در حالی که طی روزهای اخیر قراردادهای میلیاردی و نجومی برخی بازیکنان فوتبال و حواشی آنها خبر ساز شده و توجه افکار عمومی را برانگیخته است، مسعود ستایشی از ورود قضائیه به موضوع قراردادهای کلان و میلیاردی باشگاه‌ها با بازیکنان و پاسخگو کردن مدیران این باشگاه‌ها سخن گفت.

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد؛ تحقیقات قضایی از مدیران سابق و فعلی استقلال و پرسپولیس / برگزاری ۵۱۷ هزار دادگاه مجازی

قدس آنلاین: مسعود ستایشی در نشست خبری امروز خود درباره جذب برخی بازیکنان ضعیف و فاقد سطح مطلوب توسط دو باشگاه مشهور پرسپولیش و استقلال و عقد قراردادهای چند ده میلیاردی که این روزها هم موضوعی خبرساز و در کانون توجه افکار عمومی و رسانه‌ها بوده، با تایید این موضوع که برخی باشگاه‌های ورزشی به برخی بازیکنانی متمسک می‌شوند که مطابق اطلاعات مبادی ذیربط واجد شرایط مطلوب و فنی نیستند، اما قراردادهای آنچنانی به آنها اختصاص داده می‌شود، تصریح کرد: مقرر شده است قراردادهای بازیکنان فوتبال ضابطه‌مند شود.

سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: مدیران این باشگاه‌ها غالبا بدون پاسخگویی جابه‌جا می‌شوند اما تعهدات بر گردن باشگاه باقی میماند و گاهی این دیون به دلیل اینکه این باشگاه‌ها از بودجه عمومی بهره‌مند می‌شوند برای دولت باقی می‌ماند.

وی با یادآوری اینکه سازمان بازرسی کل کشور در سال گذشته از باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال بازدید کرد و مطابق اطلاعات موجود در لیگ برتر در فصل گذشته این گروه از بازیکنان در طول فصل کمتر از ۱۳ درصد زمان بازی‌ها در ترکیب تیم حضور داشتند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان  با آنها بدون  قرارداد منعقد شده است که این رقم جدای از پاداش‌های پرداختی به این بازیکنان است.

وی با تاکید بر اینکه مطابق گزارش‌ها برخی از این بازیکنان فاقد کارآیی و سطح فنی مناسب بوده‌اند و دقت لازم در جذب آنها صورت نگرفته، اظهار داشت: این موارد از سوی سازمان بازرسی به وزارت ورزش و جوانان ارائه شده است و در مورد تخلفات احتمالی پرونده در قراردادهایی که به نحوی از بودجه عمومی کشور بهره‌مند می‌شوند در مرحله دریافت دفاعیات از مدیران فعلی و قبلی است.

برگزاری ۵۱۷ هزار دادگاه مجازی

ستایشی با اشاره به دیدار کارکنان و مسئولان دستگاه قضا با رهبر معظم انقلاب در هفته این قوه و رهنمودهای ایشان برای بهبود عملکرد و رفع نقایض نظام قضایی، خاطرنشان کرد: 

کارگروه‌های تخصصی و کارشناسی از اکنون فعال و درصدد یافتن راهکارهای ابتکاری و خلاقانه در این مسیر برآمدند و البته قوه قضائیه در راستای احقاق حقوق ملت شریف ایران و هوشمندسازی و کاهش اطاله دادرسی گام‌های بلندی برداشته است و پیرو گزارش مبسوط در نشست خبری پیشین در سازمان بازرسی کل کشور، در سال گذشته ۵۱۷ هزار دادگاه مجازی و برخط برگزار شد.

وی همچنین با اشاره به با اشاره به راه اندازی سامانه هوشمند استعلامات مالی، و تاثیر آن در سرعت بخشی به دادرسی‌ها، گفت: در سال ۱۴۰۱ نزدیک به سه میلیون استعلام توسط این سامانه صورت گرفته که نسبت به سال گذشته خود در این زمینه ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

وی سپس به اشتغالزایی مولد برای ۲۵ درصد زندانیان اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۳۰ هزار زندانی تحت پوشش دوره‌های حرفه آموزی قرار گرفتند.

