بیست و پنجم ذی‌القعده، روز دحوالارض یا همان گسترش یافتن زمین است. طبق روایتی از امام هشتم(ع) سالروز ولادت حضرت ابراهیم و حضرت عیسی(ع) نیز در آن قرار دارد و همچنین این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود(عج) نیز معرفی شده است.

محمدرضا فوادیان: در روز دحوالارض منتظران باید به صورت ویژه‌ای به یاد امام زمان(عج) باشند

به گزارش قدس آنلاین: به بهانه این روز مبارک با حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا فوادیان، پژوهشگر حوزه مهدویت به گفت‌وگو نشستیم. او معتقد است باید این شب‌ها و روزها را قدر دانسته و برای تعجیل در ظهور صاحب الزمان(عج) دعا کنیم.

شباهت میان روز دحوالارض و گسترش عدل جهانی امام زمان(عج)

حجت‌الاسلام فوادیان در ابتدا با بیان اینکه به دحو الارض در آیات و روایات اشاره شده است، می‌گوید: در آیه ۳۰ سوره نازعات آمده است «وَالْأَرْ‌ضَ بَعْدَ ذَلِک دَحَاهَا، و زمین را پس از آن گسترانید». این آیه تنها آیه‌ای است که به دحوالارض اشاره دارد. ذیل این آیه بیشتر مفسران به گسترده شدن زمین از کعبه به نظریه پردازی پرداخته‌اند. اینکه کره زمین را آب فرا گرفته بوده و از کعبه خشکی ظاهر و کم کم گسترش پیدا کرده است.

او به روایتی در مورد امام زمان(عج) نیز اشاره کرده و بیان می‌کند: در روایتی از پیامبر اسلام(ص) داریم که «یَمْلا الأرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَتْ جَوراً وَ ظُلما یعنی جهان را پر از قسط و عدل خواهد کرد، چنان که پر از ظلم و ستم شده است». همانطور که همه جا را آب فرا گرفته بود و کم کم خشکی گسترش پیدا کرد، امام مهدی(عج) هم از همان کنار خانه خدا ظهور کرده و عدالت را به همه هستی می‌بخشد. جایی نیست که عدالت وارد نشود. همانطور که گرما برای ورود به خانه‌ها بدون اجازه وارد می‌شود، عدالت امام مهدی(عج) نیز به درون خانه‌ها می‌رسد.

این پژوهشگر مهدویت یادآور می‌شود: در دحو الارض قدرت پروردگار را درک می‌کنیم. خدای تبارک و تعالی زمین را آفریده و برای سکونت مهیا کرده است. در روایتی از امیرمؤمنان(ع) آمده است «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در روز بیست و پنجم ماه ذی‌القعده، روز دحوالارض بوده است».  ظهور حضرت مهدی(عج) هم رحمت خداست. در دعای کمیل می‌خوانیم «اللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ الَّتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ…» رحمت خدا همه جا را فرا گرفته است. امام زمان(عج) در عصر ظهور می‌فرماید «انا تلک الرحمه، رحمت واسعه حضرت حق من هستم» پس کعبه محل اشتراک دحوالارض و مهدویت است. دحوالارض از کعبه شروع شده و دعوت حضرت مهدی(عج) هم از کعبه شروع می شود و از آن مکان عدالت او فراگیر می شود.

وظیفه منتظران در روز دحوالارض

دکتر فوادیان با اشاره به دعایی که برای دحوالارض وارد شده، تشریح می‌کند: در دعای این روز درخواست فرج و ظهور حضرت قائم(عج) بیان شده است. در کتاب مکیال المکارم آقای موسوی اصفهانی، زمان‌های دعا برای امام عصر(عج) یادآوری شده است. بر اساس این دعا افراد اینگونه دعا می‌کنند: «اللَّهُمَّ وَ عَجِّلْ فَرَجَ أَوْلِیائِک» خدایا فرج تمام بندگان خوبت را برسان. فرج واقعی که سبب بهره‌مندی همگان می‌شود با ظهور آقا امام زمان(عج) محقق می‌شود. در ادامه این دعا داریم که «وَ أَظْهِرْ بِالْحَقِّ قَائِمَهُم» خدایا خودت را به وسیله قائم این اهل بیت(ع) ظاهر بگردان. «اللَّهُمَّ احْفُفْهُ بِمَلائِکَةِ النَّصْر»خدایا امام مهدی(ع) را مؤید و منصور بگردان با ملائکه خودت.

