنامه‌نگاران سرمایه‌گذاری هنگفتی در بورسیه‌ها و مبادلات حرفه‌ای انجام می‌دهند. در سال ۲۰۱۸، چین بیش از یک سوم کل بورسیه‌های خود را برای این قاره پهناور ارائه داد. علاوه بر این، جمهوری خلق چین دسترسی به خبرگزاری دولتی خود، شینهوا را افزایش داده که تعداد خبرنگاران آن اکنون بیشتر شده است. این رسانه نوشت: توزیع جهانی مؤسسات فرهنگی چین بدین گونه است: ۱۲۶مؤسسه در آسیا، ۵۹مؤسسه در آفریقا، ۱۵۰مؤسسه در آمریکا، ۱۸۴مورد در اروپا و ۲۰مؤسسه نیز در اقیانوسیه؛ در نتیجه ۵۳۹ شعبه مؤسسه کنفسیوس در سراسر جهان مشغول به فعالیت هستند.

سایت العربی الجدید در گزارشی با اشاره به رقابت آمریکا، چین و روسیه در آفریقا نوشت: «رقابت میان آمریکا و روسیه بر سر آفریقا به شکل ویژه در نیمه دوم سال گذشته میلادی نمایان شد. این توجه ناگهانی دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها اعتبار قاره آفریقا در مجمع عمومی سازمان ملل است که یک سوم آرا را دارد. نیمی از آرای ممتنع به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت روسیه به دلیل جنگ در اوکراین در مارس ۲۰۲۲ به ۱۷کشور این قاره اختصاص داشت. این فهرست علاوه بر سنگال که ریاست اتحادیه آفریقا را بر عهده دارد، شامل آفریقای جنوبی، شریک روسیه در ائتلاف بریکس شامل هند، برزیل و چین است. آفریقای جنوبی به دلیل حمایت مسکو از آن در مبارزه با حکومت اقلیت سفیدپوست و جنگش علیه اوگاندا به مسکو مدیون است و قرار است ریاست جنبش عدم تعهد را در دوره آینده داشته باشد. دلیل دوم توجه روسیه و آمریکا به قاره آفریقا منابع انرژی است که پس از جنگ اوکراین نیاز به آن‌ها تشدید شد. دلیل سوم این توجه نیز سرعت گرفتن روند مشارکت اقتصادی و امنیتی چین در این قاره است. بورکینافاسو پس از آفریقای مرکزی و مالی سومین کشور آفریقایی بود که ائتلاف تاریخی خود را با فرانسه لغو کرد.

در گزارش کمیسیون مشورتی معاونت دیپلماسی عمومی وزارت خارجه آمریکا آمده است: حضور پنهان و تأثیرگذار روسیه در فضاهای اطلاعاتی آفریقا به موضوع مهمی برای ایالات متحده و متحدانش تبدیل شده است. فدراسیون روسیه کمپین‌های اطلاعات و تبلیغات ضدفرانسوی، ضدغربی و ضدسازمان ملل را برای ترویج بی‌ثباتی در این منطقه افزایش داده است. این کشور در غرب و مرکز آفریقا، خود را به عنوان شریک امنیتی این کشورها قرار داده و گروه واگنر تحت حمایت کرملین از ناامنی‌های موجود در این مناطق بهره‌برداری می‌کند. این شبه‌نظامیان به رهبری یوگنی پریگوژین، معروف به «آشپز پوتین» موجبات نگرانی آمریکا و دیگر طرف‌های غربی را فراهم کردند، چراکه در سراسر این قاره از جمله جمهوری آفریقای مرکزی، مالی، سودان، موزامبیک، آنگولا، زیمباوه، گینه بیسائو، گینه، ماداگاسکار و اریتره حضور دارند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.