۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 883705

‌زیارت و دیدار امام، یکی از لحظات شیرین زندگی هر فرد است. اما لذت زیارت‌ برایمان دو چندان می‌شود وقتی می‌فهمیم لحظاتی که در حرم مشغول زیارت و عبادت و آمدوشد هستیم، تعداد زیادی از ملکوتیان نیز همراه ما مشغول زیارت هستند.

زیارتی همگام با فرشتگان

آزاده خلیلی: ‌زیارت و دیدار امام، یکی از لحظات شیرین زندگی هر فرد است. اما لذت زیارت‌ برایمان دو چندان می‌شود وقتی می‌فهمیم لحظاتی که در حرم مشغول زیارت و عبادت و آمدوشد هستیم، تعداد زیادی از ملکوتیان نیز همراه ما مشغول زیارت هستند. انگار در این نقطه از کره خاکی، آسمانیان و زمینیان به هم پیوند می‌خورند و برای دیدار بهترین‌ها، همگام و همقدم می‌شوند.  

ساکنان ملکوتی
در احادیث آمده تعداد زیادی از فرشتگان در حرم امام مقیم هستند و از آن محافظت می‌کنند. حرمت این فرشتگان تا آنجاست که هنگام ورود به حرم امام، از این فرشتگان ساکن در حرم و نگهبان آن اجازه ورود می‌گیریم و می‌خوانیم: «اادخل یا ایتها الملائکه الموکلین المقیمین فی هذه البقعه المبارکه». 

محبوب آسمانیان
حرم امام رئوف نه تنها محبوب در بین زمینیان بلکه محبوب آسمانیان است؛ تا آنجا که مزار امام، محل زیارت فرشتگان خداوند است. امام رضا(ع) در این مورد فرمود: «در خراسان مزاری ساخته خواهد شد که محل رفت‌وآمد فرشتگان می‌شود و تا زمانی که در صور دمیده شود، فرشتگان همچنان در حال زیارت و رفت و آمد به این مزار خواهند بود». در مورد حرم دیگر امامان نیز این مطلب ذکر شده است. امام صادق(ع) فرمود: «هر روز، ۷۰هزار فرشته به زیارت امام حسین(ع) می‌آیند و به آسمان بازمی‌گردند».

استقبال‌کنندگان نادیدنی
فرشتگان نه تنها به تکریم و احترام امام می‌پردازند، بلکه زیارت‌کنندگان امام را نیز عزیز می‌دارند و اکرام می‌کنند. امام صادق(ع) فرمود: «هیچ زائری به زیارت امام حسین(ع) نمی‌رود مگر اینکه فرشتگان به استقبال او می‌روند و از کربلا بیرون نمی‌رود مگر اینکه او را مشایعت می‌کنند، بیمار نمی‌شود مگر اینکه به عیادت او می‌روند، نمی‌میرد مگر اینکه بر جنازه‌اش نماز می‌گزارند و پس از فوتش برای او استغفار می‌کنند».

نگهبانانی روی زمین 
همچنین در اذن دخول حرم‌های شریف برای وارد شدن از ملائکه طلب یاری می‌کنیم: «فکونوا ملائکة الله أعوانی و کونوا أنصاری حتی أدخل هذه البیت». به مقتضای آیه۱۱ سوره رعد، فرشتگان مراقب انسان بوده و اعمال او را زیر نظر دارند: «لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ یَحْفَظُونَهُ‌ مِنْ‌ أَمْرِ اللهِ؛ برای هر کس پاسبان‌ها از پیش رو و پشت سر برگماشته شده که به امر خدا او را نگهبانی کنند. برای انسان فرشتگانی است که پی در پی او را به فرمان خدا از پیش‌رو و از پشت سرش پاسداری می‌کنند». بنابراین یاری جستن از ملائکه، امری شایسته است.

یاری‌کنندگانی در آسمان 
مقصود از این ملائکه، تنها فرشتگان زمینی نگهبان انسان نیست، بلکه مقصود می‌تواند فرشتگان آسمانی نیز باشد که هر روز به زیارت امام حسین و سایر ائمه(ع) آمده و برای زائرانش طلب رحمت می‌کنند. چنان‌که در فرازی از زیارت امام حسین(ع) به نقل از امام صادق(ع) چنین آمده: «وقتی به زیارت قبر مطهر امام حسین(ع) می‌روی، ابتدا به کنار رود فرات برو و رو به بارگاه آن‌حضرت غسل کن و سپس آرام و باوقار به سمت حرم حرکت کن و از مشرق وارد حائر شده و هنگام ورود بگو: السَّلَامُ عَلَی مَلَائِکَةِ اللهِ الْمُقَرَّبِینَ السَّلَامُ عَلَی مَلَائِکَةِ اللهِ الْمُنْزَلِینَ السَّلَامُ عَلَی مَلَائِکَةِ اللهِ الْمُرْدِفِینَ السَّلَامُ عَلَی مَلَائِکَةِ اللهِ الْمُسَوِّمِینَ السَّلَامُ عَلَی مَلَائِکَةِ اللهِ الَّذِینَ هُمْ فِی هَذَا الْحَائِرِ بِإِذْنِ اللهِ مُقِیمُون؛ ‌درود بر فرشتگان مقرب خدا، درود بر فرشتگان خدا که از آسمان به زمین نازل می‌شوند، درود بر فرشتگان خدا که پیاپی به زمین نزول می‌کنند، درود بر فرشتگان صاحب نشان، درود بر فرشتگانی که با اجازه خدا در این سرزمین سکونت دارند». (کامل الزیارات، ص ۲۰۱)
طبیعی است یاری‌جستن از نهاد پاک چنین فرشتگانی در انجام بهتر زیارت، مفید خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.