رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به رئیس جمهور این کشور، نوشت که هرگونه توافق احتمالی دولت کنونی آمریکا با ایران باید به تایید کنگره برسد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا: هرگونه توافق با ایران باید به تأیید کنگره برسد

به گزارش قدس آنلاین، مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور این کشور با اتخاذ مواضعی خصمانه درباره گمانه‌زنی‌های اخیر مبنی بر تلاش دولت بایدن برای حصول توافق هسته‌ای جدید با ایران، ضمن ابراز نگرانی نوشت که هرنوع توافق دولت بایدن باید به تایید کنگره آمریکا برسد.

مک‌کال در این نامه که در حساب توییتری خود منتشر کرده، در ادامه ادعاهای بی‌اساس درباره برنامه هسته‌ای ایران، نوشته است: این دولت به‌جای آنکه از اهرم دیپلماتیک و بازدارندگی نظامی آمریکا برای بازداشتن ایران از مشارکت در این فعالیت‌های شرورانه استفاده کند، در ازای یک تعهد کذب برای تنش‌زدایی، به رفتار بد ایران پاداش می‌دهد.

وی ادامه داد: از دولت می‌خواهم تا به یاد داشته باشد که براساس قوانین آمریکا و مطابق با لایحه بازبینی توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۵ (اینارا/INARA)، هرگونه توافق موقت، تفاهم یا قرارداد با ایران باید تسلیم کنگره شود.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا همچنین یادآور شد که درخواست این کمیته از وزارت خارجه آمریکا برای شهادت راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مقابل کمیته روابط خارجی، از ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) همچنان در دست بررسی بوده و وزارت خارجه هنوز به آن پاسخی نداده است. مک‌کال در بخش دیگری از این نامه نوشته که «ادامه این رفتار غیرشفاف و عدم مشورت با کنگره شدیداً آزاردهنده است.»

در چند روز اخیر، گمانه‌زنی‌ها و خبرهای متعددی پیرامون توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا از سوی محافل مختلف رسانه‌ای منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح شد. سفر هیثم بن طارق، سلطان عمان و بسته شدن دو پرونده پادمانی ادعایی آژانس بین اللملی انرژی هسته‌ای و همچنین مبادله زندانیان میان ایران و اروپا نیز به این گمانه‌زنی‌هایی شدت بخشید.

در همین زمینه، روز پنجشنبه (۱۸ خردادماه) «میدل ایست‌آی» در گزارشی مدعی شد که ایران و ایالات متحده در حال نزدیک شدن به یک توافق موقت هستند که در برابر کاهش فعالیت‌های غنی‌سازی ایران، گشایشی را در برخی از تحریم‌ها فراهم می‌آورد.

هم ایران و هم آمریکا این اخبار را رد کرده و یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه در واکنش به مقاله میدل ایست‌آی به رسانه‌ها گفت که «این گزارش نادرست و گمراه کننده و هر گزارشی در خصوص توافق موقت با ایران نادرست است.» ایران نیز نه مذاکرات، بلکه توافق موقت را رد و نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد که «هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام وجود ندارد و در دستور کار نیست.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.