وزیر امور خارجه با بیان اینکه تاریخ مصرف کارکرد یکجانبه گرایی رو به پایان است، گفت: تشکیل ائتلاف‌هایی مانند بریکس و شانگهای سهم مهمی در مشارکت‌های آینده خواهند داشت.

امیرعبداللهیان: تاریخ مصرف کارکرد یکجانبه گرایی رو به پایان است

به گزارش قدس آنلاین، حسین امیرعبداللهیان چهارشنبه شب دهم خرداد ماه در رأس هیأتی در نشست بریکس پلاس در کیپ تاون آفریقای جنوبی شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت و در حاشیه آن با تعدادی از مقامات حاضر دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در این ارتباط در صفحه اینستاگرامش نوشت: در جریان سفر ۲ روزه‌ای که به کیپ‌تاون در آفریقای‌جنوبی داشتم، علاوه بر شرکت در نشست دوستان گروه بریکس، با وزرای امور خارجه کشورهای برزیل، هند، روسیه، عربستان سعودی، امارات، آفریقای‌جنوبی، کومور و گابن فرصت دیدار و گفت‌وگو داشتم.

وی افزود: در آنجا، دوستان بریکس را دوستان چندجانبه‌گرایی خواندم؛ امروز همه‌کشورهای مستقل به این نتیجه رسیده‌اند که در عرصه‌ روابط بین‌الملل، صرفا نباید متوجه یک واحد سیاسی بود.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: تاریخ مصرف کارکرد یکجانبه گرایی رو به پایان است؛ تشکیل ائتلاف‌هایی مانند بریکس و شانگهای سهم مهمی در مشارکت‌های آینده خواهند داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: امروز گروه بریکس به دلیل توان خود و به جهت تلاش برای رفع برخی کاستی‌ها در نظام بین الملل و تقویت چندجانبه گرایی، جایگاه مهمی در عرصه مبادلات جهانی کسب کرده است.

وی افزود: این جایگاه با پیوستن دیگر قدرت‌های منطقه‌ای و همسو، بیشتر تقویت خواهد شد.

امیرعبداللهیان گفت: ایران عزیزمان با بهره‌مندی از موقعیت ویژه ژئوپلتیک و همچنین وجود ظرفیت‌های برجسته اقتصادی، می‌تواند شریک مهمی برای بریکس باشد.

وی درباره دیدارهایش با مقامات حاضر نیز اضافه کرد: در سایر دیدارها با همتایانم نیز مهم‌ترین مسائل دوجانبه، بین‌المللی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر خارجه تصریح کرد: برای تأمین منافع ملی کشورمان از هیچ فرصتی چشم‌پوشی نخواهیم کرد.

گفتنی است؛ دولت سیزدهم در ادامه دکترین سیاست خارجی متوازن و حضور فعال در مجامع بین‌المللی این بار به دنبال عضویت در بریکس است و آنگونه که امیرعبداللهیان در کیپ تاون اعلام کرد: ۵ کشور عضو از عضویت ایران در این گروه حمایت کرده و منتظر اعلام سازوکار پذیرش عضو جدید هستیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.