کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس معروف به تروئیکای اروپایی بیانیه‌ای در مورد تعهدات ایران ذیل توافق هسته‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر کردند.

کارشناسان در گفت‌وگو با قدس بیانیه تروئیکای اروپایی را بررسی می‌کنند/ اروپا دیگر تمام شده است

به گزارش قدس آنلاین، آن‌ها مدعی هستند هیچ تغییر اساسی در رفتار ایران تا به امروز روی نداده است  و طی دوره گزارش شده توسط آژانس، ایران به تشدید برنامه هسته‌ای ورای توجیه غیر نظامی ادامه داده و اراده اندکی برای اجرای تعهدات شفاف در بیانیه توافق شده در ماه مارس گذشته نشان داده است.درحالی‌که گزارش آژانس از رفع ابهام در مورد غنی سازی حدود ۸۴ درصدی ایران در فردو حکایت دارد، سه کشور اروپایی اصرار دارند شناسایی ذرات اورانیوم ۷/۸۳ درصد در ژانویه گذشته بر جدیت ایران برای ادامه تشدید برنامه هسته‌ای تأکید دارد.با وجود اینکه پرونده این قضیه توسط آژانس بسته شده اما  این سه کشور در بیانیه خود سعی دارند غنی سازی را غیرمنطبق با سطحی که ایران اعلام کرده، بدانند.

 سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن گفت‌وگویی با قدس درباره اقدام بیانیه‌ای تروئیکای اروپایی در مورد ایران  اظهار می‌کند: بیانیه‌ای که توسط سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس برعلیه فعالیت‌های صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران صادر شده ، نشان از انفعال غرب در برابر قدرت روزافزون ایران در سطح بین الملل هست. کشورهای اروپایی در مسئله برجام نمی‌توانند مستقل عمل کنند  و بر ایران فشار بیاورند.

وی تصریح کرد: امروز کشورهای اروپایی در برابر برجام تصمیم گیرنده اصلی نیستند؛ چراکه در مسئله برجام اظهار نظر اصلی بر عهده ایالات متحده آمریکا بود و این کشور نیز از برجام خارج شده است. صدور بیانیه‌های بی‌اساس و مضحک تروئیکای اروپایی نشان از استیصال آنان در برابر ایران است.

او با اشاره به  قدرت برتر ایران در منطقه گفت: ایران در برابر جنگ ترکیبی غرب و آمریکا ایستاده است و توانسته از مؤلفه های موشکی و منطقه ای به خوبی استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای زیادی را در چند سال اخیر در حوزه های  سیاست خارجی و شورای امنیت ملی بدست آورده است. کشورهای منطقه  از جمله مصر به دنبال برقراری ارتباط با ایران هستند، همین امر نشان دهنده شکست سیاست‌های غرب به ویژه آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است.

کارشناس مسائل بین‌الملل به افتخارات ایران اشاره کرد و افزود: انتخاب ایران به ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر، انتخاب  نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به عنوان نایب رئیس مجمع عمومی و گزارشگر کمیته خلع سلاح این سازمان و نیز توافق با کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی ازدستاوردهایی است که توسط وزارت خارجه کسب شده است.

خوش چشم تصریح کرد:امروز فشارهای حوزه دیپلماسی بین‌الملل نسبت به ایران کاهش یافته و از طرف دیگر کشورهای غربی به دنبال ایجاد  یک پدافندی هستند که بتوانند به ایران فشار بیاورند و تنها سلاح آن‌ها در برابر ایران صدور بیانیه‌های بی اساس و بی‌تأثیر است.

برجام مسئله تمام شده برای ایران

یک کارشناس امنیت بین‌الملل دیگر هم در پاسخ به این پرسش که آیا برجام قابل احیا توسط اروپایی‌هاست یا خیر؟ می‌گوید: امروز نه تنها برجام برای جمهوری  اسلامی ایران تمام شده،  بلکه دیگر برای  کشورهای اروپایی و آمریکایی قابل احیا و زنده شدن نیست.

 دکتر ابوالفضل بازرگان  تصریح کرد: کشورهای غربی در مسئله برجام در یک راه میانه‌ای گیر افتاده‌اند؛ چراکه از یک طرف باید دیپلماسی خود را در برابر ایران حفظ کنند و از طرف دیگر مراقب وجهه حقوق بشری خود در جهان باشند.

او در ادامه گفت: کشورهای اروپایی خود را مدافع حقوق بشر می دانند و با صدور بیانیه‌های واهی بر علیه ایران قصد دارند برجام را احیا کنند، در صورتی‌که سال‌ها از مسئله برجام گذشته ولی هیچ کدام از اروپاییان تعهدات خود را نسبت به جمهوری اسلامی ایران انجام ندادند.

کارشناس امنیت بین الملل درباره بیانیه تروئیکای اروپایی که برعلیه ایران صادر شده، گفت: کشورهای اروپایی نسبت به ایران در حالت میانه‌ای قرار دارند و نمی‌توانند ایران را رها کنند. جمهوری اسلامی ایران در حال رشد و شکوفایی در منطقه و در عرصه بین‌الملل قرار گرفته است و از طرف دیگر تمام پلن‌های آمریکا و اروپا نسبت به ایران در چند سال گذشته با  شکست همراه بوده است.

خبرنگار: حسینی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.