سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با محکومیت شدید تجاوز نظامی گسترده رژیم صهیونی علیه شهر جنین در کرانه باختری، تأکید کرد: این اتفاق نشان داد پروژه سازش و عادی سازی روابط با این رژیم هم تاثیری در خاموش کردن ماشین جنگی آن ندارد و این رژیم جعلی نه قابل اعتماد است و نه به دنبال صلح.

جامعه جهانی مانع جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع جنین شود/ برای هر وضعیتی در ارتباط با برجام آماده هستیم

قدس آنلاین: ناصر کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره تجاوز گسترده رژیم صهیونیستی به کرانه باختری و جنین و ظرفیت نهادهای  بین‌المللی یه ویژه مسئولیت سازمان همکاریهای اسلامی در جلوگیری از تداوم این حملات،   اظهار داشت: حادثه تلخی که از دیشب شاهد آن هستیم حملات نظامی گسترده‌ ترکیبی شاهد حملات هوایی، زمینی و موشکی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی به شهر جنین است که این اقدام جنایتکارانه و ماجراجویی آشکار و مصداق بارز تروریسم دولتی است.

وی با بیان اینکه ملت فلسطین هیچ جرمی جز دفاع از حقوق قانونی و شناخته شده خودش مرتکب نشده است، افزود: این ملت برای احقاق حقوق قانونی خود تلاش می‌کند و از خود در مقابل یک رژیم متجاوز و اشغالگر در حال دفاع است و مطمئن هستیم ملت فلسطین یک بار دیگر شکست را بر صهیونیست‌های اشغالگر تحمیل خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: حمایت از حقوق مردم فلسطین از مسئولیت‌های سازمان ملل و شورای امنیت ملی و سازمان همکاری اسلامی به هیچ وجه کم نخواهد کرد. جامعه جهانی در حمایت از این مردم و در مقابل تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی مسئولیت دارد و باید با جدیت به مسئولیت خود عمل کند. مشخصا از سازمان همکاری اسلامی که در حمایت از حقوق ملت فلسطین مسئولیت دارد انتظار است به مسئولیت خود به صورت جدی عمل کند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه تصریح کرد: جنایت در ذات و ماهیت این رژیم نهفته و نهادینه شده است. جنایات مستمر این رژیم و حملات جاری علیه جنین یک بار دیگر نشان داد صلح و سازش و عادی سازی برای خاموش کردن ماشین جنگی رژیم صهیونیستی نه بازدارنده است نه مؤثر و این رژیم نه قابل اعتماد است و نه به دنبال صلح.

وی تأکید کرد: موضع ما محکومیت شدید حملات جاری رژیم صهیونیستی است و انتظار است جامعه جهانی به مسئولیت‌های خود جامه عمل بپوشاند.

دولت فرانسه توصیه‌های حقوق بشری‌اش را در حق معترضان فرانسوی رعایت کند 

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری درباره اوضاع جاری در فرانسه و فرمان محدود شدن شبکه‌های اجتماعی و قطع اینترنت در برخی نقاط این کشور از سوی رئیس دولت فرانسه هم با بیان اینکه شاهد تحولات بسیار مهم و فراگیری در فرانسه هستیم که زمینه آن شلیک مستقیم پلیس فرانسه به سر یک نوجوان ۱۷ ساله فرانسوی و قتل اوست، اظهار داشت: این اتفاق موجب آغاز مجدد موج اعتراضات گسترده اجتماعی و سیاسی در فرانسه هستیم.

وی با اشاره به اینکه اعتراض به خشونت مفرط و غیر ضروری پلیس فرانسه صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: طبیعی است ایران مبتنی بر رصد تحولات بین‌المللی تحولات فرانسه را با دقت دنبال می‌کند. موضع رسمی و شفاف خود را در این ارتباط اعلام کردیم.  

کنعانی با کنایه به دولت فرانسه گفت، از آنها می خواهیم توصیه‌هایی را که به دیگران می‌کنند و مواضع حکیمانه‌ای که از موضع یک کشور رعایت کننده تمام عیار حقوق بشر به دیگران می‌کنند خود در حق معترضان فرانسوی هم رعایت کنند. صداهای معترضان را بشنوند از به کارگیری خشونت مفرط اجتناب و به خواسته‌های قانونی آنها توجه کنند و توصیه‌هایی که به دیگران گفته‌اند را آویزه گوش خود کنند.

