پاکستان و ترکیه که علیرغم مخالفت آمریکا از همکاری‌های نزدیکی در حوزه‌های دفاعی و نظامی برخوردارند اکنون با هدف مدرنیزه کردن توانمندی‌های متقابل در حوزه هوافضا، ساخت مشترک جنگنده نسل پنجم و سکوی پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین را رسما کلید زدند.

پاکستان و ترکیه ساخت مشترک جنگنده‌های نسل پنجم را رسماً کلید زدند

به گزارش قدس آنلاین، پروژه مشترک نیروی هوایی پاکستان و ترکیه برای تولید هواپیماهای جنگی نسل پنجم موسوم به TF-X تا سال گذشته در حد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای منعکس یافته بود و اکنون پاکستان به طور رسمی پیشبرد این طرح نظامی را شریک راهبردی خود ترکیه را اعلام کرد.

با سفر اخیر فرمانده نیروی هوایی ترکیه به اسلام‌آباد و رایزنی‌های وی با همتای پاکستانی، آغاز مرحله جدید در نوسازی ناوگان نیروی هوایی و پیشبرد طرح تولید جنگنده نسل پنجم (تی اف اکس) با ترکیه از سوی نیروی هوایی پاکستان اعلام شد.

روابط عمومی نیروی هوایی پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ژنرال آتیلا گولان فرمانده نیروی هوایی ترکیه در اسلام‌آباد با ارتشبد خلبان ظهیر احمد بابر همتای پاکستانی خود دیدار و طرفین برای پیشبرد همکاری‌های دوجانبه از جمله در تولید مشترک سخت افزار نظامی با تمرکز ویژه بر هواپیماهای نسل پنجم و سکوهای هوایی بدون سرنشین توافق کردند.

فرمانده نیروی هوایی پاکستان در این دیدار اقدامات این مجموعه در خطوط گسترده ای از طرح نوسازی نیروی هوایی و خریدهای هوشمند از کشورهای متحد، ارتقای زیرساخت ها و بازسازی بخش آموزش را به اشتراک گذاشت.

منابع نظامی در پاکستان گفتند که پاکستان و ترکیه توافق کردند که در تولید هواپیمای دو موتوره نسل پنجم از موتور شرکت آمریکایی جنرال الکتریک با عنوان F-1-10 استفاده خواهد کرد و در صورت کارشکنی آمریکا، موتور جنگنده نسل پنجم از یک شرکت بریتانیایی فراهم خواهد شد.

به گفته این منابع، پاکستان تا سال ۲۰۳۰ هواپیمای جنگی نسل پنجم را وارد ناوگان نیروی هوایی خود خواهد کرد و ترکیه نیز تا پایان سال جاری اولین پرواز آزمایشی این جنگنده را انجام خواهد داد. این هواپیما مجهز به مدرن ترین فناوری جنگی و رادار بوده و قابلیت حمل موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین با سریع ترین قدرت شلیک به هرگونه هدف خواهد بود.

این پروژه مشترک که از سوی رسانه های منطقه "اولین جنگنده جهان اسلام" نامگذاری شده است، پیش بینی شده است که با نوسازی ناوگان جت های جنگنده هر دو کشور بر قدرت منطقه ای آنکارا و اسلام‌آباد بیفزاید.

در حال حاضر نیروی هوایی پاکستان در حال کار روی پروژه داخلی یک جنگنده نسل پنجمی با نام AZM است که هدف آن جایگزینی جت های جنگنده اف ۱۶ و میراژ ۳ فرسوده ارتش این کشور است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.