معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح راه‌آهن بستان آباد- خاوران به ارزش روز ۶۰ هزار میلیارد ریال در روز پنج شنبه خبر داد و گفت: مسافت ریلی میان تهران و تبریز با افتتاح این خط ریلی ۱۱۴ کیلومتر و زمان سفر ۴ ساعت کاهش می‌یابد.

راه‌آهن خاوران به عنوان سبزترین محور ریلی کشور روز پنج شنبه افتتاح می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، با تحقق وعده دولت در افتتاح مسیر ریلی ۴۴ کیلومتری بستان‌آباد به عنوان بخشی از راه‌آهن میانه- تبریز، مسافرت با قطار بین تهران- تبریز ۴ ساعت کوتاه‌تر می‌شود که در کاهش تصادفات و مصرف بنزین تاثیرگذاری چشمگیری خواهد داشت به همین دلیل این محور ریلی را «سبزترین» راه آهن کشور نامگذاری کرده‌اند.

مسیر مسافری ریلی ِفعلی بین تهران تا تبریز حداقل ۱۲ ساعت طول می‌کشد و از آنجایی که مسیر جاده ۸ ساعت است، مسافران جاده‌ را انتخاب می‌کردند. حالا با افتتاح این بخش از راه‌آهن میانه- تبریز ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی کوتاه و زمان سفر کاهش می‌یابد.

این مسیر ریلی صرف نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد؛ درآمد سالانه این پروژه ۳.۲ هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه جویی در سوخت، کاهش سوانح و ... بدست می‌آید.

«خیراله خادمی» معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: راه آهن بستان آباد- خاوران به طول ۴۴ کیلومتر بخشی از کریدور ریلی ترانزیتی شرق به غرب است که علاوه بر مزایای ترانزیت بین المللی، موجب کاهش ۴ ساعت از زمان سفر از تهران به تبریز و افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی معادل ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون نفر مسافر در سال می‌شود.

به گفته وی در آینده با اتصال به خط آهن تبریز- صوفیان شاهد افزایش ظرفیت، تسهیل و تسریع در انتقال بار و مسافر در کریدور ریلی شرق به غرب خواهیم بود.

جزییات فنی مسیر ریلی بستان آباد- خاوران

طولانی ترین تونل راه‌آهن کشور به طول ۲ هزار و ۸۰۰ متر در راه آهن بستان آباد- خاوران قرار دارد و در ساخت سازه‌های این محور روش‌های نوین با استفاده از ابزار و امکانات بومی و دانش مهندسین ایرانی به کار رفته که در نوع خود مثال زدنی است؛ احداث پل قوسی باسمنج به طول یک کیلومتر با استفاده از روش پیشرانی تدریجی یکی از روش‌های اجرایی است که برای اولین بار در احداث پلی در قوس استفاده شده است.

حجم خاکریزی راه‌آهن بستان آباد- خاوران ۷.۷ میلیون متر مکعب و حجم خاکبرداری آن ۴۶.۸ میلیون متر مکعب است. میزان بالاست این خط ریلی ۱۲۶.۷ هزار متر مکعب و بتن ریزی آن نیز ۳۴۹ هزار متر مرکعب اعلام شده است.

در این پروژه ۶.۱ هزار تن ریل استفاده شده و ۱۶ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۸۰ متر احداث شده است. راه‌آهن بستان آباد- خاوران ۱۵۶ دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و ۱۵۶ متر دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.