استاد مطالعات اسلامی گفت: تنها چیزی که با نبوت قابل مقایسه است ولایت است و به همین جهت است که اگر ولایت بعد از پیامبر(ص) نبود، نبوت نیمه‌کاره می‌ماند.

محرمی: اگر غدیر نبود، نبوت پیامبر(ص) نیمه‌کاره می‌ماند

به گزارش قدس آنلاین، عید غدیر را عیدالله اکبر می‌خوانیم و برایمان از هر عید و مناسبت مبارکی، بزرگ‌تر و عظیم‌تر است. اما حقیقت عید غدیر چیست؟ چرا واقعه غدیر تا این حد مهم است؟ غدیر در امتداد چه چیزی است؟ برای پاسخ به این سؤالات با حجت‌الاسلام غلامحسن محرمی عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

محرمی در ابتدا گفت: عید غدیر از آن جهت اهمیت دارد که به واسطه واقعه غدیر دین اسلام حفظ شد و با امتداد امامت و ولایت مسأله هدایت تا روز قیامت تضمین شده و مسیر کلی سعادت روشن است. تدابیر امیرالمؤمنین، رشادت امام حسین و قیام مهدوی، همگی از اثراتی است که غدیر بر روی دوش ائمه گذاشت و اگر آنان نبودند تا مسیر را در قالب‌های مختلف هدایت کنند، بی‌شک دین اسلام از بین می‌رفت و امروزه ما تنها نامی از آن را می‌شنیدیم. 

وی افزود: موضوع مهم بعدی این است که در آن واقعه مهم موضوع «امامت» به شکل صریح و جدی به مردم تبلیغ شد و گرچه رهبری سیاسی حضرت علی از سوی مردم جامعه مغفول ماند، اما منطق اصلی امامت همچنان توانست خودش را حفظ کند و تا الآن ادامه یابد. امامتی که در غدیر مطرح شد از شروط ایمان شخص مسلمان و از ارکان اصلی مسلمانی است. پروردگار جهانیان با ابلاغ پیام غدیر می‌فرماید: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا» اکمال و اتمام دین به واسطه ولایت و امامت است که در امتداد نبوت آمده است. 

استاد مطالعات اسلامی اشاره کرد: دین اسلام آغازش با نبوت است و اتمامش با ولایت، به تعبیری دین اسلام در نبود نبی، از نعمت ولی برخوردار است و اوست که مجرای تحقق اهداف الهی قرار می‌گیرد. نبوت و ولایت هر دو در کفه‌های جداگانه ترازوی اسلام هستند و به نوعی با یکدیگر برابری می‌کنند، برای همین است که خدا در سوره مائده درباره عدم ابلاغ پیام غدیر که همان پیام ولایت است می‌گوید: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ». تنها چیزی که با نبوت قابل مقایسه است ولایت است و به همین جهت است که اگر ولایت بعد از پیامبر نبود، نبوت نیمه‌کاره می‌ماند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.