وی با بیان اینکه در ارتباط با تحولات داخلی ایران صرفا شاهد توصیه‌های آنها نبودیم بلکه شاهد مداخلات فزاینده آنها در خصوص امور داخلی و گفتارهای کاملا تحریک آمیزی بودم، تصریح کرد: آنچه در ارتباط با ایران رخ داد بخش قابل توجهی ناشی از مداخلات تحریک آمیز کشورهای مختلف بود که به جای توصیه به آرامش توصیه به خشونت داشتند. درخواست می‌کنیم همان توصیه‌ها را مدنظر قرار داده و صدای شهروندان را بشنوند و از رفتارهای توأم با خشونت و تبعیض نژادی پرهیز کنند.

آماده هر وضعیتی درباره ادامه برجام هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در واکنش به گزارش نشریه گاردین درباره اینکه سه کشور اروپایی عضو برجام می‌خواهند از مکانیسم ماشه برای جلوگیری از اجرای بند غروب محدویت های موشکی و پهپادی ایران استفاده کنند، با تاکید بر اینکه ما گزارش‌های رسانه‌ای را ملاک عمل و تصمیم گیری قرار نمی‌دهیم، گفت:  روز انتقالی مطابق با سال هشتم برجام است که  در ماه مهر خواهد بود و یکی از موعدهای مهم در ارتباط با اجرای برجام به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان عضو مسؤولیت پذیر برجام تحولات را با دقت رصد می‌کنیم و متناسب با اقدامات طرف‌های مقابل اقدامات خود را انجام می‌دهیم تصریح کرد: به هرگونه بدعهدی طرف‌های مقابل واکنش متوازن و متناسب نشان می‌دهیم و گام‌های جبرانی ایران در واکنش به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و بی عملی دولت‌های اروپایی در ارتباط با برجام بود.

مشاهده رگه‌هایی از واقع بینی 

کنعانی درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ایران مسیر مذاکرات و ادامه رایزنی‌ها با طرف‌های مقابل را با هدف تامین حداکثری منافع ملت ایران دنبال می‌کند. مواضع خود را به صورت روشن به طرف‌های مقابل منتقل کردیم و طرف‌های مقابل با مواضع ما کاملا آشنا هستند. در بازه زمانی اخیر یک رگه‌هایی از واقع بینی و سیاست سازنده را مشاهده کردیم ولی این برای ما کافی نیست. ایران برای گرفتن نتیجه از روند مذاکرات، مذاکره می‌کند و به میز مذاکره پایبند است. ایران برای هر وضعیتی در آینده آماده است. همانطور که آماده از سرگیری  و جمع بندی مذاکرات به صورت متوازن و با رعایت خطوط قرمز خود هستیم آماده هر سناریوی دیگری هم هستیم و سیاست خارجی متوازن خودمان را در توسعه روابط با کشورها بدون توجه به وضعیت مذاکرات ادامه خواهیم داد.

درباره مرخصی راب مالی هم ما باید جواب بدهیم؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که نظر او را درباره به مرخصی رفتن راب مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران جویا شد و پرسید این اتفاق پیامی برای تهران است؟ بااین کنایه که درباره مرخصی رفتن این فرد هم من باید پاسخ بدهم؟ افزود: ما در ارتباط با موضوعات داخلی دیگر کشورها اظهارنظر نمی‌کنیم. آنچه برای ما مهم است سیاست‌ها و رویکردهای کشورها و مشخصا سیاست‌ها و رویکردهای دولت آمریکاست، نه اشخاصی که در گفت‌وگوها دولت آمریکا را نمایندگی می‌کنند. اینگونه به نظر می‌رسد هر فردی مجری سیاست‌های حاکمیت و نظام خودش است و تغییر افراد نمی‌تواند تغییر چندانی در تغییر سیاست‌ها ایفا کند.

بازی برد_برد برای ایران و سازمان شانگهای

وی در خصوص عضویت کامل ایران در سازمان همکاریهای اقتصادی شانگهای هم با یادآوری اینکه مرحله آخر این روند در حال انجام شده است، گفت: عضویت ایران در این سازمان منفعت دو طرفه هم برای ایران و هم برای اعضای این سازمان دارد و این تحول مثبت می‌تواند ارزش افزوده این سازمان را به طور قابل ملاحظه ای در راستای منافع تمام اعضای این سازمان و روند منطقه گرایی در جهت توسعه و تقویت ارتباط تجاری افزایش دهد.

