تابستان برای بسیاری از افراد، به خصوص کسانی که سرمای شدید زمستان را پشت سر گذاشته اند، زمان تفریح و سرگرمی در فضای باز است. اما برای افرادی که از افسردگی تابستانی رنج می برند اینگونه نیست.

آیا در تابستان غمگین هستید؟ احتمالاً به «اختلال افسردگی فصلی تابستان» مبتلا می‌باشید

به گزارش قدس آنلاین، گرما، رطوبت و وجود گرده ها در هوا به احتمال زیاد باعث افسردگی تابستانی در برخی از افراد می شود، در حالی که برای برخی دیگر کاهش نور روز باعث اختلالی با نام اختلال عاطفی فصلی زمستان می گردد.

در مقایسه با اختلال زمستانی، افسردگی تابستانی در تحقیقات یا در میان عموم چندان مورد توجه قرار نگرفته است. نورمن روزنتال، روانپزشک دانشکده پزشکی دانشگاه جورج تاون که برای اولین بار عبارت اختلال عاطفی فصلی را در ادبیات علمی در سال ۱۹۸۴ توصیف کرد، می گوید: «اختلال افسردگی تابستانی مطمئناً مستحق مطالعه بیشتر است، و قطعاً نگرانی ها نسبت به آن باید بیشتر از میزان فعلی باشد.»

علائم اختلال فصلی زمستان و تابستان به نظر متفاوت است. روزنتال می گوید که هر دوی آنها با ایجاد خلق و خوی غمگین و کاهش احساس لذت برای فرد مشخص می شوند، اما بیماران افسردگی زمستانی تمایل به پرخوابی، پرخوری و احساس تنبلی دارند اما افسردگی تابستانی از بسیاری جهات برعکس بوده و افراد در آن بیشتر میل به گرسنگی، کم اشتهایی و بی خوابی پیدا می کنند. افسردگی تابستانی همچنین یک افسردگی تحریک‌آمیزتر است، که در آن بیماران بیشتر از افسردگی زمستانی احساس پریشانی می‌کنند تا بی‌حالی.

افراد مبتلا به افسردگی تابستانی ممکن است در معرض خطر بیشتری برای خودکشی باشند. نشانه های رفتاری متمایل به خودکشی در اواخر بهار و اوایل تابستان به اوج خود می رسد، اما در زمستان کاهش می یابد. روزنتال، که کتاب او با عنوان «شکست دادن افسردگی فصلی: راهنمای سلامتی و شادی در تمام فصول» با هدف ارائه یک برنامه جدید برای مقابله با چنین افسردگی هایی منتشر خواهد شد، درباره افزایش تمایلات خودکشی در تابستان می گوید: «این ممکن است به این دلیل باشد که بیماران دچار افسردگی که در طول زمستان احساس خودکشی می کنند ممکن است انرژی لازم برای اجرای این طرح نداشته باشند. اما افراد مبتلا به افسردگی تابستانی که هم غمگین و هم آشفته هستند، متاسفانه ممکن است انرژی بیشتری برای آسیب رساندن به خود پیدا کنند.»

افسردگی تابستانی، ناهمگن و متنوع‌تر است که مطالعه آن را برای محققان دشوارتر کرده است. در مقایسه با افسردگی زمستانی، که حدود ۵ درصد از آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد، اما تحقیقات زیادی در مورد اختلال عاطفی فصلی تابستانی انجام نشده است. در یک مطالعه که روی ۲۸۱۹ فرد دانمارکی انجام شد، حدود ۰.۱ درصد معیارهای اختلال افسردگی تابستانی را از خود نشان داده اند. به گفته متخصصان، افسردگی تابستانی، اگرچه به ظاهر نادرتر از افسردگی زمستانی است، اما باید توسط متخصصان پزشکی تایید و درمان شود. کلی روهان، استاد علوم روانشناسی در دانشگاه ورمونت، می گوید: «آن هایی که احساس می کنند دچار افسردگی تابستانی هستند باید بدانند که این تنها یک ذهنیت نیست بلکه یک اختلال واقعی است.»

افرادی که دچار افسردگی تابستانی هستند مشکل اصلی خود را عدم توانایی تحمل گرما یا نور عنوان می کنند. آن ها سختی تحمل نور را مانند چاقویی بر بدن خود لقب می دهند و می گویند نور می تواند آن را به مرز دیوانگی برساند. این عوامل مختلف ممکن است علائم ترکیبی را در افراد مبتلا به افسردگی تابستانی ایجاد کنند. گرما و رطوبت ناخوشایند هستند، در حالی که نور خورشید تابستان ممکن است برای برخی به صورت منفی اثر کند. دمای بالاتر همچنین با نرخ بالاتر خودکشی در ایالات متحده و مکزیک و همچنین افزایش استفاده از کلمات افسردگی در پست های رسانه های اجتماعی نیز مرتبط بوده است.

