مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: در حال حاضر با نزدیک شدن به اعیاد قربان و غدیر خم قیمت دام زنده سبک ۱۴۵ تا ۱۷۰ و دام سنگین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران: قیمت دام زنده حداکثر ۱۷۰ هزار تومان است

به گزارش قدس آنلاین، هشتم تیر ۱۴۰۲ خورشیدی مصادف با ۱۰ ذی الحجه ۱۴۴۴ قمری روز عید قربان است. 

برگزار کردن مراسم قربانی و قربانی کردن در این عید بر همه افرادی که بر اساس فقه اسلامی اعمال حج را به‌جا می‌آورند واجب است و مسلمانان در سراسر جهان در عبادت حج، در این روز، گوسفند، قوچ، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آن را بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند.

بازار فروش دام کشمیر در آستانه عید قربان

قربانی کردن، از سنت‌های اسلامی است که در برخی موارد مانند حج، واجب و در برخی موارد مانند عقیقه و روز عید قربان، مستحب است. اما کار درست را نباید به روش غلط انجام داد.

مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران، درباره قیمت گوسفند زنده برای عید سعید قربان گفت: امسال قیمت هر کیلوگرم گوسفند قربانی ۱۷۰ هزار تومان تعیین شده است.

وی درباره قیمت گوساله و شتر زنده گفت: تعیین نرخ دام‌ها بستگی به نژاد و شرایط رشد آنها دارد. در حال حاضر قیمت دام زنده متغیر بوده و قیمت گوساله هر کیلو بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. در بازار شتر نیز این عدد بین ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تومان برآورد می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران تصریح کرد: این قیمت توافقی تعیین شده است و نرخ مصوبی ندارد و عرضه و تقاضا قیمت را تعیین خواهد کرد که در صورت عرضه بیشتر، قیمت پایین تر خواهد بود.

همچنین، افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور درباره قیمت دام سبک (گوسفند) گفت: قیمت دام زنده با توجه به شرایط دام مثل نژاد، کیفیت تغذیه و… متغیر است. همچنین معمولاً هر جا که تقاضا بیشتر است نرخ آن بالاتر خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور افزود: در استان‌های خراسان، تهران و آذربایجان شرقی و غربی تقاضا برای دام سبک در این اعیاد بیشتر بوده از این رو قیمت گوسفند زنده در این استان‌ها نسبت به نیمه جنوبی کشور که بازار تقاضا کمتری دارند، بالاتر است.

4572257

صدر دادرس ادامه داد: در نیمه جنوبی کشور به دلیل خشکسالی و تغییرات اقلیمی دامداران نمی‌توانند دام‌های خود را در مدت زیادی نگهداری کنند از این رو با قیمت کمتر سعی در فروش آنها دارند.

بر اساس این گزارش، ریختن خون قربانی در خیابان و به‌ویژه جلوی مساجد و هیئت‌ها، شرعاً اشکال دارد؛ زیرا مسیر عبور مردم را آلوده و نجس می‌کند و مصداق آزار و اذیت است.

چیزی که در شرع، نجس اعلام شده برای این است که از آن دوری شود. لذا قربانی را در جایی دور از انظار عمومی انجام داده و زمین را تطهیر کنیم.

منبع: خبرگزاری برنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.