مدیر دفتر تحقیقات، برنامه ریزی و بررسی‌های اقتصادی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به لزوم توزیع عادلانه اعتبار درباره منابع آب، گفت: وضعیت اعتبارات استان مناسب نبوده و همین امر باعث کندی و حتی توقف اجرای بعضی از طرح‌ها و پروژه‌های آبی شده است.

بحران آب در خراسان رضوی و وضعیت نامناسب اعتبارات استان

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای خراسان رضوی، حمید میرقاسمی اظهار کرد: سرانه اعتبارات در حوزه آب برای استان با ۸ درصد جمعیت و ۷ درصد مساحت کشور ۷۸ هزار تومان برای هر نفر در سال است. استان در توزیع اعتبارات بخش آب در رتبه ۲۸ قرار دارد.

مدیر دفتر تحقیقات، برنامه ریزی و بررسی‌های اقتصادی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: میانگین بارندگی سالانه در جهان ۸۵۰ میلی متر، در ایران ۲۴۰ میلی متر و در استان ۲۰۰ میلی‌متر است که با این میزان بارندگی مقدار آب تجدید شونده حدود ۴ میلیارد مترمکعب خواهد شد. در این صورت با نظر گرفتن جمعیت استان و مشهد سرانه آب برای هر نفر برای تامین نیاز آب شرب، بهداشت، غذا، زیست محیطی و فضای سبز به ترتیب ۶۰۰ و ۲۰۰ مترمکعب به ازای هر نفر در سال است که بسیار اندک است، این درحالی است که طبق شاخص مارک سرانه آب باید ۱۷۰۰ مترمکعب باشد.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی به منظور تامین آب مورد نیاز مشهد باید اعتبارات بیشتری تخصیص یابد تا اجرای به موقع طرح‌های مهم و الویت دار میسر باشد.

میرقاسمی با اشاره به اینکه رتبه ۲۸ استان از سرانه اعتبارات بخش آب ناعادلانه است، تصریح کرد: سهم خراسان رضوی و مشهد در توزیع اعتبارات فارغ از هر گونه محدودیت‌ها و شاخص‌ها عادلانه نیست.

مدیر دفتر تحقیقات، برنامه ریزی و بررسی‌های اقتصادی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: می‌طلبد برای استان که شرایط بحرانی به لحاظ منابع آبی دارد و برای مشهد به‌ عنوان دومین کلانشهر کشور با بیش از شش میلیون جمعیت سیال و میزبانی سالیانه بیش از ۳۰ میلیون زائر، نگاه ملی و ویژه برای تامین آب پایدار وجود داشته باشد. بنابراین اجرای طرح‌هایی مانند انتقال آب از دریای عمان برای استان‌های شرق کشور و انتقال آب از یال شمالی کوه‌های هزار مسجد و طرح بازچرخانی و جایگزینی پساب با آب بخش کشاورزی و احداث سد شوریجه مهم و ضروری هست و تکمیل و بهره برداری از آنها نیازمند تخصیص اعتبار کافی و به موقع خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.