رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت محصول کلزا از سطح ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در استان آغاز شد.

برداشت کلزا از مزارع آذربایجان‌غربی آغاز شد

به گزارش قدس انلاین، خسرو شهبازی افزود: در سال زراعی جاری (۱۴۰۱ - ۱۴۰۲) سطح زیر کشت این محصول نسبت به سال زراعی گذشته ۶ درصد افزایش یافته است.

وی میزان خرید تضمینی سال گذشته این محصول را سه هزار و ۹۲۸ تن اعلام کرد و ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال نزدیک به چهار هزار و ۹۰۰ تن کلزا از مزارع استان برداشت شود.

وی اظهار کرد: شهرستان های نقده، پلدشت و بوکان بالاترین میزان تولید این دانه روغنی را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: خرید این محصول به صورت تضمینی بوده و در استان توسط اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی و در چهار شهرستان پلدشت، بوکان، نقده و میاندوآب انجام می‌شود.

وی گفت: کلزا بعد از سویا، آفتابگردان، بادام زمینی و کتان در رتبه پنجم دانه‌های روغنی قرار دارد؛ این گیاه دارای ۴۰ درصد روغن و ۲۳ درصد پروتئین است.

شهبازی افزود: بهترین زمان کشت کلزا در آذربایجان غربی ۱۵ شهریور تا هفت مهر است و برداشت این محصول از اواخر خرداد ماه آغاز می‌شود.

گفتنی است کشت این محصول ارزشمند، کم آب بر معادل ۰.۶۰ کیلوگرم بر مترمکعب و مقرون به صرفه، علاوه بر نقش مهم آن در افزایش تولید، بهترین گزینه جهت تناوب زراعی با گندم بوده که در راستای اصلاح الگوی کشت یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی به شمار می‌رود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.