بودجه نظامی پاکستان درحالی برای سومین سال متوالی افزایش پیدا می‌کند که این کشور در طول یکسال گذشته شاهد بالاترین نرخ تورم، کاهش ارزش پول ملی و کاهش ذخایر ارزی است.

بودجه نظامی پاکستان با افزایش ۱۵ درصدی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید

به گزارش قدس آنلاین از شبکه ملی پاکستان، وزیر دارایی این کشور امروز لایحه بودجه سال مالی جدید (۲۰۲۴ - ۲۰۲۳) را در حضور نخست وزیر و نمایندگان پارلمان، به مجلس پاکستان ارائه کرد. ماه جاری میلادی مقارن با پایان سال مالی پاکستان به شمار می‌رود. سال مالی جدید این کشور از ماه ژوئیه آغاز می‌شود.

براساس لایحه بودجه ۵۱ میلیارد دلاری پاکستان، این کشور برای سومین سال متوالی به هزینه‌های دفاعی خود افزوده و برای سال مالی پیش رو بودجه نظامی این کشور ۱۵.۴ درصد افزایش یافته است.

وزیر دارایی پاکستان میزان کلی بودجه این کشور را ۱۴.۵ تریلیون روپیه و بودجه نظامی را نیز ۱۸۰۴ میلیارد روپیه (حدود ۶.۲ میلیارد دلار) اعلام کرد.

این درحالی است که نتیجه مذاکرات دولت پاکستان با صندوق بین المللی برای احیای برنامه برنامه وام مبهم است با این حال اسلام‌آباد امیدوار است که بتواند ۲.۵ میلیارد دلار از این صندوق دریافت کند.

بودجه نظامی پاکستان ۱.۷ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. دولت اسلام‌آباد براس سال آینده رشد تولید ناخالص داخلی را ۳.۵ درصد در نظر گرفته است.

ارتش پاکستان بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین نهاد این کشور است و با توجه به مسائل امنیتی و مرزی این کشور، بودجه نیروهای مسلح این کشور همواره مورد توجه خاص قرار دارد.

فضای رقابتی میان اسلام‌آباد و دهلی‌نو در شبه قاره از دلایل عمده افزایش سالیانه بودجه دفاعی پاکستان است با این حال کارشناسان در این کشور همسایه می‌گویند بودجه نظامی هند شش برابر بیشتر از بودجه دفاعی-نظامی پاکستان است.

به گزارش منابع خبری در پاکستان، آمار مربوط به تخصیص بودجه دفاعی این کشور به هیچ وجه بیانگر میزان واقعی هزینه نیروهای مسلح نیست. گفته می‌شود پرداخت میلیاردها روپیه به نظامیان بازنشسته به جای تامین از بودجه دفاعی، از هزینه‌های جاری دولت تامین می‌شود.

علاوه بر این انتظار می‌رود که سرمایه‌های عمده نظامی نیز به طور جداگانه تامین شده و همچنین بودجه مربوط به فعالیت‌های نظامی هسته‌ای که همواره یک طرح مخفیانه در پاکستان است، نیز به طور جداگانه فراهم خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.