او تاکید می‌کند: در روز دحوالارض منتظران باید به صورت ویژه‌ای به یاد امام زمان(عج) باشند لذا نمازها و ادعیه مخصوصی که کیفیت آن‌ها در کتاب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی(ره) آمده است را به نیت حضرت انجام دهند. اعمالی مانند روزه گرفتن این روز که ثواب هفتاد سال عبادت دارد، استغفار، عبادت و شب زنده‌داری از دیگر اعمال سفارش و توصیه شده این روز است. نمازی دو رکعتی نیز در کتاب‌های علمای شیعه برای بیست و پنجمین روز از ماه ذی‌القعده روایت شده است که دو رکعت است و در وقت بالا آمدن آفتاب تا قبل از وقت ظهر امکان خواندن آن هست. در هر رکعت این نماز پس از سوره حمد، پنج مرتبه سوره وَ الشمس خوانده و پس از سلام بگوییم: لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلّا بِاللّه الْعَلِیِّ الْعَظِیم، یعنی هیچ نیرو و توانی نیست جز خدای بلند مرتبه بزرگ.

دبیر علمی اندیشکده بین‌المللی مهدویت به بخش دیگری از اعمال وارد شده برای دحوالارض اشاره کرده و توضیح می‌دهد: بعد از نماز باید دعا کرده و بخوانیم «یَا مُقِیلَ الْعَثَراتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی، یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی، یَا سامِعَ الْأَصْواتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَارْحَمْنِی وَتَجاوَزْ عَنْ سَیِّئاتِی وَمَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَالْإِکْرامِ» یعنی ای نادیده‌ گیرنده لغزش‌ها، لغزشم را نادیده‌گیر، ای اجابت کننده دعاها، دعایم را اجابت کن، ای شنوای صداها، صدایم را بشنو به من رحم کن و از بدی‌هایم و آنچه نزد من است درگذر، ای صاحب بزرگی و رأفت و محبت.

انجام اعمال به نیابت از امام عصر(عج)

این پژوهشگر مهدویت تاکید می‌کند: نکته مهم اعمال این است که می‌توان آن‌ها را به نیابت از امام عصر(عج) انجام داد. در دعاها می‌خوانیم «اللهم لا تنسن ذکره» یعنی خدایا ذکر و یاد حضرت مهدی(عج) را فراموش نکنیم. پس طبیعی است که ولی خدا را فراموش کنیم، به همین دلیل دست به دعا برداشته و از او توفیق زنده نگه داشتن یاد ولی‌اش را طلب می‌کنیم. برای تحقق این کار و به یاد داشتن یاد امام غایب در تمامی لحظات، باید در مناسبت‌هایی که با آسمان و خالق پیوند داریم، به یاد حضرت باشیم تا «حَتَّی تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً»، تا وقتی که او را در زمین به سلطنت بنشانی به رغبت مردم و «وَ تُمَتِّعَهُ فِیهَا طَوِیلا» بهره‌دهی او را مدت بسیار.

او ادامه می‌دهد: از دحوالارض می‌آموزیم که ولی خدا قرار است هدف خلقت را روی زمین محقق کند. این هدف بنا به آیه ۵۶ سوره ذاریات «وَمَا خَلَقتُ ٱلجِنَّ وَٱلإِنسَ إِلا لِیَعبُدُونِ» چیزی جز عبادت کردن نیست. این امام عصر(عج) است که هدف خلقت را در سراسر زمین حاکم می‌کند.

دکتر فوادیان به وظایف دیگر منتظران نیز اشاره کرده و می‌گوید: ما منتظران باید بدانیم که یاری کردن ولی عصر به عهده ماست و می‌توانیم ولی خدا را یاری کنیم. در این راه باید به خوبی‌های حضرت توجه کنیم، نه به بدی‌های خودمان.  برخی از منتظران می‌گویند ما که ارزش چندانی نداریم، چطور خودمان را خرج گل سرسبد آفرینش کنیم؟ اما به یاد داشته باشیم که در طول تاریخ افرادی که اولیاء دین را یاری کردند از افراد خاص جامعه نبودند. به طور نمونه امیرالمؤمنین(ع) در آخرین خطبه خویش قبل از شهادت فرمود: «أین عمار» در حالی که پدر عمار، یاسر برده و مادرش سمیه کنیز بوده است. اما همین برده‌زاده کار را به جایی رساند که امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید «أین عمار». تمام کسانی که در طول تاریخ، حجت‌های خدا را یاری کردند، حتی آن‌هایی که در زمان انقلاب اسلامی به ندای حضرت امام(ره) لبیک گفتند افراد متوسط و رو به پایین جامعه و به تعبیر امام(ره) زاغه نشینان بودند. ما انسان‌های معمولی همگی می‌توانیم ولی خدا را یاری کنیم. چه بهتر اینکه با اضافه کردن ساعات خودمان به یاد امام عصر(عج) در این هستی ارزش و اعتبار پیدا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.