استاندار خراسان رضوی گفت: محور اقدام در طرح تحول روستا دهیاران هستند، دهیار باید مطالبه گر باشد.

نظری: دهیاران محور تحول روستاها هستند

به گزارش قدس خراسان، عصر سه شنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳ "همایش دهیاران استان" به منظور تجلیل از دهیاران منتخب در سالن همایش‌های هتل خورشید تابان مشهد و با حضور مقامات استانی و لشگری خراسان رضوی برگزار شد.

روستای مشهدی و نماینده مجلس فریمان! 

در ابتدای این برنامه یکی از دهیاران به نمایندگی از بخش احمدآباد از کم توجهی مدیران استانی به دو دهستان احمدآباد و رضویه گلایه کرد. 

دورکی با بیان اینکه منابع ملی و استانی در دهستانها به شکل نامناسبی توزیع شده است، به نکته جالب توجهی اشاره و عنوان کرد: به لحاظ تقسیمات کشوری دهستان احمدآباد و رضویه جزو شهرستان مشهد محسوب میشوند در حالی که نماینده ما در مجلس شورای اسلامی، نماینده فریمان است! 

تسریع در اجرای طرح های هادی، امنیت شغلی دهیاران استان و درخواست تسهیلات کارگشایی برای دهیاران از جمله مواردی بود که این دهیار به آنها اشاره کرد و از فرماندار شهرستان مشهد خواست نسبت به حل آنها تدبیری بیاندیشد.

شعب‌ ابی طالب در بخش رضویه شهرستان مشهد!

نماینده دهیاران رضویه نیز در این همایش از عدم امنیت شغلی و بیمه تمام وقت برای دهیاران گلایه کرد و آن را نتیجه انتخاب‌های سلیقه ای و طایفه ای دانست.

عنایتی با اشاره به ظرفیت‌های بخش رضویه، گفت: این بخش ظرفیت شهرستان شدن دارد و این موضوع یکی از مطالبات جدی و مهم این بخش است.

وی تصریح کرد: بخش رضویه بارانداز مشکلات مشهد است، رضویه زباله گاه مشهد است و بوی نامطبوع محل دفن زباله و تصفیه خانه اولنگ و وجود شن شویی ها اثرات منفی روی ساکنان این بخش به ویژه کودکان داشته است. 

این دهیار در ادامه ضمن گلایه از مبلغ بالای پروانه های ساختمانی که توسط بنیاد مسکن اخذ می‌شود این موضوع را باعث و بانی ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها دانست.

عنایتی تصریح کرد: کمبود آب، بهداشت و عدم پوشش شبکه های تلویزیونی و اینترنت دهستان پایین ولایت، شعب‌ ابی طالب است! 

نماینده دهیاران رضویه در پایان صحبت‌های خود خواستار ابقای بخشدار و امام جمعه این بخش شد.

معیار پرداختی به دهیاران، سرشماری سال ۹۵ است

دهیار روستای خرم آباد از توابع شهرستان چناران نیز ضمن برشمردن مشکلات، پیشنهاد تشکیل کارگروه دهیاران استان جهت هماهنگی و انتقال تجربیات را داد.

وی با بیان اینکه طرح تحول روستایی موجب جان گرفتن روستاهاست، گفت: برخی مسائل مهم دهیاران در روستاها شامل عدم تناسب بودجه با وظایف دهیاران، لزوم مصونیت قضایی برای دهیاران است.

خانم حسن زاده عنوان کرد: بر اساس آمار جمعیتی طرح سرشماری در سال ۱۳۹۵ به دهیاران بودجه می‌دهید در حالی که طی این مدت در روستای ما جمعیت حدود دو برابر شده است. 

مشکلات ساخت و ساز در روستاهای بخش مرکزی مشهد 

نماینده دهیاران بخش مرکزی شهرستان مشهد در ادامه این برنامه اظهار کرد: قبلا در روستاها خط محدوه و حریم را مشخص می‌کردند و بر همان اساس پروانه های ساختمانی صادر میشد اما الان با ابلاغ طرحهای هادی، ادارات این موضوع را نمی‌پذیرند و برای انشعاب ها مشکل داریم. 

رحمانی خواستار ابلاغ چارت سازمانی برای دهیاران شد و گفت: مدیریت در روستاهای حاشیه شهر مشهد که برخی تا ۲۰ یا ۳۰ هزار نفر جمعیت دارند کار دشواری است اما اگر چارت سازمانی ابلاغ شود بخشی از این مشکلات حل می‌شود.

شهرستان مشهد به ۱۰ هزار تن قیر تهاتری نیاز دارد

فرماندار مشهد نیز در این مراسم ضمن تاکید بر طرح تحول روستاها گفت: روستاهای ما در مشهد متفاوت با کل کشور است، اینجا جمعیت برخی روستاها از برخی مراکز شهرستانها بیشتر است و دهیاران ما چنین روستاهایی را مدیریت می‌کنند.