راهکارهایی برای تقویت آزادی‌های مشروع

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص قدامات و تدابیر این قوه برای تقویت آزادی‌های مشروع هم با بیان اینکه قوه قضائیه مطابق قانون باید پرچمدار ترویج آزادی‌های مشروع و قانونمند باشد، اظهار داشت: در ابلاغ آیت الله اژه‌ای مقرر شده است کار پژوهشی و اندیشه‌ای لازم برای این منظر از سوی پژوهشگاه قوه قضائیه تدارک دیده شود و ایشان روز گذشته هم مطرح کردند که زمینه تأمین و حراست و آزادی‌های مشروع، خلأهای مختلف نظری و علمی داشته‌ایم و می پذیریم که عقب ماندگی داریم. البته سند تحول و تعالی قوه قضائیه به این مهم توجه داشته و راهکارهایی برای جبران آن درنظر گرفته شده است.

بازداشت ۱۰ نفر در پرونده مشروبات الکلی تقلبی
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دستگاه قضائی در پرونده‌های مربوط به مسمومیت الکی گفت: مصرف الکل و مسمومیت الکی تاسف بار بود و سوال این است که چرا باید برخی افراد مبادرت به این کار کنند؛ کاری که واجد ممنوعیت شرعی و قانونی است.

وی ادامه داد: این مسمومیت‌ها در استان‌های البرز، قزوین، آذربایجان غربی، هرمزگان و تهران رخ داد و قوه قضائیه بنا بر تکالیفی که دارد نسبت به این موضوع پیگیری‌های مجدانه انجام داده است.

ستایشی افزود:تاکنون ۱۰ نفر به اتهام تولید و توزیع مشروبات الکلی مسموم در استان البرز بازداشت شدند و برای همه قرار بازداشت موقت صادر و اکنون در زندان هستند همچنین تعداد متوفیان مشروبات الکلی مسموم مشخص است البته اظهار نظر قطعی و علت تامه فوت مستلزم صدور نظریه کارشناسی بعد از تکمیل تحقیقات است.

حقوق بشر آمریکایی ملتها را به ستوه آورده

این مقام قضایی همچنین با اشاره به هفته حقوق بشر آمریکایی که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده، جنایات دولت آمریکا به ویژه علیه ملت ایران را دارای فهرستی بلند و بالا نامید و گفت: هیچ ابزاری نیست که این دولت تروریستی به عنوان سلاح علیه ملت ها استفاده نکرده باشد و تروریست پروری و حمایت از گروهک‌های تروریستی مانند داعش و منافقان، حمایت از دولت‌های تروریستی و حمایت از دیکتاتورها از جمله صدام و غارت منابع کشورها تنها بخش کوچکی از اقدامات این دولت تروریستی است.

وی با اشاره به اینکه دولت آمریکا از انواع ابزارهای اقتصادی، علمی، فرهنگی، سیاسی حتی اخلاقی علیه ملت‌ها برای ارتکاب جنایات استفاده می‌کند و امروز اعمال تحریم ابزاری برای جنایت علیه بشریت خاصه علیه ملت ایران حتی بیماران صعب العلاج را افتخار خود می‌داند، خاطرنشان کرد: این دولت جنایت پیشه اهداف تروریستی سخت را به صورت هوشمند پیگیری می‌کند و جنایت بی‌شرمانه و وقیحانه حقوق بشر در عرصه بین‌المللی علیه ملل دیگر انجام می‌دهد.

