یکی از فرهنگ های جهان مدرن که در شبکه های اجتماعی نیز بسیار داغ شده، فرهنگ کنسل یا فرهنگ طرد است. در این مطلب با این پدیده بیشتر آشنا می شوید

با پدیده این روزهای شبکه‌های اجتماعی یعنی «فرهنگ طرد» بیشتر آشنا شوید

به گزارش قدس آنلاین، فرهنگ طرد، لغو یا کنسل (Cancel Culture) نوعی تحریم است. طرد یا لغو یک شخص، سازمان، محصول، نام تجاری، یا هر چیز دیگری به دلیل موضوعی است که جامعه یا گروهی آن را تایید نمی کند یا آن را توهین آمیز می داند. یکی از تعریف‌های فرهنگ طرد این است: «عملیاتی برای لغو حمایت از شخصیت‌های عمومی و شرکت‌ها پس از انجام یا گفتن چیزی که قابل اعتراض یا توهین‌آمیز است». این طرد اغلب در رسانه های اجتماعی به شکل شرمساری گروهی انجام می شود. به طور خلاصه، لغو یا طرد شدن به این معنی است که یک فرد یا گروه تصمیم می گیرد از حمایت از کسی یا چیزی بر اساس تخلفی که یا واقعی یا احتمالی است، دست بکشد.

خاستگاه فرهنگ طرد

اگرچه طرد اغلب در پاسخ به سوء رفتارهای جنسی استفاده می شود، اما به نظر می رسد که این اصطلاح خود از فیلمی کمدی سرچشمه می گیرد، جایی که یکی از اولین ارجاعات به این اصطلاح مربوط به فیلم نیو جک سیتی در سال ۱۹۹۱ که در آن فردی به خاطر رفتار نامزدش می گوید که او را کنسل خواهد کرد. این اصطلاح در سال ۲۰۱۴ به لطف قسمتی از برنامه تلویزیونی دوباره داغ شد جایی که سیسکو روزادو، مجری و تهیه‌کننده معروف حوزه موسیقی، با جمله «تو کنسل شدی» به مشاجره با نامزدش پایان داد. در اولین روزهای اوج گیری این اصطلاح، کلمه «طرد» یا «کنسل» اغلب در رسانه های اجتماعی به عنوان راهی برای افراد جوامع عدالت خواه نژادی و جنسیتی بود که اقدامات اشخاص دیگر را تایید نکنند. یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۰ توسط مرکز تحقیقاتی پیو پیرامون فرهنگ لغو انجام شد. در حالی که ۳۸٪ از مردم در این نظرسنجی می گفتند که هجمه علیه یک نفر در رسانه های اجتماعی، کسانی را مجازات می کند که مستحق آن نیستند اما ۵۸٪ احساس می کردند که این امر به مسئول دانستن افراد برای اعمالشان کمک می کند.

دلایل طرد یک شخص

برخی از مهمترین دلایل ذکر شده برای طرد افراد عبارتند از:

آموزش دادن کار درست به یک فرد

برای اینکه فرد عواقب اظهارات خود را در نظر بگیرد

برای افشای نژادپرستی یا تبعیض جنسی

برای اینکه مردم قبل از حرف زدن فکر کنند

مسئول دانستن کسی برای اظهارات یا رفتارهایش

مثال هایی برای فرهنگ طرد

چند نمونه از افرادی که درگیر فرهنگ لغو شدند عبارتند از:

جی.کی. رولینگ: نویسنده مشهور کتاب های هری پاتر، پس از اظهار نظری در توییتر در ژوئن ۲۰۲۰ که اعضای جامعه تراجنسیتی آن را توهین به خود در نظر گرفتند، مورد هجمه شدید در شبکه های اجتماعی قرار گرفت و به قول معروف طرد شد. توییتی که او زد بیش از نود و پنج هزار بار بازنشر شد و بیش از چهل و شش هزار کامنت گرفت.

مایک لیندل: بیزینس‌من و مدیرعامل شرکت بالشت سازی MyPillow در سال ۲۰۲۱ پس از حمایت از ادعای تقلب در رأی‌دهی علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا یعنی دونالد ترامپ، از سمت خود برکنار شد. حداقل دو بانک در سال ۲۰۲۲ پس از انتشار مکالمات تلفنی او با یک نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در ۶ ژانویه به این لغو پیوستند و در نهایت به لیندل گفتند که بانک های آنان با او و شرکتش دیگر همکاری نخواهند کرد، چون باعث صدمه خوردن به وجهه آنان می شود.

کریسی تیگن: مدل و نویسنده پرفروش کتاب آشپزی نیز در سال ۲۰۲۱ پس از افشاگری چند نفر علیه او به دلیل ارسال «توئیت های بد» طرد شد و در نهایت باعث شد تایگن از شرکت تولیدات لوازم نظافت خود کناره گیری کند و نتفلیکس نیز در فصل دوم مجموعه تلویزیونی «هرگز تا به حال نداشته ام» که تیگن در آن بازی می کرد او را با فردی دیگر جایگزین کند.

