پاکستان معاون سفارت آمریکا در اسلام آباد را به دلیل بیانیه مشترک ایالات متحده و هند احضار کرد.

پاکستان دیپلمات آمریکایی را احضار کرد

به گزارش قدس آنلاین، وزارت خارجه پاکستان روز دوشنبه معاون سفارت آمریکا را احضار کرد تا نسبت به بیانیه هفته گذشته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و نارندرا مودی، نخست وزیر هند اعتراض کند. در بیانیه هفته گذشته رهبران آمریکا و هند از پاکستان خواسته شده بود اطمینان حاصل کند که خاک این کشور به عنوان پایگاهی برای حملات شبه نظامیان استفاده نمی‌شود. پاکستان با ابراز نگرانی از لحن بیانیه مشترک آمریکا و هند نسبت به این موضوع اعتراض کرده است.

بیانیه ایالات متحده و هند پس از دیدار رهبران دو کشور در روز جمعه در کاخ سفید منتشر شد و با انتقاد پاکستان مواجه گردید. پاکستان این بیانیه را مغایر با موازین دیپلماتیک خواند.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایالات متحده باید از صدور بیانیه‌هایی که ممکن است به عنوان تشویق روایت‌های بی اساس و با انگیزه سیاسی هند علیه پاکستان تلقی شود، خودداری کند.»

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که همکاری‌های ضد تروریسم بین پاکستان و ایالات متحده به خوبی پیشرفت کرده است و یک محیط توانمند، مبتنی بر اعتماد و تفاهم، برای تحکیم بیشتر روابط پاکستان و ایالات متحده ضروری است.

مت میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده شب گذشته در یک نشست خبری به خبرنگاران گفته بود که پاکستان گام‌های مهمی برای مقابله با گروه‌های تروریستی برداشته است، اما گفت که واشنگتن از اقدامات بیشتر توسط پاکستان حمایت می‌کند.

روابط هند و پاکستان سال هاست که پرتنش بوده است. از زمان استقلال از انگلیس در سال ۱۹۴۷، هند و پاکستان سه جنگ داشته اند، دو جنگ بر سر منطقه هیمالیا کشمیر با اکثریت مسلمان، که هر دو به طور کامل مدعی حاکمیت بر آن هستند، اما هر کدام بر بخشی از آن حکومت می‌کنند.

ارتش پاکستان نیز روز شنبه مدعی شد که دو غیرنظامی توسط نیروهای هندی در تیراندازی در خط مرز دوفاکتو در کشمیر، کشته شدند. این اولین درگیری از این دست پس از آتش بس در سال ۲۰۲۱ بین دو همسایه جنوب آسیا است که هر دو نیز دارای سلاح هسته‌ای هستند.

هند می‌گوید پاکستان به شبه‌نظامیان افراطی که از اواخر دهه ۱۹۸۰ با نیروهای امنیتی هند در بخش کشمیر این کشور جنگیده‌اند؛ کمک کرده است. در مقابل پاکستان این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید که فقط از کشمیری‌هایی که به دنبال تعیین سرنوشت خود هستند، حمایت دیپلماتیک و اخلاقی می‌کند.

نخست وزیر هند هفته گذشته به آمریکا سفر کرده بود. «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند کنفرانس خبری کوتاهی را روز پنجشنبه در جریان سفر رسمی مودی به ایالات متحده برگزار کردند و در این نشست خبری بایدن در پاسخ به انتقاداتی که دولت او نقض حقوق بشر توسط مودی را نادیده گرفته است، گفت: من و نخست وزیر درباره ارزش‌های دموکراتیک بحث خوبی داشتیم و این خصلت دموکراتیک مشترک هر دو کشور ما است.

در واشنگتن، هر دو رهبر از نیاز به یک مشارکت قوی در سال‌های آینده، با نگرانی‌ها در مورد ثبات در اقیانوس آرام هند – و مقابله با نفوذ فزاینده چین - استقبال کردند.

بایدن گفت پیوند بین دو کشور روابط تعیین کننده قرن بیست و یکم خواهد بود.

مودی که به زبان هندی صحبت می‌کرد، این دیدار را افتخار برای ۱.۴ میلیارد نفر از مردم هند توصیف کرد و گفت که نظم جهانی جدید در حال شکل گیری است.

مودی همچنین به خبرنگاران گفت: صلح و امنیت در اقیانوس آرام و هند یک اولویت مشترک است. ما موافقیم که توسعه و موفقیت این منطقه برای کل جهان مهم است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.