رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: پیش بینی ما این است برنامه هفتم از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ آغاز شود و پایان آن سال ۱۴۰۶ خواهد بود البته ممکن است طبق نظر مجلس شروع برنامه از ۱۴۰۳ باشد.

ابلاغ برنامه هفتم از مهر ۱۴۰۲/ برآورد کاهش تورم به ۹.۵ درصد در پایان برنامه

به گزارش قدس آنلاین، داوود منظور با حضور در برنامه ”صف اول“ چهارشنبه شب به پرسش‌ها درباره عملکرد این سازمان؛ از سیاست‌های کلی برنامه هفتم تا اصلاح ساختار بودجه ریزی پاسخ داد.

 با توجه به اهمیت موضوع برنامه هفتم توسعه در کشور و آن چه مجلس شورای اسلامی این روزها درباره آن بحث می‌کند در برنامه امشب بنا داریم به موضوع برنامه هفتم توسعه بپردازیم؛ ویژگی‌های آن و آن چه که به عنوان نکات مهم برای توسعه پنج ساله کشور در آینده در این برنامه بنا است که به تصویب برسد و ان‌شاءالله اجرایی شود به همین منظور دعوت کردیم از حضور جناب آقای دکتر منظور معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه تا درباره برنامه هفتم توسعه با ایشان به گپ و گفت بنشینیم؛ عرض می‌کنم شب شما بخیر خیلی خوش آمدید به برنامه صف اول.
بنده هم خدمت جناب‌عالی و بینندگان عزیز سلام عرض می‌کنم و تشکر می‌کنم که این فرصت در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته که قدری در ارتباط با ویژگی‌های لایحه برنامه هفتم خدمت شما و بینندگان عزیز توضیح عرض می‌کنیم.

آن چیزی که به عنوان سند بالادستی در برنامه هفتم توسعه مورد توجه خواهد بود سیاست‌های کلی است که ابلاغ شده، این سیاست‌های کلی چطور در برنامه گنجانده خواهد شد یا مورد توجه قرار خواهد گرفت فکر می‌کنم یک بحث کلی و خوبی باشد که بتوانم جزئیات بیشتری را از جناب‌عالی پرسش کنم؟
 بله؛ لایحه برنامه هفتم دقیقاً در این جهت تنظیم شده که بتواند سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه را که در بیست و شش بند توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده ان‌شاءالله در پنج سال آینده اجرا کنیم. برای نخستین بار سعی کردیم که لایحه را دقیقاً منطبق بر سیاست‌های ابلاغی تنظیم کنیم یعنی احکامی که پیش‌بینی کردیم فصل بندی‌هایی که انجام دادیم و طبقه بندی موضوعات دقیقاً ناظر است بر سیاست‌های ابلاغی، بیست و چهار فصل را در لایحه پیش‌بینی کردیم که پاسخگوی این بیست و شش بند سیاست‌های ابلاغی است به عنوان مثال در نخستین بند تأکید شده بر تحقق رشد اقتصادی هشت درصد در سال‌های برنامه هفتم و لذا ما هم به این موضوع پرداختیم که چگونه می‌توانیم این سیاست را در عمل پیاده کنیم و مجموعه برنامه‌ها و تدابیری که لازم است تا رشد هشت درصد تحقق پیدا کند سعی کردیم که در بخش اول یا در فصل اول برنامه این‌ها را تدوین کنیم در بندهای دیگر هم به همین ترتیب به عنوان مثال در بند دوم مسئله مهار قیمت‌ها و اصلاح نظام بانکی مورد توجه قرار گرفته و در فصل بعدی اصلاح ساختار بودجه و به همین ترتیب در فصول دیگر و بندهای دیگر.

آیا نوآوری هم در تنظیم این لایحه به خرج داده شده؟ یعنی چیزی که قبلاً نبود الان واقعاً نوآوری بشود از آن یاد کرد در تنظیم این سند آیا وجود داشته چیزی؟ چنین نکته‌ای؟
تلاش این بود که ما مقداری رویکردهای تحولی را در تنظیم لایحه در نظر بگیریم سعی کنیم که یک مقداری مسیرهای گذشته را تغییر دهیم ریل‌گذاری‌های جدید انجام بگیرد.

مثل چی دقیقا؟
ببینید مهم‌ترین نکته در تدوین برنامه ما این بود که اولاً تلاش کنیم مسئله‌های اصلی کشور را حل کنیم و از نظر ما مهم‌ترین مسئله‌های کشور همانی است که در سیاست‌های ابلاغی قید شده به عنوان مثال یکی از مشکلات ما به ویژه در یک دهه اخیر مسئله کم رشدی است یعنی در ده سال گذشته متوسط رشد اقتصادی مان از یک درصد کمتر است و برخی برآوردها می‌گوید هفت دهم درصد؛ این مسئله را به‌عنوان یکی از چالش‌های اصلی باید به آن بپردازیم این مسئله را حل کنیم برای اینکه ان‌شاءالله در کشور ایجاد رفاه کنیم و رونق ایجاد شود و پاسخگوی نیازهای مردم باشیم و یا مسئله دیگری که الان سال‌هاست کشور با آن مواجه است موضوع تورم بالاست و تورم دو رقمی که تقریباً همیشه بوده و بدترین که در چند سال گذشته تورم بالای سی درصد رو تجربه کردیم این یک مسئله است و باید ما مسئله تورم را بتوانیم تدبیر کنیم.

