معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از توزیع کتاب های درسی با کمترین اشکالات ممکن در سال تحصیلی جدید خبر داد.

کتاب‌های درسی غیر از سامانه سیدا به هیچ روش دیگری به فروش نمی رسد

حجت‌الاسلام علی لطیفی در جلسه وبینار کارگروه برنامه‌ریزی سفارش، توزیع کتاب‌های درسی و بسته‌های آموزش گفت: با توجه به وسعت، تراکم جمعیت بالا دانش‌آموزان کشور و همچنین تنوع رشته‌های تحصیلی، از هم اکنون باید با همکاری سازمان پژوهش برای تمهیدات لازم برای چاپ کتاب های درسی برنامه ریزی شود؛ چرا که اگر فرایند برنامه ریزی ثبت سفارش، تحویل و توزیع صحیح کتب به خوبی صورت نگیرد، به احتمال زیاد در آغاز سال تحصیلی، با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: سازمان پژوهش، تمامی تمهیدات لازم را برای چاپ و توزیع مناسب کتاب های درسی پیش بینی کرده است؛ به گونه ای که به فضل پروردگار در ابتدای سال تحصیلی جدید، کتاب های درسی با کمترین اشکالات به دست دانش آموزان می رسد.

محمد علوی‌ تبار؛ معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی نیز اظهار کرد: تخصیص اعتبارات و پشتیبانی‌های لازم برای توزیع و ثبت سفارش‌ها انجام شده است، به گونه ای که ملاک پرداخت در ثبت سفارش فردی و گروهی نیز قیمت اعلامی در سامانه سیدا است؛ چرا که برخی کتاب‌ها پیش از تخصیص یارانه، با بالاترین سطح قیمت درج شده بود که پس از صدور دستورات حمایتی رئیس جمهور، قیمت کتاب ها کاهش یافته و برای خانواده‌ها مناسب‌تر شده است؛ از این رو والدین به غیر از مبلغ مشخص شده در سامانه، نباید هیچ هزینه دیگری پرداخت کنند.

وی با تاکید بر اینکه کتاب‌های درسی در راستای جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده افراد سودجو به غیر از سامانه سیدا به هیچ روش دیگری به فروش نخواهد رسید؛ تصریح کرد: استان‌ها باید در صیانت از کتاب‌های درسی اهتمام ویژه ای داشته باشند و انباری هایی با استانداردهای لازم را در این خصوص تعیین کنند، چرا که اگر به علت نگهداری نامناسب، کتاب‌ها آسیب دیده و نیاز به چاپ و ارسال مجدد کتاب ها باشد، قطعاً کتاب ها با تأخیر در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت و مسئولیت این امر به عهده استان‌ها خواهد بود.

احمدرضا امینی؛ مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی نیز ضمن اشاره به عدم اطلاع‌رسانی کافی درباره سامانه ثبت سفارش کتاب درسی به نشانی www.irtextbook.ir -www.irtextboo.com در استان های کشور خاطرنشان کرد: «بازه زمانی ثبت سفارش کتاب درسی، از مهم ترین دغدغه های سازمان است. به طوری که تمامی استان‌ها باید تا ۲۶ خرداد با تشکیل کارگروه تخصصی، برنامه ریزی های لازم را در خصوص ثبت نام کتاب های درسی دانش آموزان انجام دهند. کارگروه‌ها نیز می‌توانند با استفاده از سامانه‌ سیدا، گزارش لحظه به لحظه ثبت سفارش را به مدیران کل ارائه دهند.

وی ادامه داد: زمان ثبت سفارش پایه‌های ورودی؛ یعنی اول ابتدایی، هفتم و دهم متوسطه از ۵ تیر تا ۱۰ شهریور و ثبت سفارش پایه‌های میانی از ۹ اردیبهشت آغاز و تا ۲۶ خرداد ادامه خواهد داشت‌، از این رو باید به مدیران مدارس در خصوص ثبت نام دانش آموزان در سامانه سیدا در اسرع وقت اطلاع رسانی شود تا کتاب‌ها با کمترین اختلاف زمانی به مدارس توزیع شود.

منبع: پانا

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.