حضور استاندار بوشهر در بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر بهانه‌ خوبی است تا با نگاه ویژه به تاریخ بوشهر معمای حل نشده مرمت خانه مشروطه بوشهر را حل کند.

سند خیانت‌های انگلیس در بوشهر در حال نابودی!+ عکس

به گزارش قدس آنلاین، اولین نشست هیئت امنای بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر با حضور استاندار در حالی برگزار شد که طی این ۲ سال دولت مردمی از آن غفلت شده بود.

احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر در این نشست از ظرفیت‌های مهم و ارزشمند تاریخی و فرهنگی بوشهر سخن گفته و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای شناساندن مفاخر استان به نسل جدید را در دستور کار دولت دانسته بود.

البته از آغاز دولت مردمی توجه قابل قبولی به میراث فرهنگی استان شده است که می‌توان به آغاز دور جدید کاوش‌های باستان‌شناسی، احیای بافت قدیم بوشهر و مرمت مجلسی آل‌عصفور و مسجد جمعه اشاره کرد.

سند خیانت‌های انگلیس در بوشهر در حال نابودی!+ عکس

هیئت امنای بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر

جادوی بافت، سمفونی رنگ‌ها

بافت تاریخی بوشهر که در چهار محل قدیمی بوشهر یعنی بهبهانی، شنبدی، کوتی و دهدشتی قرار گرفته است نماد بارز شاهکار معماری است که پروفسور ایرج نبی‌پور از آن با عنوان «جادوی بافت، سمفونی رنگ‌ها» یاد می‌کند.

نبی‌پور در کتابی با همین نام می‌نویسد: تماشاگران پرسان، چون بر کرانه‌ پر رمز بافت قدیم بوشهر گام بردارد، بی هیچ‌گونه مقاومتی، جذب مغناطیس نیرومند آن خواهد شد و شیفته‌وار در اندرون سحر آن اسیر شده و تو گویی آن که این تکه از عالم خاک، ارثیه‌ای ماورایی است که خدایگان در زمین چون آتش پرومته‌ای جای گذاشته‌اند و سالیانی است که فروزان بوده و اکنون با تمام خستگی و بی‌مهری، هنوز شراره‌های آن طنازی می‌کند و یادآور همه‌ خاطرات آدم هبوط یافته از بهشت برین است و از این رو است که هر روحی در شوق وصال آن سوزان می‌شود و ناخودانگیخته در شبکه کوچک‌های تنگ و پیچده آن محو می‌شود و این همه برخاسته از معماری دو آلیسم (درون‌گرا - برون‌گرا) آن است که فریبنده با جادوی جاودان خود، کوره‌ی عشق آتشین تماشاگر راز را فروزان می‌کند.

خانه مشروطه با مخروبه!؟

حالا در میان این سمفونی و جادوی زیباشناختی یکی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی کشور قرار دارد که از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

سند خیانت‌های انگلیس در بوشهر در حال نابودی!+ عکس
خانه مشروطه بوشهر

خانه مشروطه بوشهر که در زمان حاضر به صورت مخروبه‌ای در آمده نماد دوران استبداد محمدعلی شاهی، مقاومت مردم جنوب و سندی بر خیانت‌های انگلیس در بوشهر و جنوب ایران است سال‌ها وضعیت مناسبی ندارد؛ در همین رابطه دهه‌ها بی‌توجهی به این بنای مقاومت در استان مسأله‌ی قابل توجهی است که چرایی بی‌پاسخی دارد.

عبدالکریم مشایخی رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر طی مصاحبه‌ای در شهریورماه سال ۱۳۸۶ خبر از اعتبار برای بازسازی این بنای ارزشمند را می‌دهد که پس از ۱۶ سال تا به امروز تغییری حاصل نشده است. وی بی‌توجهی مسؤولین استانی را مهم‌ترین دلیل برای مرمت نکردن این اثر تاریخ مقاومت جنوب می‌داند.

حضور استاندار در بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر مناسبت خوبی است تا توجه ویژه‌ای به خانه مشروطه بوشهر شود.

 ایجاد خانه مشروطه در بوشهر علاوه‌ بر اینکه نیاز تاریخی - فرهنگی استانی است که دو قرن سابقه مبارزه با استعمار و استکبار را در کارنامه دارد مرکز خوبی برای جذب گردشگران ایرانی و خارجی خواهد بود.

اسماعیل سجادی‌منش مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر آمادگی و حمایت خود را از مرمت این اثر اعلام کرد و طبق شنیده‌ها بودجه‌ آن نیز در شهرداری اختصاص پیدا کرده است؛ در این میان استاندار بوشهر باید با دستور ویژه‌ای برای پیگیری این امر نقش موثری ایفا و خود تا حصول نتیجه آن پیگیر موضوع باشد.

 در زمان حاضر تنها استان‌های اصفهان و تبریز دارای خانه مشروطه هستند و امیدواریم سومین خانه مشروطه در کشور با همکاری مسؤولین استانی به نام استان بوشهر ثبت شود تا گامی مهم در راستای ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز فرهنگی استان برداشته شود.

بدون تردید بی‌توجهی به نمادهای مقاومت زیبنده‌ استانی که شعار «بوشهر پایتخت مقاومت» را یدک می‌کشد نیست و همه‌ فعالان عرصه فرهنگ به‌ویژه مسؤولین استانی باید در توسعه و اعتلای استان دخیل باشند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.