ویژگی‌های پیدا و پنهان شخصیت امام خمینی (ره) سبب شده تا هر بازیگری،به چشم یک تجربه جدید و چالشی بزرگ به آن بنگرد.

بازیگرانی که نقش امام خمینی(ره) را بازی کرده‎‌اند

به گزارش قدس آنلاین، کمیت آثار سینمایی مرتبط با امام خمینی (ره) سبب شده تا تعداد بازیگرانی که برای این نقش خاص تست گریم شده‌اند، به‌مراتب بیشتر از بازیگرانی باشند که آن را بازی کرده‌اند.

نقشی خاص که قطعا یکی از مهم‌ترین تجارب کارنامه یک بازیگر محسوب شده و بسیاری از مردم، آن بازیگر را با ایفای آن نقش به یاد می‌سپارند.

با این حال نگاهی انداخته‌ایم به معدود بازیگرانی که تجربه بازی در این نقش را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند.

عبدالرضا اکبری

عبدالرضا اکبری، یکی از بازیگرانی است که در این سوژه، به ذهن می‌رسد. بازیگری که در ۲ اثر متفاوت، ۲ بار نقش امام را بازی کرده است و معروف‌ترین این آثار که البته مهم‌ترین اثری است که تاکنون درباره حضرت امام (ره) ساخته شده، هنوز به روی پرده نرفته است.

اکبری در سال ۸۲، برای بازی در فیلم فرزند صبح، دعوت می‌شود. او بارها از بهت خود پس از شنیدن انتخاب شدن برای این نقش گفته است و اینکه تا آن زمان تصور نمی‌کرده که چهره‌اش، شباهتی با امام داشته باشد. اما تست گریم نشان داد که وی، یکی از نزدیک‌ترین گریم‌ها به چهره روح‌الله را دارد.

اکبری علاوه بر این فیلم، در تله‌فیلم یازده دقیقه و سی ثانیه نیز جلوی دوربین می‌رود و در آنجا نیز نقش امام را بازی می‌کند. نقطه مشترک این دو فیلم، حضور بهروز افخمی به عنوان کارگردان است که اعتقاد بسیاری به شباهت گریم اکبری با امام خمینی (ره) دارد.

بازیگرانی که نقش امام خمینی(ره) را بازی کرده‎‌اند

محمد آزادی

محمد آزادی نیز به‌مانند عبدالرضا اکبری، ۲ بار نقش امام خمینی را بازی کرده است؛ یک‌بار در سریال سال‌های حادثه و یک بار هم در از گهواره تا ماه.

جالب آن‌که انتخاب آزادی برای بازی در این نقش، کاملا اتفاقی بوده است. او برای سریال سال‌های حادثه، به‌عنوان تهیه‌کننده حضور داشت اما گریم بسیاری از بازیگران ولو مطرح سینما برای بازی در نقش امام خمینی (ره)، دارای شباهت نبود. بنابراین تست گریم، خیلی اتفاقی بر روی صورت آزادی زده شد و نتیجه، بسیار بهتر از گریم بازیگران دیگر شد.

به همین ترتیب، آزادی در این فیلم در نقش امام ظاهر شد و بعدها این نقش‌آفرینی را در از گهواره تا ماه نیز تکرار کرد.

بازیگرانی که نقش امام خمینی(ره) را بازی کرده‎‌اند

شکرخدا گودرزی

محمدرضا ورزی در سریال معمای شاه، ناگزیر بود تا برهه‌ای از زندگی امام خمینی (ره) را به تصویر بکشد. موردی که البته مخالفانی هم داشت و این مخالفان، چندان موافق نشان داده چهره امام خمینی(ره) توسط بازیگر نبودند. پس از کلنجارهایی، بالاخره این مورد تثبیت می‌شود و ورزی، با وسواس زیاد، شکرخدا گودرزی را برای این نقش انتخاب می‌کند.

گریم‌های اولیه گودرزی، چندان خوشایند نمی‌شود و این گریم، برای ۲۵ بار تغییر می‌کند تا آنچه کارگردان می‌خواست، صورت پذیرفته و شمایل شخصیت به امام نزدیک شود.

بازی آگاهانه گودرزی در این سریال، در ذهن بسیاری از مخاطبان کار ماند و آن را به مهم‌ترین نقش این بازیگر تبدیل کرد.

بازیگرانی که نقش امام خمینی(ره) را بازی کرده‎‌اند

این ۳ بازیگر، از این فرصت برخوردار بودند تا ایفاگر نقش معمار کبیر انقلاب باشند. البته تعداد آثاری که در رابطه با امام ساخته شده، بیشتر از این موارد است اما نکته جالب توجه آن‌که در این فیلم‌ها و سریال‌ها نظیر آفتاب و زمین، سال سخت در خمین (صنوبر) و روح‌الله، یا چهره امام خمینی نشان داده نشد و یا از تصاویر و صداهای آرشیوی استفاده شد.

با این حال، نقش امام خمینی (ره) دارای کاریزما و جذابیت‌های پنهانی است که بسیاری از بازیگران دوست دارند تا این نقش را ایفا کنند.؛ این مهم را می‌توان از فهرست نسبتا طولانی بازیگرانی که تاکنون برای حضور در این نقش‌ها گریم شده‌اند، به درستی متوجه شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.