عذرخواهی دولت سوئد کافی نیست

وی در خصوص موضع ایران درباره عذرخواهی دولت سوئد بابت قرآن سوزی و توهین به مقدسات مسلمانان هم با بیان اینکه دولت سوئد صدای بلند مسلمانان جهان را شنیده و دریافت کرده است؛ عذرخواهی سوئد به تنهایی کافی نیست؛ دولت سوئد باید مانع از تکرار اقدامات توهین آمیز بشود و مسبب این اتفاق را مجازات کند.

وی با اشاره به اعتراض مسلمانان جهان به این هتک حرمت، افزود: سازمان همکاری اسلامی اجلاس برگزار کرده و طی بیانیه ای دیدگاه روشن اعضا را بیان کرده است.

کرسی خالی سفرا در  فرانسه و انگلیس

این مقام ارشد وزارت امور خارجه درباره خالی ماندن کرسی سفارتخانه های کشومان در انگلستان و فرانسه هم تصریح کرد: سیاست کلی ما  استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای تامین منافع ملی است و انتخاب سفرا در دو کشور اروپایی فرانسه و انگلیس هم در دستور کار قرار دارد و در زمانی مناسب اطلاع رسانی خواهیم داشت، کما اینکه جابجایی های دیپلماتیک برای سفرای جدید به کشورهای مختلفی را اخیرا شاهد بودیم و در آینده نزدیک هم جابجایی‌هایی را خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص احیای روابط تهران و ریاض هم با بیان اینکه نمی‌تواند زمان دقیقی را برای بازگشایی سفارت عربستان و سفر رئیس جمهور کشورمان به عربستان اعلام کند، گفت: یکی از هدف گذاری‌های انجام شده در خلال گفت‌وگوهای دو طرف تأکید بر مشارکت در حوزه‌های سرمایه گذاری است که از زیربنای حقوقی لازم را هم در این خصوص برخورداریم و تلاش می‌کنیم که روابط تجاری دو طرف متوازن و هم سطح با روابط سیاسی  پیش برود و این نقیصه  سال‌های اخیر  برطرف شود.

وی درباره انتخاب یک فرد غیر دیپلمات برای سفارت ایران در فنلاند هم اظهار داشت: بارها اینرا گفته‌ایم که این یک امر معمول در همه کشورها است که متناسب با کشور هدف و نیاز با آن کشور سفرایی غیر از کادر دیپلماتیک وزارت خارجه انتخاب می‌شوند.

پیگیری استرداد عوامل منافقین

ناصر کنعانی درمورد استرداد تروریست‌های سازمان منافقین  هم یادآور شد اقدام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با پیگیری سیاسی و حقوقی تروریست‌ها مستمر است و به شیوه‌های مختلف همواره انجام شده و ادامه می‌یابد.  

وی اضافه کرد: رای تعقیب قانونی و حقوقی کسانی که در حق ملت ایران مرتکب جرایم تروریستی شده‌اند کوتاهی و قصور نکردیم. از ظرفیت‌های دوجانبه دیپلماتیک استفاده کردیم. در خصوص تروریست‌هایی که در محاکم قضایی ایران احکام صادر شده از طریق ارتباط با مراجع قضایی کشورها، یادداشت‌ها و پیگیری‌هایی که انجام دادیم، از طریق پلیس اینترپل اقدامات لازم را انجام دادیم.

وی با اشاره به حمایت و پذیرش برخی کشورهای غربی از این تروریستها، گفت: دولت فرانسه هم باید به دولت ایران و هم ملت ایران پاسخگو باشد که با چه توجیهی به گروهکی ترویستی که دستش به خون ۱۷ هزار شهروند ایرانی آلوده است و علیه مردم ایران اقدام تروریستی مسلحانه انجام داده است مجوز برگزاری میتینگ و نشست داده است.

اتفاق نظر تهران و بغداد برای اجرای  توافقنامه امنیتی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره روند اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق هم با تاکید بر اتفاق نظر دو دولت بر اجرای این توافقنامه، اظهار داشت:   لازم است اقدامات مشترک براساس توافقنامه امنیتی اجرایی شود به نحوی که مرزهای دو کشور مشخصا در شمال و شمال غرب مرزهای امنی باشد و گروه‌های تروریستی که در آنجا در قالب پناهجو اما به صورت مسلحانه حضور دارند خلع سلاح شوند و این اطمینان حاصل شود از ناحیه اقدامات تروریستی آنها خللی به روابط دوستانه دو کشور وارد نمی‌شود و مرزهای دو کشور امن باشد.

این خبر تکمیل می شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.