سازمان بین دولتی توسعه شرق آفریقا موسوم به «ایگاد» ابتکار عملی را برای حل درگیری در سودان ارایه کرد که دیدار فرمانده ارتش سودان با سران چهار کشور آفریقایی و کمک های بشردوستانه برای غیرنظامیان از جمله محورهای آن است.

آفریقا برای حل بحران سودان ابتکار عمل ارایه کرد

به گزارش قدس آنلاین، در ابتکارعمل سازمان «ایگاد» از دیدار عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش با رهبران کشورهای سودان جنوبی، کنیا، اتیوپی و جیبوتی سخن گفته شده است.

«ولیام روتو «رئیس جمهور کنیا در این باره گفت: ابتکارعمل ایگاد همچنین حاوی بحث با دو طرف درگیر در سودان درباره گشودن گذرگاه های انسانی در طول دو هفته است.

وی افزود: ایگاد در طول سه هفته کار مدیریت یک گفت وگوی ملی بین نیروهای مدنی سودان را به منظور بحث درخصوص پایان بحران کنونی آغاز خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا روز گذشته هشدار داد که اگر درگیری های کنونی در سودان متوقف نشود، حنگ داخلی در این کشور به راه خواهد افتاد.

«محمد فقی محمد» رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در کنفرانس روسای کشورها و دولت های سازمان بین دولتی «ایگاد» افزود: عملیات خودویرانگری هم اکنون در سودان در جریان است و باید متوقف شود.

وی گفت: برای توقف خشونت و تشویق سودانی ها به گفت وگو تلاش می کنیم.

این مقام آفریقایی هشدار داد: اوضاع در حال وخامت در سودان درحال رسیدن به مرحله ای است که تمام منطقه را تهدید می کند.

وی افزود: خشونت شدید کنونی سودان تهدید بزرگی برای موجودیت این کشور و کل منطقه به شمار می رود.

محمد فقی محمد گفت: ما نقشه راهی برای پایان دادن به درگیری در سودان با وجود تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه آفریقا تدوین کرده ایم.

رئیس ایگاد نیز به نوبه خود در این کنفرانس با ابراز نارضایتی از آغاز دوباره درگیری ها در خارطوم، خواهان آتش بس در سراسر سودان و هماهنگی تلاش های همه طرف ها برای حل بحران این کشور شد.

وی افزود: ما سازوکارهای لازم را داریم تا طرف های سودانی را بر سر میز مذاکرات گردهم آوریم و در این زمینه تلاش می کنیم.

در سایه تداوم درگیری ها در سودان، منابع خبری امروز از وقوع انفجارها در شهرهای «ام درمان» و خارطوم در شرق استان خارطوم خبر دادند.

درگیری ها بین نیروهای ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی از صبح دیروز شنبه با پایان آخرین آتش بس که یک روزه اعلام شده بود، از سر گرفته شد و طی روز گذشته شهر خارطوم و ام درمان و مناطق دیگری از این کشور صحنه درگیری و نبردها بین دوطرف بود.

این آتش بس برای کاستن از خشونت ها در سودان پیشنهاد شده بود تا کمک های انسانی به نیازمندان برسد و فضای اعتماد میان طرفین درگیری بهبود یابد.

سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) شاهد درگیری بین ارتش این کشور به فرماندهی عبدالفتاح البرهان با نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) از جمله در پایتخت خارطوم و سایر شهرهای شمال و غرب کشور بوده است.

تاکنون چندین بار آتش‌بس در سودان اعلام شده، اما طرف‌های درگیر بطور مداوم آن را نقض می‌کنند.

درگیری های اخیر سودان تاکنون بیش از یکهزار و ۸۰۰ کشته برجای گذاشته و سازمان ملل اعلام کرده که بیش از یک میلیون نفر در داخل این کشور آواره شده‌اند، علاوه بر آن ۳۰۰ هزار سودانی به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

نمایندگان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان از ۱۶ اردیبهشت در شهر جده عربستان حضور داشته و برای دستیابی به توافق مذاکره کرده اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.