میزان گرده ها در بهار و تابستان بیشتر است که این نیز ممکن است به افسردگی تابستانی کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ بر روی ۱۳۰۶ فرد نشان داد که روزهای پر گرد و غبار با خلق و خوی بدتر در کسانی که عموماً در تابستان حالات بدتری داشتند، مطابقت دارد. آلرژی نیز می تواند باعث ایجاد پاسخ ایمنی و فرآیندهای التهابی شود که ممکن است به افسردگی کمک کند. مطالعات، شواهدی را نشان داده اند که داشتن آلرژی با احتمال بیشتر افسردگی مرتبط است. هوای گرم و خطر آلرژی های ناشی از گرده ها و گرد و غبار احتمالاً برای همه ناخوشایند است. یک مطالعه که بر روی ۱.۹ میلیون آمریکایی انجام شد، نشان داد که درجه حرارت بالاتر سلامت ذهنی را از بین می برد. با افزایش دما به بالای ۲۱ درجه، احساسات منفی و خستگی در این افراد افزایش یافت در حالی که احساسات مثبت آن ها کاهش نشان داد.

انسان مکانیسم‌های هموستاتیک یا خودتنظیمی دارد که می توانند خود را با شرایط و دمای محیطی تطبیق دهد اما واضح است که در برخی افراد، این مکانیسم ها به خوبی کار نمی کنند. برخی از انتقال دهنده های عصبی کلیدی که در تنظیم دمای بدن ما نقش دارند، مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین، خلق و خوی ما را نیز تنظیم می کنند. بنابراین شاید این یک آسیب پذیری مشترک در برابر یک اختلال خلقی و یک مشکل در توانایی خودتنظیمی در پاسخ به گرما و رطوبت باشد. محققان می گویند اختلال افسردگی تابستانی ممکن است در جهانی که هر روز شاهد افزایش گرمایش است برجسته تر و فراگیرتر شود. در گذشته شاید هیچ صحبتی در خصوص چنین افسردگی مطرح نبود اما اکنون افراد دچار این اختلال بیشتر می شوند. روهان می گوید: «من پیش‌بینی می‌کنم که اختلال افسردگی تابستانی با توجه به گرمایش جهانی اهمیت فزاینده‌ای دارد و نگرانی‌هایی را در مورد افزایش قرار گرفتن در معرض عوامل محرک فرضی گرما و رطوبت ایجاد می‌کند. من شدیداً نگرانم که شاهد موارد بیشتری از این موضوع باشیم.»

در حال حاضر، مشخص شده تغییرات اقلیمی سلامت روان را در بسیاری از افراد مختل کرده است. امواج گرما که با تغییرات آب و هوایی تشدید می شود، با پیامدهای بدتر سلامت روان مرتبط است. دمای بالاتر با مراجعه بیشتر افراد به اورژانس های سلامت روان، خودکشی و سلامت روانی ضعیف مرتبط است. اگر در تابستان احساس ناراحتی زیادی می کنید، مهم است که این احساسات را بپذیرید و به دنبال کمک پزشکی باشید. روزنتال می گوید: «مردم واقعاً باید بدانند که احساسات خودکشی در میان این افراد شایع تر است و اگر چنین اتفاقی بیفتد، این افراد واقعاً به مراکز پزشکی بروند و کمک بگیرند.»

تلاش کردن برای بیشتر خنک شدن ممکن است به حل این مشکل کمک کند، اگرچه هنوز آزمایشات بالینی برای تایید این روش وجود نداشته است. روزنتال و همکارانش به بیماران مبتلا به افسردگی تابستانی توصیه کردند که دوش آب سرد بگیرند و در مکان هایی با تهویه مطبوع بمانند. به نظر می‌رسد که این مداخله مؤثر واقع شده و علائم بیماران را کاهش داد. اگرچه این اثرات تنها تا زمانی ادامه داشت که بیماران خنک بمانند. هنگامی که بیماران به بیرون در گرمای تابستان بازگشتند، به نظر می رسید که تاثیرگذاری این درمان بی اثر شود.

در اختلال افسردگی زمستانی، آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند که نور درمانی با عوارض جانبی نسبتاً کمی مؤثر است و اثرات آن نیز پایدارتر است. با این حال، درمان خنک‌کننده افسردگی تابستانی به‌نظر نمی رسد همان تداومی را داشته باشد که در نور درمانی و افسردگی زمستانی می‌بینیم. افسردگی تابستانی نوعی از افسردگی است و درمان های موثری برای افسردگی وجود دارد. داروهای روانپزشکی که برای افسردگی اساسی موثر هستند نیز می توانند برای افسردگی فصلی موثر باشند. یکی از خوبی های دانستن افراد مبتلا به افسردگی فصلی این است که می دانید چه زمانی افراد افسرده می‌شوند و می‌توانید آن را پیش‌بینی کنید و تا حدودی از آن جلوگیری کنید.

ترکیب درمان‌های مختلف، استراتژی‌های خنک‌کننده، دارو و روان‌درمانی مانند درمان رفتاری شناختی ممکن است کلید شکست اختلال افسردگی تابستانی باشد.

منبع: واشنگتن پست

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.