معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: قیمت خرید پیله های ابریشم در سال جاری نسبت به سال گذشته پایین است و این امر موجب گلایه و نارضایتی نوغانداران در این استان شده است.

چرا قیمت خرید پیله های ابریشم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است؟

به گزارش قدس انلاین، رضا شکاری با اشاره به اینکه نرخ خرید تضمینی پیله های تر ابریشم در سال گذشته ۹۷ هزار تومان بوده است، اظهار کرد: اما با ورود کمیته امداد برای خرید، قیمت این محصول در سال گذشته به ۲۵۸ هزار تومان رسید.

وی نرخ خرید تضمینی امسال را ۱۵۶ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر این محصول با قیمت ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار تومان توسط کمیته امداد و همچنین دلال ها خریداری می شود.

شکاری ادامه داد: از آنجاییکه قیمت خرید پیله های تر ابریشم در سال گذشته نسبت به امسال بیشتر بوده موجب نارضایتی نوغانداران شده است.

وی با بیان اینکه قیمت جهانی پیله ابریشم نیز کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: شنیده شده یکی از علل کاهش قیمت پیله ابریشم ورود نخ ابریشم به کشور است.

این مقام مسئول تاکید کرد: باید قیمت خرید این محصول به هنگام توزیع جعبه های تخم نوغان اعلام شود تا نوغاندار تکلیف خود را برای تولید بداند.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای خرید که قیمت ۲۲۰ هزار تومان در این استان بود، بسیاری از نوغانداران از فروش محصول خودداری کردند اما حال که به ۲۵۰ هزار تومان رسیده، نوغانداران اقدام به فروش محصول خود می کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی اعلام شده برای هر کیلوگرم پیله تر ابریشم ۱۵۶ هزار تومان است، افزود: نوغانداران تصور می کردند که امسال این نرخ به ۳۰۰ هزار تومان و یا بیشتر از آن برسد.

وی در ارتباط با فعالیت واحد پیله خشک کنی، و نخ کشی در روستای کلاته بهار در شهرستان راز و جرگلان بیان کرد: این مرکز فعالیت خود را آغاز کرده و کمیته امداد پیله های خریداری شده را برای خشک کردن، تفریخ و نخ کشی به این مرکز ارسال می کند.

شکاری ظرفیت کلی این واحد را ۶۰ کیلوگرم در هر شیفت کاری اعلام کرد.

به گفته وی این مرکز دارای یک مرکز پرورش با ظرفیت ۱۲ جعبه تخم نوغان، سالن تفریخ با ظرفیت ۱۰۰۰ جعبه، سالن پیله خشک کنی با ظرفیت ۳ تن در شبانه روز و دو دستگاه نخ کشی است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: طی امسال ۶۴۰۰ جعبه تخم نوغان در میان نوغانداران توزیع و حدود ۲۷۰ تن پیله ابریشم برداشت شد.

وی خاطرنشان کرد: البته متاسفانه امسال با مشکلاتی همچون سرمازدگی مواجه شدیم و شاهد کاهش تولید این محصول خواهیم بود.

به گفته شکاری در سال گذشته ۶۲۰۰ جعبه تخم نوغان در میان نوغانداران توزیع شد که ۲۵۵ تن پیله تر ابریشم تولید شد.

قرار بر این است تا امسال کمیته امداد ۳۰ تن از پیله های تر ابریشم تولیدی در استان را خریداری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.