یعنی معتقد هستید برنامه‌های توسعه قبلی این‌طور مسئله محور به موضوع نگاه نمی‌کردند؟
برنامه‌های قبلی عمدتاً یک نوع برنامه‌های جامع بودند برنامه‌های جامع یعنی که ما می‌آییم برای همه بخش‌های اقتصاد سعی می‌کنیم هدف گذاری کنیم و عملاً به همه موضوعات بپردازیم، برنامه هفتم رویکردش این نیست یک نوع برنامه‌ریزی هسته‌ای است یک نوع برنامه‌ریزی مبتنی بر مسئله است یعنی ببینیم چند مسئله مهم کشور که باید حل شود و در دوره پنج ساله می‌توانیم آن رو حل کنیم و یا باید حل کنیم آن‌ها کدام‌هاست و بنابراین تلقی ما این است که سیاست‌های ابلاغی هم دقیقاً با همین رویکرد تنظیم شده به عنوان مثال مسئله ناترازی انرژی، الان به تدریج اولاً در سال‌های گذشته قدری با ناترازهایی مواجه بودیم مثلاً در بخش برق، تابستان‌ها دچار کمبود می‌شویم در بخش گاز، زمستان‌ها دچار کمبود می‌شویم و بنابراین یک ناترازی شکل گرفته و نگران این هستیم که این ناترازی در آینده تشدید شود این را باید حل کنیم یا به عنوان مثال یک نوع ناترازی دیگری که ما عملاً مواجهیم بحث صندوق‌های بازنشستگی است، صندوق‌های بازنشستگی تراز منابع و مصارف شان با همدیگر همخوانی ندارد یعنی به عبارت دیگر آنچه که صندوق‌ها باید پرداخت کنند به بازنسشتگان عزیز بیش از منابعی است که عملاً دارند تجهیز می‌کنند دریافت می‌کنند از محل سرمایه‌گذاری‌های قبلی یا از محل کسورات بازنشستگی که دارد دریافت می‌شود، چه باید بکنیم که این ناترازی را در صندوق‌ها برطرف کنیم، موضوع دیگر بحث ناترازی ارزی هست موضوع دیگر ناترازی منابع آب کشور است ما الان متأسفانه به جهت مسائل خشک‌سالی عملاً شاهد این هستیم که در بسیاری از مناطق کشور با کم آبی جدی مواجه هستیم خوب این ناترازی منابع و مصارف آب را چگونه باید مدیریت کنیم چگونه باید حل کنیم؟ مسئله اصلی در برنامه هفتم عمدتاً تمرکز بر ناترازی هاست که این ناترازی‌ها را چگونه باید تدبیر کنیم و چگونه باید برایش راه حل پیدا کنیم؟

آقای دکتر شاید مثلاً تصور بر این بود که برنامه‌های پیشین که تبدیل می‌شد این‌ها باید یک انطباقی با مثلاً سند چشم‌انداز بیست ساله کشور داشته باشد برنامه هفتم در حالی دارد الان مصوب می‌شود که سال‌های آخر چشم‌انداز است و عملاً شاید بلکه سؤال کنند که آیا بعداً به لحاظ انطباق مشکلی پیدا نخواهد کرد با برنامه‌های بلندمدت توسعه برنامه‌های چشم‌اندازی که احتمالاً در آینده نگاشته خواهد شد؟
قاعدتاً در برنامه‌ریزی، برنامه‌هایی بلندمدت را داریم که بعد از انقلاب تنها برنامه بلندمدتی که ما داشتیم سند چشم‌انداز بود که افق آن هم هزار و چهارصد و چهار است و قاعدتاً برنامه‌های پنج ساله برنامه‌های میان‌مدت هستند که در ضمن این برنامه‌ها ما برنامه‌های سالانه یا بودجه سالانه رو داریم که می‌شود برنامه‌های کوتاه مدت، طبیعتاً در طی چند دوره گذشته برنامه‌های پنج ساله با این هدف تنظیم شد که بتواند پاسخگوی سند چشم‌انداز کشور باشد و آنچه که در چشم‌انداز تعریف شده بود محقق کند خوب اهداف بلندی در سند چشم‌انداز پیش‌بینی شده بود البته همان‌طوری که از عنوانش مشخص است برنامه نیست بیشتر افق گشایی و تدوین و ترسیم یک چشم‌انداز روشن و ایده‌آل است، اما طبیعتاً الان که سند چشم‌انداز به سال‌های آخر خود نزدیک می‌شود در تدوین برنامه هفتم عملاً منتظر این که یکی از برنامه‌های بلندمدت دیگری تدوین و ابلاغ بشود نمی‌توانستیم بمانیم و امیدوار هستیم که ان‌شاءالله این سند برنامه هفتم بتواند در طی دو سال باقیمانده از سند چشم‌انداز، ما را به اهدافی که در چشم‌انداز تعریف شده بود نزدیک‌تر کند.

یعنی اولاً ما بعد از سال ۱۴۰۴, برنامه بلندمدتی فعلاً صحبتش نیست که داشته باشیم؟
فعلاً تدوین نشده است، ولی معنی‌اش این نیست که نخواهیم داشت و این برمی‌گردد به رویکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام و تدبیری که مقام معظم رهبری خواهند فرمود به عبارتی دیگر اهداف بلندمدت را فراتر از مجلس و دولت باید تعریف کنیم و یک جایی هست که طبیعتاً بهترین جا همان مجمع تشخیص مصلحت نظام است که باید هدف‌گذاری‌ها را انجام دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.