به دنبال درگیری مرزی جدید هند و پاکستان و کشته شدن ۲ شهروند پاکستانی، وزارت خارجه پاکستان کاردار هند را احضار کرد.

درگیری مرزی پاکستان و هند و احضار کاردار هند به وزارت خارجه پاکستان

به گزارش قدس آنلاین، به دنبال درگیری مرزی تازه بین پاکستان و هند و کشته شدن ۲ پاکستانی، اسلام آباد کاردار هند را به وزارت خارجه احضار کرد.

به نوشته روزنامه «تلگراف ایندیا» وزارت خارجه پاکستان روز شنبه کاردار هند را احضار و مراتب اعتراض خود را نسبت به نقض آتش بس توسط نیروهای هندی در امتداد خط کنترل به وی ابلاغ کرد.

بر اساس این گزارش، از سال ۱۹۴۷ و پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس تاکنون هند و پاکستان سه بار با هم جنگیده‌اند. در آخرین رویارویی، ۹ هزار نظامی پاکستانی کشته و بیش از ۲۵ هزار نفر از آنها مجروح شدند. هند نیز چهار هزار کشته و زخمی داد. این جنگ  منجر به ترسیم «خط کنترل» در منطقه کشمیر شد که بر اساس آن  ایالت «جامو و کشمیر» به مرکزیت شهر «سرینگر» را به هند و مناطق کوهستانی با جمعیت کمتر در اختیار پاکستان قرار گرفت.

درگیری مرزی پاکستان و هند و احضار کاردار هند به وزارت خارجه پاکستان

بنابر ادعای اسلام آباد، در این حادثه ۲ غیرنظامی کشته و یک نفر مجروح شد. وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه خود اعلام کرد که اینگونه اقدامات و هدف قرار دادن غیرنظامیان بیگناه نقض آشکار تفاهم آتش‌بس ۲۰۰۳ است.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه خود آورده است که هدف قرار دادن غیرنظامیان مغایر با حقوق بشر و قوانین بشردوستانه است. پاکستان ازهند خواسته است که به آتش بس احترام بگذارد، حادثه را بررسی و صلح را در امتداد خط کنترل حفظ کند.

به گزارش وبگاه «ایندیا تودی» ارتش هند اعلام کرده که سه فرد مسلح پاکستانی جمعه شب زمانیکه می‌خواستند مخفیانه از آن سوی منطقه وارد خاک هند شوند، توسط نیروهای امنیتی هدف گلوله قرار گرفتند.

 «عمران خان» رئیس حزب «تحریک انصاف» پاکستان و نخست وزیر سابق این کشور به تازگی در گفت‌وگو با اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» مدعی شد که «قمر جاوید» فرمانده ارتش پاکستان  به او گفته  است نیروهای مسلح پاکستان برای جنگ با هند مجهز و آماده نیستند.

هند و پاکستان از لحاظ نظامی به شدت باهم رقابت دارند. پاکستان قصد خرید جنگنده‌های جدید «اف-۱۶» را دارد. نیروی هوایی هند  نیزدر قالب یک طرح در حال برنامه ریزی برای خرید ۱۱۴ جنگنده است که ۹۶ فروند آن در هند ساخته و ۱۸ فروند دیگر از یک کشور خارجی وارد می‌شود(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.