تأثیر مثبت فرهنگ طرد

فرهنگ طرد می تواند به مبارزه با اعمال نادرست و رفع نابرابری ها کمک کند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۶، بسیاری از اعضای جامعه سینمایی به دلیل عدم تنوع نژادی و جنسیتی در میان نامزدها، اسکار را تحریم کردند. این به ترویج تغییرات اجتماعی کمک کرد و در سال ۲۰۱۹، اسکار رکورد بیشترین نامزدی برای کارگردانان سیاه پوست را به نام خود ثبت کرد. جامعه ای که برای یک هدف مشترک متحد می شود، می تواند نیرو بخش باشد. همچنین می تواند افراد را قبل از رفتار نامناسب یا ارسال افکار و نظرات توهین آمیز خود مجبور به فکر دوباره کند.

اثرات منفی فرهنگ طرد

فرهنگ طرد اثرات منفی نیز دارد که برخی از آنها به سلامت روان مربوط می شود. تأثیر فرهنگ کنسل بر سلامت روان بستگی به این دارد که آیا شما کسی هستید که طرد می شود، یا کسی هستید که طرد می کنید یا تماشاچی این اتفاق هستید.

اثرات بر فرد طرد شده

متأسفانه، طرد افراد اغلب به قلدری تبدیل می شود. وقتی مورد قلدری قرار می گیرید، ممکن است احساس طرد شدن، انزوای اجتماعی و تنهایی کنید و فرهنگ لغو نیز می تواند همین کار را با شما بکند. تحقیقات نشان می دهد که تنهایی با میزان اضطراب، افسردگی و خودکشی بالاتری همراه است اگر کنسل شوید، ممکن است احساس کنید که همه قبل از اینکه حتی فرصت عذرخواهی داشته باشید (چه رسد به اینکه رفتارتان را تغییر دهید) از شما دست می کشند. به جای ایجاد گفتگو برای کمک به درک اینکه چگونه اعمال شما به دیگران آسیب می رساند، طرد کننده ها تمام ارتباطات را قطع می کنند و اساساً فرصت یادگیری و رشد از اشتباهات را از شما می گیرند. برای رشد و تبدیل شدن به یک فرد بهتر، مهم است که متوجه شوید اشتباه کرده‌اید، سعی کنید آن اشتباه را برطرف کنید و سپس گام‌های مناسب را بردارید تا اطمینان حاصل کنید که اشتباه قبلی را تکرار نمی‌کنید.

اثرات بر روی افراد طرد کننده

شما این حق را دارید که مرزهای خود را تعیین کنید و تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما خوب است و چه چیزی شما را آزار می دهد. شما همچنین حق دارید تصمیم بگیرید که به چه کسی توجه، پول و حمایت خود را بدهید. اما طرد شخص یا یک نام تجاری متخلف همیشه باعث نمی‌شود که او باورهای خود را تغییر دهد یا منجر به تغییرات پایدار در او شود. حتی می تواند آنها را وادار کند که در تلاش برای دفاع از نفس و شهرت خود بر اعمالشان پافشاری کنند. در برخی موارد، طرد، اثر معکوس با آنچه که مورد نظر بود دارد. یکی از نمونه های آن سریال مستند «Surviving R. Kelly» است. در حالی که این سریال تلویزیونی بسیاری را بر آن داشت تا برای محکومیت این نوازنده به جرائم جنسی فشار بیاورند، همچنین باعث افزایش ۱۲۶ درصدی فروش آثار او در روز بعد پخش این مستند شد!

تأثیرات بر تماشاگران

فرهنگ طرد فقط بر طرد شده ها و طرد کننده ها تأثیر نمی گذارد. همچنین می تواند سلامت روانی تماشاگران را نیز مختل کند. پس از دیدن تعداد زیادی از افرادی که طرد شده اند، برخی از تماشاگران دچار ترس می شوند. آنها غرق در اضطراب می شوند که اگر به طور کامل خود را ابراز کنند، مردم به آنها حمله خواهند کرد. این می تواند باعث شود که آنها به جای صحبت کردن در مورد نظرات و احساسات خود، افکار خود را مخفی نگه دارند. تماشاگران همچنین ممکن است نگران باشند که دیگران چیزی در گذشته آن ها پیدا کنند تا علیه آنها استفاده کنند. یا ممکن است ترس این را داشته باشند که هر کلمه ای که می گویند یا می نویسند زیر میکروسکوپ بررسی شود و توهین آمیز تلقی شود، حتی اگر قرار نبوده اینگونه باشد. بنابراین، به جای گفتن احساس خود در مورد یک رویداد یا موقعیت، تماشاگران ممکن است سکوت کنند. همینطور این قضیه می‌تواند باعث شود تا مدت‌ها پس از سپری شدن یک رویداد یا موقعیت برای طرد یک فرد خطاکار، تماشاگران احساس گناه کنند، احساس گناه برای اینکه در زمانی که فرصت داشتند از دیگران دفاع نکردند. این ایده که فرهنگ طرد باعث شده است که برخی از مردم سکوت کنند یا احساس راحتی نکنند که آنچه را در ذهن خود به اشتراک گذارند، باعث شده است که برخی ضربه این فرهنگ به حق آزادی بیان را مطرح کنند.