محسن داوری یکی از مشکلات روستاها در مشهد را سهمیه کم قیر تهاتری برشمرد و از سرپرست امور دهیاری های سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور خواست با تامین ۱۰ هزار تن قیر، زمینه آسفالت ۸۰۰ هزار متر مربع را فراهم کند.

ماشین آلات تولید سوخت از زباله برای درآمد پایدار روستاها

سرپرست معاونت امور دهیاری های سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور نیز در این نشست بر ارتباط دو سویه دهیاران با این معاونت تاکید کرد و گفت: ما باید تفکر و ایده هایمان را یکی کنیم، تعریف روستا، روستایی و دهیار باید برای ما یک تعریف مشخص باشد، روستا جایی است که طبیعت بر انسان غالب شود، ما اصلا برخی روستاهایی که در این جلسه به آنها اشاره شد روستا نمی‌دانیم آنها از شهر هم شهرتر هستند.

مهیار نورعلی تصریح کرد: در بین صحبت‌های دهیاران در این جلسه درخواست خودروی مکانیزه جمع آوری زباله بود، مگر روستایی باید زباله تولید کند؟ روستا حرمت و اصالت دارد ما روستایی که بخواهد شهری شود، به عهده نمیگیریم. 

وی افزود: ما به جای ماشین حمل زباله به دهیاری ها به شکل هدفمند ماشین آلاتی معرفی می‌کنیم که از زباله بنزین، گازوئیل و آب مقطر تولید کند و برای روستا درآمد پایدار داشته باشد. همین پول را می‌دهیم نیروگاه‌های تولید برق پراکنده ایجاد کنید. 

سرپرست معاونت امور دهیاری های سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور با بیان اینکه هرم ساختارهای بروکراسی اداری باید معکوس شود و مردم در راس قرار بگیرند،مطالبه گری مردم را مسبب توسعه کشور دانست و گفت: حضور زنان در  مدیریت روستاهای کشور نشانه توسعه یافتگی است. 

نورعلی بیان کرد: جایگاه دهیار، حکمرانی با ۴۸ وظیفه ذاتی و مشخص است؛ ما باید به طور مستقیم اداره امور شما را از طریق سامانه در کارتابل وزیر کشور رصد کنیم، تا ۶ ماه دیگر تمام سامانه ها را در قالب یک برنامه کامل به دهیاری ها ارائه می‌دهیم. 

استقرار گروه‌های جهادی در روستاها 

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: محور اقدام در طرح تحول روستا دهیاران هستند. 

یعقوبعلی نظری با تاکید بر اینکه قدرت هر حرکتی،درون آن حرکت نهفته است، مهمترین عامل تحول و پیشتاز حرکت را در روستاها، دهیاران دانست. 

وی بر فکر تحولی بعنوان لازمه تحول تاکید و عنوان کرد: بر اساس طرح تحول، برای احیای روستاها   تثبیت جمعیت در روستاها هیچ راه دیگری نداریم جز اینکه دهیاران ما یک دسته پیشتاز تشکیل دهند، ما یه این تیم با مدیریت و محوریت دهیاران، گروه جهادی مقیم میگوییم. 

نظری خطاب به دهیاران حاضر در این مراسم ادامه داد: این گروه‌ها را به عنوان هسته های مساله شناسی، ظرفیت شناسی، بسیج کنندگی و پیشرو با محوریت خودتان تشکیل و سامان دهی کنید، بقیه هم کمک کننده و حمایت کننده هستند. 

دهیار باید مطالبه گر باشد 

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: از نظر ما دهیاران باید مطالبه گر باشند و هیچ روستایی نباید مشکل طرح هادی داشته باشد، ما نباید در روستاها مشکل زمین برای نهضت ملی مسکن داشته باشیم.

وی بر موضوع اشتغال به عنوان مهمترین مساله از مسائل دهگانه طرح تحول تاکید کرد و از توافق با قرارگاه امام حسن مجتبی جهت فعالیت‌های عمرانی در روستاهای اطراف مشهد خبر داد. 

نظری گفت: قرارگاه طرح تحول روستایی مبتنی بر شاکله جهاد سازندگی با تاکید بر مشارکت مردمی کارها را دنبال خواهد کرد، بخش داری ها قرارگاههای روستایی را نظارت و پشتیبانی خواهند کرد و همچنین در فرمانداری ها نیز قرارگاه پشتیبانی تشکیل می‌شود تا هر چه لازم است به طور متمرکز در اختیار روستاها  قرار گیرد.

وی در پایان بر تامین مسکن به ویژه در روستاهای اطراف مشهد تاکید کرد و آن را عاملی مهم در جهت تثبیت جمعیت روستا و حتی مهاجرت معکوس برشمرد.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از دهیاران نمونه تقدیر شد.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.