سازمان حج و زیارت با فرا رسیدن ایام تشریق و آغاز انتقال حجاج به مشاعر مقدسه (صحرای عرفات، مشعر و منا) از امروز دوشنبه، یک توصیه نامه ششگانه صادر کرد و از همه زائران خواست به منظور حفظ سلامت و امنیت خود، توصیه‌های این سازمان را جدی بگیرند.

۶ توصیه جدی سازمان حج و زیارت به زائران ایرانی برای ایام تشریق

به گزارش قدس آنلاین،‌ حسین موسوی رابطی؛ مسئول واحد راهنمایی حجاج آخرین توصیه های امدادی و بهداشتی به زائران را در ایام تشریق به این شرح اعلام کرد:

۱- در تمام مدت ایام تشریق، کارت شناسایی خود در عربستان را در لباس احرام و بعد از آن، در جیب خود همراه داشته باشید تا در صورت حادثه، گرمازدگی، بیهوشی ، گم شدن و سایر اتفاقات، نیروهای امدادی بتوانند به شما در یافتن چادر کاروانتان کمک کنند.

۲- تا حد امکان از چادرهای محل استراحت کاروان خود دور نشده و در صورت نیاز به خدمات پزشکی ترجیحاً از پزشک کاروان خود کمک بخواهید.

۳- در صورت محبوس شدن در ترافیک ، خونسردی خود را حفظ کنید زیرا رفتارهای مغایر با آن، علاوه بر دامن زدن به تشنجات با ایجاد اضطراب سبب مشکلات سلامتی برای خود شما خواهد شد. به جای آن، اذکار مرتبط را زمزمه کرده و با آرام کردن دیگران، به مدیران فرصت دهید تا مشکلات عبور و مرور را برای شما و دیگران حل کنند.

۴- در صورتی که شرایط وقوف اضطراری را دارید، مراقب باشید تا از برنامه طراحی شده مسئولان کاروان‌ها برای امثال شما در وقوف عقب نمانید؛ بقیه افراد کاروان، تکلیفی غیر از شما داشته و برنامه‌ای مجزا دارند.

۵- در صورتی که جوان و توانمند و نسبت به راه‌ها توجیه هستید، به هم کاروانی‌های سالمند و ناتوان‌تر کمک کنید. در انجام کمک حتماً مطابق با خواسته‌های مدیران کاروان و امدادگران عمل کنید تا ناخواسته باعث بی نظمی و افزایش مشکلات نشوید.

۶- در انجام اعمال عبادی و یا دیدار آشنایان افراط نکنید. به اندازه کافی استراحت کرده و بخوابید تا در اثر خستگی و کم خوابی مفرط از انجام اعمال واجب به خاطر بیماری باز نمانید.

ایام تشریق مطابق تقویم از هشتم ذی الحجه تا سیزدهم ذی الحجه در مشاعر مقدسه (عرفات، مشعر و منا) انجام می‌شود و در آن، حاجیان اعمالی نظیر بیتوته، رجم شیطان، حلق و تقصیر (تراشیدن و کوتاه کردن مو) و قربانی کردن گوسفند را انجام می‌دهند.

آنها سپس برای انجام طواف نسا به مکه مکرمه و مسجدالحرام باز می‌گردند و با انجام آن، مناسک حج آنان کامل می‌شود.

انجام این مناسک با حضور دو میلیون و ۳۰۰ هزار زائر از کشورهای مختلف از جمله ۸۷ هزار و ۵۴۱ ایرانی در هوای داغ صحرای عربستان و در فضایی محدود و با استقرار حاجیان در خیمه (چادر) صورت می گیرد و به همین دلیل، مهمترین، حساس ترین، دشوارترین و خطرناک‌ترین مرحله عملیات حج تمتع به شمار می رود.

فاجعه منا در سال ۱۳۹۴ در چنین ایامی رخ داد و موجب جان باختن نزدیک به ۲۵۰۰ حاجی از کشورهای مختلف شد که ۴۶۴ تن از آنها، ایرانی بودند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.