امام جمعه قصرشیرین گفت: حماسه ۱۵ خرداد حلقه وصل نهضت های ملت ایران و  سرآغاز پیروزی انقلاب اسلامی بود که تشکیل حکومت دینی و اسلامی در آن زمان کلید خورد.

امام جمعه قصرشیرین: حماسه ۱۵ خرداد حلقه وصل نهضت‌های ملت ایران است

حجت الاسلام صادق صالحی روز دوشنبه با بزرگداشت قیام ۱۵ خرداد و گرامیداشت یاد امام (ره) و شهدای انقلاب اسلامی، افزود: انقلاب اسلامی ادامه تحولات نهضت‌های پیشین همچون نهضت تنباکو، انقلاب مشروطه، نهضت ملی‌شدن نفت و قیام ۱۵خرداد بوده که اهداف و ارزش‌های مد نظر آن، از بسیاری جهات گسترده‌تر و متکامل‌تر است.

وی اظهار کرد: هر یک از این نهضت‌ها و حرکت‌ها نیز گستره اهداف مشابهی نداشتند چنان‌که جریان تحریم تنباکو تنها بر قطع ید سلطه بیگانه و لغو امتیاز، متمرکز بود و تغییرات نظام سیاسی در این نهضت مدنظر نبود.

امام جمعه قصرشیرین گفت: نهضت ملی‌شدن نفت بر قطع دست بیگانگان از منابع ملی ایران تاکید داشت که در همه این جریان‌ها، بنا به مصالح و شرایطی که وجود داشت اهداف مذکور در همان چهارچوب نظام سیاسی پیشین دنبال می‌شد.
حجت الاسلام صالحی ادامه داد: در قیام ۱۵ خرداد تحولی هم در «اهداف مبارزه» و هم در «روش مبارزه» اتفاق می‌افتد که بر همین اساس، حضرت امام خمینی(ره) آن را مبدا انقلاب اسلامی دانسته‌اند و به نوعی اصول و ارزش‌های بنیادین اسلامی و ملی همه نهضت‌های پیشین را در صورت‌بندی نظام سیاسی جدیدی تداوم بخشید.

وی گفت: آنچه در این سیر بلوغ و تکامل باید با دقت و تیزبینی مورد توجه قرار گیرد، نقش هویت شیعی و جریان مرجعیت شیعه را در این تداوم است.

حجت الاسلام صالحی بیان کرد: می توان گفت که قیام ۱۵ خرداد نتیجه خیزش و اراده مردمی، حضور و رهبری علما و فقها و حضرت امام (ره) و مرهون روحیه انقلابی و جهاد و شهادت طلبی مردم است که با همین عناصر انقلاب اسلامی تشکیل و ۴۴ سال است که تداوم یافته است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.