وی با اشاره به ترور شهید سلیمانی اظهارداشت: همه مردمو ملت‌ها از ادبیات آمریکای جهان‌خوار به ستوه آمده‌اند و باید با تمسک به راه‌های مختلف برای افزایش و ارتقای عمومی اقدام کرد و اقدامات وقیحانه آمریکایی‌ها بازنمایی شود و در این راستا در هفته حقوق بشر آمریکا از ششم تا ۱۲ تیر، پویش‌ها و همایشهایی در این هفته برگزار شد و البته این اقدامات استمرار دارد.

مردم با اسناد عادی چه کنند؟

سخنگوی دستگاه قضا درباره ابهام مردم درباره سرنوشت اسناد عادی و تکلیف معاملات انجام شده بر مبنای این قیبل اسناد  در صورت اعتبارزدایی از آنها هم با اشاره به اینکه هنوز قانونی در این خصوص تصویب نشده است، گفت: اما برابر ماده ده طرح الزام به ثبت رسمی معاملات غیر منقول، پس از راه‌اندازی سامانه از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، دارندگان اسناد عادی ناظر به اموال غیرمنقول فاقد سند رسمی، مکلف هستند ظرف دو سال نسبت به تنظیم سند رسمی یا طرح دعوای تنظیم سند رسمی و اخذ سند مالکیت و ظرف ۴ سال نسبت به تعیین تکلیف اسناد عادی خود اقدام کنند.

اتمام بررسی پرونده حمله به سفارت باکو

ستایشی درمورد اخرنی وضعیت پرونده حمله فردی به سفارت آذربایجان نیز این اتفاق را حادثه‌ای غیرمنتظره و غیرقابل دفاع و رخدادی تلخ و ناگوار و مخل روابط دوستانه دو کشور خواند و با اشاره به تاکید مقامات امنیتی و قضایی بر لزوم برخورد بدون اغماض با عامل این حادثه، گفت: تحقیقات به پایان رسیده و ابعاد مختلف این پرونده مشخص شده است امیدواریم پرونده با همکاری دولت آذربایجان در بُعد خارجی به اتخاذ تصمیم نهایی خارجی منجر شود و انتظار داریم دولت باکو نیز در این زمینه همکاری و مساعدت کنند.

سامانه ممنوع الخروجی در حال تکمیل است

این مقام قضایی درباره آخرین وضعیت سامانه اعلام ممنوع الخروجی و تاکید دادستان کل بر فعال بودن این سامانه هم با یادآوری اینکه اظهارات دادستان کل ناظر بر سامانه های ممنوع الخروجی است که برخی از دستگاه‌ها دایر کرده‌اند مثل بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت اسناد و ...این سامانه در حال به روز رسانی است و تلاش ما بر این است که ممنوع الخروجی ها ابلاغ شود.

 سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده ۱۲ شرکت متهم به ورشکستگی صور هم خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌ها در جهت فرار دیون و خسارت تاخیر تادیه طلبکاران و پرداخت دیون و مطالبات بانک‌ها و خسارت تغییر و تادیه متعلقه، با تبانی با برخی افراد و صدور چک بلا محل اعلام ورشکستگی می‌کنند و در محاکم دادخواست و طرح دعوا می‌کنند که عمدتا هم برای رد گم کنی این دادخواست در استان دیگری غیر از محل استقرار شرکت انجام می‌شود.

ستایشی با اشاره به اینکه سایر طلبکاران واقعی این شرکتها هنگام طرح دعوا و شکایت از صدور حکم ورشکستگی هم مطلع نبودند زیرا در برخی از این موارد، تاریخ توقف ورشکستگی ۱۰ سال قبل از صدور حکم اعلام شده بود گفت: پس از اینکه دادگستری کل استان تهران نسبت به این موضوع اطلاع یافته، از طریق اداره تصفیه و امور ورشکستگی، بلافاصله به موضوع ورود کردند که در نتیجه برخی از این احکام ورشکستگی ابطال و پرونده برخی از مدیران این شرکتها هم منجر به صدور حکم و محکومیت انها شده و پرونده چند شرکت هم در جریان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.