امضای سه سند همکاری در حوزه‌های قضایی، همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و تجهیزات و ملزومات پزشکی، دیدار با رئیس مجلس ملی نیکاراگوئه و سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس ملی نیکاراگوئه از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس‌جمهور کشورمان در سفر به نیکاراگوئه بود.

نگاهی به دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به حوزه «کارائیب»/ هژمونی آمریکا در نیمکره غربی به چالش کشیده شد

به گزارش قدس آنلاین، تأکید بر مقاومت، عدالت‌طلبی و آزادی‌خواهی از مهم‌ترین محورهای مورد تأکید دکتر سیدابراهیم رئیسی و «دانیل اورتگا» در نشسست مطبوعاتی مشترک سران دو کشور در پایان این سفر بود.

در ادامه رئیس‌جمهور با سفر به «کوبا» با استقبال رسمی «میگل دیاز کانل» وارد این کشور شد. امضای ۶ سند همکاری میان ایران و کوبا در حوزه‌های قضایی، موافقت مقامات با افزایش همکاری در زمینه نانو و بایوتکنولوژی، همکاری‌های جامع سیاسی، مناسبات گمرکی و مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات و نشست مشترک تاجران و بازرگانان ایران و کوبا از محورهای این سفر بود.

در جریان بازدید دکتر رئیسی از مرکز مهندسی ژنتیک هاوانا، مدیر این مرکز با اشاره به همکاری ۴۰ ساله با انستیتو پاستور ایران،‌ برای همکاری‌ و تولید محصولات مشترک اعلام آمادگی کرد. دکتر رئیسی در نشست مشترک هیئت‌های ایران و کوبا تأکید کرد همکاری‌ها در مسیر پیشرفت موجب ناامیدی سلطه‌گران می‌شود.

میگل دیاز کانل تصریح کرد: کشورهای مقصد سفر منطقه‌ای شما ارتباط معناداری با انقلاب ایران دارند. حسن ختام سفر به سه کشور انقلابی آمریکای لاتین، دیدار با رائول کاسترو رهبر معنوی کوبا بود که همچنان مبارز و انقلابی است. وی با اینکه ۹۲ ساله است در دیدار گرم و صمیمانه با دکتر رئیسی گفت: دوست دارم به ایران سفر کنم و با خنده ادامه داد سن من بهترین سن برای سفر کردن است!

دیپلماسی فعال برای گذار از نظم جدید 
روح‌الله ماهری، کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت‌وگو با خبرنگار ما دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در حوزه «کارائیب» را بخشی از برنامه راهبردی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب برای حضور فعال ایران در عصر گذار به نظم جدید بین‌المللی توصیف و بیان کرد: مواضع انقلابی کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه در تقابل با سلطه غرب و ایالات متحده فرصتی طلایی برای حضور دولت ایران در کنار آن‌هاست.

وی با اشاره به اقدام‌های مخرب کاخ سفید پس از فوت هوگو چاوز در ونزوئلا و زخم خوردن کوبایی‌ها از سیاست‌های مخرب ترامپ که جواب نرمش آن‌ها در دوران اوباما بود و همین طور تلاش نیکاراگوئه برای توازن‌بخشی به روابط خارجی‌اش گفت: توسعه سیاست فرامنطقه‌ای ایران در آمریکای لاتین به مرور زمان می‌تواند به کشورهایی نظیر بولیوی، برزیل و احتمالاً مکزیک برسد و در گذر زمان فروپاشی تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشورهای مستقل و انقلابی را رقم بزند.

وی تحقق این امر را نیازمند جدیت دولت سیزدهم در پیشبرد تفاهم‌نامه‌های امضا شده در سفرهای فرامنطقه‌ای عنوان کرد. 

تحکیم استقلال و امنیت راهبرد ایران در «کارائیب»
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به یادداشت رئیس‌جمهور در مقبره سیمون بولیوار که نوشت: «بدون تردید راه استقلال، آزادی و اجرای عدالت؛ مقاومت و ایستادگی است» گفت: مشخصاً سیاست دولت سیزدهم، تأمین امنیت و تحکیم استقلال این ملت‌ها برای جلوگیری از بازگشت یانکی‌ها به آمریکای لاتین است. در زمینه اقتصادی به عنوان مثال ۲۶ تفاهم‌نامه امضا شده با ونزوئلا نشان‌دهنده اراده قوی دو کشور برای ارتقای مبادلات تجاری انجام شده است و در روابط تجاری توانسته‌ایم از ۳۰۰میلیون دلار تجارت سالیانه به حجم مبادلات تجاری ۳.۶ میلیاردی برسیم و در آینده رقم ۲۰ میلیارد دلار در تجارت دو کشور ثبت خواهد شد که با حذف دلار و مبادله با ارزهای دیگر مورد تأکید مقامات دو کشور است. تفاهم ایران با مقامات این کشورها برای ساخت سه پتروشیمی فراسرزمینی دیگر در آمریکای لاتین گام مؤثر توسعه اقتصاد سیاسی کشور قلمداد می‌شود. 

ایران هژمونی آمریکایی‌ها را به چالش کشید 
این کارشناس مسائل بین‌الملل نگرانی غرب، ایالات متحده و رژیم صهیونیستی از حضور ایران در آمریکای لاتین را از این جهت قابل تحلیل دانست که به اذعان مقامات کاخ سفید تهران توانسته است بدون هیچ هزینه‌ای وارد نیمکره غربی شود و دایره نفوذ خود را به نزدیکی مرزهای ایالات متحده برساند و هژمونی آمریکایی‌ها را به چالش بکشد.

 وی در پایان تأکید کرد: باید همان طور که در ونزوئلا ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و علمی برای دو کشور تعریف شده است نسبت به کوبا و نیکاراگوئه با جدیت نسبت به ایجاد شناخت متقابل برای تجار و سیاسیون اتفاق بیفتد تا تعامل‌ها سرعت بگیرد و این مستلزم طراحی عملیاتی دقیق و راهبردهای جدید است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.