چگونه از سلامت روان خود محافظت کنیم

اگرچه نمی‌توانید رفتار دیگران را کنترل کنید، اما می‌توانید این کار را با رفتار خود انجام دهید. اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کمک به محافظت از سلامت روان خود در رابطه با فرهنگ طرد انجام دهید:

زمانی که احساسات شما غلیان پیدا می کند از ارسال پست خودداری کنید. سعی کنید زمانی که بیش از حد احساساتی هستید پست نگذارید. اگر کسی چیزی می گوید یا انجام می دهد که شما را تحریک می کند، برای رفتن به سمت صفحه کلید خود عجله نکنید. در عوض، چند نفس عمیق بکشید و به خود فرصت دهید تا آرام شوید. در حالی که ممکن است یک روز، هفته یا ماه بعد آنچه را که گفته اید یا نوشته اید فراموش کنید، اما اینترنت هرگز آن را فراموش نخواهد کرد.

از دیگران بخواهید ابتدا پست شما را بررسی کنند. گاهی اوقات تشخیص اینکه چه زمانی ممکن است کلماتی که استفاده می کنیم توهین آمیز یا تهاجمی باشد، سخت است. اینکه شخص دیگری ابتدا پست‌های شما را بررسی کند، می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات احتمالی را پیدا کنید. این به شما این فرصت را می دهد که از به اشتراک گذاشتن افکار یا نظراتی که می تواند ناخواسته به شخص دیگری صدمه بزند اجتناب کنید.

اگر اشتباه کردید عذرخواهی کنید و اگر به خاطر گفتن یا انجام کاری طرد شده اید و اکنون نسبت به آن احساس بدی دارید نیز همین کار را انجام دهید. اما قبل از اینکه عذرخواهی کنید، به خودتان زمان بدهید تا یک پاسخ واقعی و کاملاً فکر شده بدهید. سپس، وقتی آماده شدید، عذرخواهی خود را به اشتراک بگذارید. ممکن است مورد قبول همه نباشد، اما اگر از صمیم قلب باشد، برخی از مردم این را تشخیص می‌دهند و دیدگاه‌های تند آنها نسبت به شما کاهش یابد، یا حداقل تمایل آنها برای تبدیل کردن شما به یک دشمن را کاهش می دهد.

سعی کنید طرف مقابل را ببینید. اگر کسی علیه شما صحبت کند، اولین واکنش شما ممکن است این باشد که بر موضع خود بایستید. با این حال، ممکن است با تلاش برای دیدن فرد و درک واقعی اینکه چگونه کلمات یا اعمال شما به یک شخص آسیب رسانده، پیشرفت بیشتری کنید. به دست آوردن این درک می تواند شکاف ارتباطی شما را پر کند. همچنین می تواند به شما کمک کند که دوباره اشتباه مشابه را تکرار نکنید.

زمان کمتری را آنلاین بگذرانید. اشکالی پیش نمی آید اگر برای مدتی از شبکه های اجتماعی فاصله بگیرید. قطع کردن ارتباط هرازگاهی ممکن است به بهبود سلامت روان شما کمک کند. یک مطالعه نشان داد که کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی باعث کاهش تنهایی و افسردگی فرد می شود.

با یک نفر صحبت کنید. اگر به طور مستقیم فرهنگ طرد را تجربه می کنید و مطمئن نیستید که چگونه می توانید بهبود پیدا کنید، با فردی که به او اعتماد دارید، مانند یکی از اعضای خانواده یا دوست نزدیک، تماس بگیرید. اگر با کسانی که می‌شناسید نمی توانید راحت صحبت کنید، می‌توانید به دنبال کمک افراد حرفه‌ای در این زمینه باشید. داشتن کسی که به او اعتماد کنید می تواند تفاوت بزرگی در احساس شما ایجاد کند.

آیا می توان از طرد شدن جلوگیری کرد؟

در نظر بگیرید که هرکسی سوابق، تجربیات و باورهای متفاوتی دارد. اگرچه دیدگاه شما باعث شده است که جهان را از دید خود ببینید، اما همه دیدگاه های شما را ندارند. آگاهی از این موضوع می تواند به شما کمک کند از گفتن یا انجام کاری که شما را هدف قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین یادآوری این نکته مفید است که برای توهین کردن، لازم نیست قصد توهین داشته باشید. بنابراین اگر فردی گفتار یا اعمال شما را توهین آمیز بداند، مهم نیست که شما چه قصدی داشته اید، این خسارت را وارد کرده اید. بنابراین، به جای اینکه بخواهید دیگران را متقاعد کنید که قصد توهین به آنها را نداشتید، متوجه شوید که به آنها توهین شده‌ و برای یافتن راه‌هایی برای حل مشکل تلاش کنید. از این تجربه درس بگیرید و از آن برای کمک به تبدیل شدن به فردی قوی‌تر، دلسوزتر و همدل‌تر استفاده کنید.

منبع: verywellmind

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.