علی رغم اینکه فرودگاه یاسوج آمادگی پذیرش مسیرهای جدید پروازی و برقراری پروازهای بین المللی را دارد در هفته تنها ۲ پرواز در مرکز استان انجام می گیرد که این مساله موجب نارضایتی مردم بویژه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی شده است.

پروازهای کج دار و مریز فرودگاه یاسوج کی سامان می یابد؟

به گزارش قدس آنلاین، مصوبه مهم و اثر گذار عملیات اجرایی فرودگاه یاسوج در سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد کلید خورد تا استان کهگیلویه و بویراحمد را از بن بست ارتباطی و محرومیت خارج کند و این فرودگاه در سال ۷۹ نیز به بهره‌برداری رسید.

با وجودی که این فرودگاه به همت دولت سیزدهم در بهمن ماه ۱۴۰۰ از سطح فرودگاه داخلی به مرز هوایی ارتقا یافت تا زیرساخت ها آماده و پروازهای بین المللی انجام شود ولی همچنان این فرودگاه با کمی پروازها مواجه است .

با وجود این همه تلاش و هزینه های گسترده از بیت المال تنها ۲ پرواز در هفته در این فرودگاه انجام می شود که سبب نارضایتی دانشجویان، فعالان اقتصادی، بخش خصوصی و حتی مدیران استانی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه طبق اعلام متولیان فرودگاه یاسوج، این فرودگاه ایمنی ۹۹.۳۵ درصدی دارد و هیچ مشکلی در آن وجود ندارد ولی تعداد پروازهای فرودگاه به علت استقبال نکردن شرکت‌های هواپیمایی همچنان کم است .

محمد راستا افزود: به طور آزمایشی پروازهای شرکت هواپیمایی قشم ایر در ماه گذشته در استان انجام شد و قرار بود این پروازها استمرار یابد اما متاسفانه به بنا به دلایلی این پروازها ادامه پیدا نکرد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برخی از خلبانان به دلیل ترس از توپوگرافی ( پستی و بلندی )استان و برخی نیز به دلیل قیمت پایین بلیط‌ها استقبالی ار فرودگاه یاسوج نمی‌کنند.

راستا ادامه داد: در زمینه مسافر برای حمل و نقل مشکلی نیست و مشکل عمده استان همان عدم استقبال شرکت های هواپیمایی است.

وی عنوان کرد: به مدیر فرودگاه اعلام کردیم در مورد قیمت خیلی سخت نگیرید زیرا که که بعضی راضی هستند همان قیمت بالا را بدهند و با پرواز یاسوج به تهران بروند.

پروازهای کج دار و مریز فرودگاه یاسوج کی سامان می یابد؟

طبق اعلام مدیر فرودگاه شهدای یاسوج، اخیرا سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی دستور داده است نسبت به برقراری پرواز در فرودگاه یاسوج اقدام کنند.

عنایت انصاری افزود: امکانات ، تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مردم و مسافران در فرودگاه یاسوج فراهم شده است و هم‌اکنون این فرودگاه برای برقراری پروازهای داخلی و بین‌المللی آمادگی دارد.

وی تاکید کرد که مقام های عالی استان باید از مسئولان ارشد کشوری در وزارت راه و یا هیات دولت برای برقراری پروازهای بین المللی در فرودگاه یاسوج مجوزهای لازم را مطالبه کنند.

مجوز برقراری پروازهای بین المللی به فرودگاه یاسوج در مهرماه ۱۴۰۰در سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد تصویب شد.

در بهمن ماه ۱۴۰۰ فرودگاه یاسوج به مرز هوایی ارتقا پیدا کرد که در پی آن همه چیز برای برقراری پروازهای بین المللی در این فرودگاه آماده است و زیرساخت ها به طور کامل مهیا شده اند.

به گفته مدیر فرودگاه یاسوج ، این فرودگاه در ارزیابی عملکرد شاخص های عمومی و اختصاصی فرودگاه های کشور رتبه چهارم کشور را کسب کرده و این رتبه بالاترین امتیاز رشد عملکرد فرودگاه یاسوج نسبت به سال ۹۹ داشته است.

فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.

در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و پی. سی. ان (میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.

pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.

روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.

ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه‌های سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

انصاری تصریح کرد فرودگاه یاسوج آمادگی افزایش پرواز ، پذیرش مسیرهای جدید پروازی و برقراری پروازهای بین المللی را دارد و مهر ورود و خروج مرز هوایی هم به فرماندهی پلیس مهاجرت استان تحویل داده شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.