رئیس جمهور سوریه که پس از چهارده سال میزبان رئیس‌جمهور سابق لبنان بود، تأکید کرد که مردم لبنان خواهند توانست مشکلات و سختیها را پشت سر بگذارند و به ثبات دست پیدا کند.

دیدار بشار اسد و میشل عون پس از ۱۴ سال/ تاکید بر اهمیت روابط دوجانبه

به گزارش قدس آنلاین، «میشل عون» رئیس‌جمهور سابق لبنان امروز (سه شنبه) در سفر زمینی وارد مرز سوریه شد و از آن‌جا به سمت دمشق حرکت کرد تا با بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار کند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، اسد در این دیدار گفت که قدرت لبنان، منوط به ثبات سیاسی و اقتصادی این کشور است و مردم لبنان خواهند توانست از رهگذر گفت‌وگو، پایبندی به اصول و توافق، این ثبات را به وجود آورند.

وی با بیان اینکه ثبات لبنان به سود سوریه و منطقه است، خطاب به عون گفت: شما نقش مهمی در حفظ روابط برادرانه سوریه و لبنان داشتید. من اطمینان دارم که مردم لبنان خواهند توانست مشکلات و سختیها را پشت سر بگذارند و نقش نهادهای ملی و قانون‌گذاری خود را تثبیت کنند.

دیدار بشار اسد و میشل عون پس از ۱۴ سال

این سفر پس از ۱۴ سال انجام شد. عون صبح امروز به همراه «بیار رفول» وزیر امور ریاست‌جمهوری سابق راهی مرز سوریه شد و در آن‌جا مورد استقبال «علی عبدالکریم» سفیر سوریه در لبنان قرار گرفت.

رئیس جمهور سوریه در این دیدار خاطر نشان کرد: نمی‌توان به چالشهای لبنان و سوریه به صورت جدا از هم نگاه کرد. همگرایی عربی-عربی که اخیرا صورت گرفت و خود را در نشست جده نشان داد، تأثیر مثبتی بر روی سوریه و لبنان خواهد داشت.

میشل عون هم تأکید کرد که سوریه به فضل آگاهی و ایمان مردم خود به ارتش و سران این کشور، موفق شد از مرحله سخت عبور کند و شکوفایی سوریه، تأثیر مثبتی بر روی لبنان و مردم این کشور خواهد داشت.

منابع لبنانی صبح امروز درباره این سفر گفتند که رئیس‌جمهور سابق لبنان قصد دارد بر ادامه روابط و موضع راهبردی «جریان ملی آزاد» در قبال سوریه تأکید کند.  میشل عون آخرین بار در سال ۲۰۰۹ و پیش از انتخابات پارلمانی آن زمان به دمشق رفته بود. سفر کنونی او به سوریه و دیدار با بشار اسد از چند جهت قابل توجه است.

اول اینکه میشل عون همواره از مخالفان سرسخت حضور ارتش سوریه در لبنان بود و درگیری سختی نیز میان نیروهای وفادار به او با ارتش سوریه در سال ۱۹۸۹ رخ داد که در نهایت منجر به تبعید خودخواسته میشل عون به فرانسه شد. او در سال ۲۰۰۵ پس از خروج ارتش سوریه از لبنان به بیروت بازگشت. رابطه او در تمام این سال‌ها شاهد فراز و نشیب زیادی بود، میشل عون در سال‌های بحران سوریه نیز همواره حامی دولت بشار اسد بود، اما در طول دوره ریاست‌جمهوری خود سفری به سوریه نداشت.

از سوی دیگر، سفر رئیس‌جمهور سابق لبنان به سوریه در شرایطی انجام می‌شود که لبنان بار دیگر وارد خلأ ریاست‌جمهوری شده و از اکتبر سال گذشته که دوره میشل عون به پایان رسید، این کشور هنوز رئیس‌جمهور ندارد.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.