مدیر عامل آب و فاضلاب استان زنجان گفت: بیش از ۴۰ درصد شبکه آبرسانی شهر زنجان فرسوده است و اصلاح و بازسازی آن منابع بالایی را می‌طلبد

بیش از ۴۰ درصد شبکه آبرسانی شهر زنجان فرسوده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ علیرضا جزء قاسمی در خصوص کمبود آب در تابستان در برخی از روستاها علی‌رغم نزدیکی آنها به زنجان، اظهار داشت: در تامین آب سه روستای نزدیک زنجان، چرناب، پایین‌کوه و دو اسب که از آب زنجان استفاده می‌شود، به علت خوش نشین بودن و باغ و باغچه‌ای که دارند، مصرف آب زیادی دارند به طوری که این سه روستا سه برابر آب زنجان مصرف آب دارند.

 مدیرعامل آبفای استان، در ادامه با بیان اینکه ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان، تحت پوشش آب فاضلاب هستند افزود: از مجموع روستاهای استان برخی هم متاثر از تغییرات اقلیمی منابع آب هستند چون منبع آب پایدار نداریم.

 جزء قاسمی با بیان اینکه از سال گذشته مشکل نزدیک به ۱۵۳ روستا را حل کردیم تصریح کرد: یک مشکل عمده در روستاها مشکل فصلی است و مصارف باغ و باغچه در اغلب روستاها موضوعی است که با آن مواجه هستیم و اگر الگوی مصرف در آنها رعایت شود با مشکل کمبود آب مواجه نخواهیم بود.

 به گفته این مسئول البته پایین بودن قیمت آب هم علت مشکل آب در روستاها است چون قیمت آب در روستاها ۵۰ درصد قیمت آبی است که در شهر عرضه می‌شود .

 جزء قاسمی با تاکید بر لزوم توسعه شبکه فاضلاب زنجان تصریح کرد: ارتقا مدل اول تصفیه خانه شهر زنجان مصوب شده و اگر شبکه فاضلاب توسعه یابد مشکلی به لحاظ تصفیه خانه فاضلاب در شهر زنجان نداریم و ۷۵ تا ۸۰ هزار متر مکعب در شبانه روز می‌توانیم پساب تولید و در اختیار صنعت قرار دهیم.

وی گفت: در شهر ابهر هم با شرکت فولادی که در آن مستقر است در راستای تولید پساب و اختصاص به این صنعت قرارداد منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان در پاسخ به شبهه پیش آمده مبنی بر وجود مشکل آبرسانی در پروژه‌های مسکن ملی هم گفت: بحث زیرساخت‌ها در اقدام ملی مسکن مهم است و نیاز به مخازن و خطوط انتقال جدید داریم و اگرچه اقدامات لازم انجام می‌گیرد اما نگرانی برای تامین آب این مجموعه‌ها پایدار است.

 بنا به گفته جز قاسمی بیش از ۴۰ درصد شبکه آبرسانی شهر زنجان فرسوده است و اصلاح و بازسازی آن منابع بالایی را می‌طلبد و با وجود اینکه عدد اختصاص یافته به این امر بسیار ناچیز بوده، اما از منابع داخلی استفاده می‌شود.

از سال ۹۴ برای چاه‌های کشاورزی مجوزی صادر نمی‌کنیم

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان زنجان هم با تاکید بر اینکه از سال گذشته پروژه‌های اضطراری آب در استان از جمله خطوط انتقال و خطوط جمع آوری چاه‌های غیر مجاز تعریف شده است گفت: اگرچه مصرف بهینه آب باید فرهنگ سازی شود و رسانه‌ها نقش موثری در این راستا دارند، اما نباید فراموش کنیم که کل استان باید روی سد مشمپا متمرکز شود.

 باقری تصریح کرد: رسانه‌ها با قدرتی که دارند و تمرکز روی این موضوع می‌توانند مشکل آب کل استان را حل کنند چرا که سد مشمپا حق این استان است.

 وی در خصوص مجوز برای چاه‌های کشاورزی هم گفت: ما از سال ۹۴ به بعد، برای چاه‌های کشاورزی مجوزی صادر نمی‌کنیم مگر مواردی که در راستای قانون و در قالب چاههای تعیین تکلیفی باشد پروانه صادر می‌شود.

 وی حفر هر چاه غیر مجاز را خطر و تهدید جدی برای آب عنوان کرد و گفت: ۲۱۲ حلقه چاه را مسدود کردیم. 

باقری با تاکید بر اینکه اگر مدیریت منابع مصارف بالادستی به طور جدی، دقیق انجام گیرد، شاید با کمبود آب هم مواجه نشویم، تصریح کرد :مصرف گلخانه‌ای از جمله مواردی است که نقش بسزایی در صرفه جویی و مصرف هدفمند آب دارد اگرچه میزان آب مصرفی در گلخانه‌ها ممکن است کمتر نشود ، اما نظام‌مندترین می‌شود.

 وی با بیان اینکه در مصارف غیر گلخانه‌ای هدر رفت آب تبخیر و نفوذ آب چشمگیر است افزود: اما در گلخانه میزان آب مصرفی حتی کاهش هم نیابد صرفاً به تولید اختصاص می‌یابد و هدر رفت آب نداریم.

این مسئول با اشاره به رشد گلخانه‌ای در استان‌هایی مانند یزد گفت: در استان یزد ۱۸ هزار گلخانه وجود دارد اما در استان زنجان این رشد کمتر و نامحسوس است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.