سران و مقامات ارشد عراق و ارمنستان و رئیس‌دفتر سیاسی حماس با رهبر انقلاب دیدار کرده و شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفتند.

کدام مقامات خارجی برای عرض تسلیت خدمت رهبر معظم انقلاب رفتند؟

پیش از ظهر امروز جمعی از سران و مقامات ارشد کشورها که برای حضور در مراسمات بزرگداشت و تشییع پیکر شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش به تهران آمده‌اند، با امام خامنه‌ای دیدار کرده و پیام تسلیت دولت و ملت خود را به ایشان اعلام کردند.

* اعلام پیام تسلیت دولت و ملت عراق

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، پیش از ظهر امروز در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، به نمایندگی از دولت و ملت این کشور، این ضایعه را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و ملت ایران تسلیت و تعزیت گفت.

سودانی در این دیدار خطاب به رهبر انقلاب گفت: در این شرایط متاثر کننده به دیدار حضرتعالی آمدم تا مراتب حزن، اندوه و تعزیت دولت و ملت عراق را به دولت و ملت ایران اعلام کنم. آنچه ما از آقای رئیسی، رئیس جمهور شهید ایران دیدیم چیزی جز صدق، اخلاص، پاکی، کار و تلاش و خدمت به مردم نبود.

نخست وزیر عراق همچنین با اشاره به حضور میلیونها نفر در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید ایران گفت: تصاویری که من امروز از تلویزیون دیدم پیام‌های روشنی داشت که مهمترین پیام آن، عمق ارتباط مستحکم مردم با مسئولان در جمهوری اسلامی، به‌رغم همه فشارها و تحریم‌ها و این حادثه ناگوار است.

سودانی تاکید کرد: پیام دیگر حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع این است که باید به مردم خدمت کرد و این تشییع باشکوه، نتیجه خدمت به مردم است و این درس باید سرلوحه ما در عراق نیز باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، با قدردانی از سفر نخست وزیر عراق به تهران برای ابراز همدردی، گفتند: ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم. آقای رئیس جمهور برادر بسیار خوب و مسئولی کارآمد و با کفایت و صمیمی و جدی بود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اکنون آقای مخبر بر اساس قانون اساسی مسئولیت سنگینی را بر عهده گرفته‌اند و ان‌شاءالله همان مسیر همکاری‌ها و توافق‌ها با دولت عراق ادامه پیدا خواهد کرد.

* رهبر انقلاب: گسترش روابط با ارمنستان ادامه پیدا می‌کند

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و هیئت همراه که ساعتی پیش برای حضور در مراسم تشییع شهید آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران وارد کشور شده بود، پیش از ظهر امروز در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، به نمایندگی از دولت و ملت این کشور، این ضایعه را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و ملت ایران تسلیت گفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار ضمن قدردانی از ابراز همدردی نخست وزیر ارمنستان، به مشترکات تاریخی و جغرافیایی و منافع مشترک ایران و ارمنستان اشاره کردند و گفتند: سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گسترش روز افزون روابط با ارمنستان، تحت هدایت آقای مخبر ادامه پیدا خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأکید نخست وزیر ارمنستان مبنی بر راهبردی بودن روابط دو کشور افزودند: تأکید اینجانب مبنی بر گسترش همکاری‌ها ناظر بر راهبردی بودن روابط است اما مهم این است که روابط ایران و ارمنستان مخالفینی دارد که بر همین اساس باید مسایل مربوط به دو کشور با دقت و مراقبت انجام شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: رئیس جمهور فقید ما نسبت به مسائل مرزی مربوط به ارمنستان  و حوادث اطراف این قضیه، بسیار حساس بود و باید این حساسیت‌ها و مراقبت‌ها همچنان لحاظ شوند و ما باید خودمان بتوانیم منافع خود را تأمین کنیم.

آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار گفت: ما از شنیدن خبر درگذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران و همراهان ایشان در سانحه هوایی شوک‌زده شدیم و در بهت هستیم اما همانگونه که حضرتعالی گفتید، مطمئنیم که تحت هدایتها و رهبری شما خللی در امور ایران به‌وجود نخواهد آمد.

* امام خامنه‌ای در دیدار هنیه: محو اسرائیل قابل تحقق است

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، پیش از ظهر امروز در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، به نمایندگی از دولت و ملت فلسطین، ضایعه درگذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و همراهان ایشان را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و ملت ایران تسلیت و تعزیت گفت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با تشکر از ابراز همدردی ملت فلسطین به‌ویژه مردم غزه، متقابلاً شهادت فرزندان آقای هنیه را تبریک و تسلیت گفتند و از صبر رئیس دفتر سیاسی حماس تمجید کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مقاومت فوق‌العاده مردم غزه که موجب تعجب جهانیان شده است، گفتند: چه کسی باور می‌کرد که روزی در دانشگاه‌های آمریکا به نفع فلسطین شعار داده و پرچم فلسطین برافراشته شود و چه کسی باور می‌کرد که روزی در ژاپن و در تظاهرات به نفع فلسطین، به زبان فارسی شعار «مرگ بر اسرائیل» سر داده شود.

ایشان تاکید کردند: در آینده نیز ممکن است در مورد قضیه فلسطین حوادثی اتفاق بیفتد که امروز باور کردنی نیستند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به آیات قرآنی که درباره تحقق دو وعده خداوند به مادر حضرت موسی(ع) است، افزودند: اکنون نیز وعده اول خداوند درباره مردم فلسطین محقق شده و آن، همان غلبه مردم غزه که گروهی کوچک هستند در مقابل گروه بزرگ و قدرتمندِ آمریکا، ناتو، انگلیس و برخی کشورهای دیگر است. برهمین اساس وعده دوم یعنی محو رژیم صهیونیستی نیز قابل تحقق است و به لطف الهی آن روزی که فلسطین از «بحر» تا «نحر» تشکیل شود، فرا خواهد رسید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: آقای مخبر که بر اساس قانون اساسی مسئولیت امور اجرایی کشور را برعهده دارد سیاست‌ها و جهتگیری‌های رئیس جمهور فقید را درباره فلسطین، با همان انگیزه و روحیه ادامه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.