مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان گفت: برداشت یک میلیون و ۷۱۸ هزار تن محصول گندم و پرداخت ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بابت خرید تضمینی گندم در استان، رکورد بی سابقه‌ای به شمار می رود.

برداشت یک میلیون و ۷۱۸ هزار تن محصول گندم در خوزستان

به گزارش قدس آنلاین سیدرحمت الله پریچهر روز پنجشنبه در نشست شورای اداری خوزستان که در محل استانداری برگزار شد با اشاره به تولید قابل توجه گندم در استان اظهار کرد: کشاورزان خوزستان همواره در صف اول جهاد اقتصادی و پیشتاز تولید گندم در کشور هستند.

وی افزود: با توجه به کاهش بارندگی چند سال اخیر در حوضه آبریز کرخه، ذخیره آب پشت این سد کاهش یافته، لذا تنظیم الگوی کشت برای عبور از کم‌آبی از اهمیت بالایی در این حوزه برخوردار است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تامین آب لازم برای کشت پاییزه، تامین آب برای دام‌های سنگین و مسائل زیست محیطی از جمله اولویت‌های جهاد کشاورزی استان به شمار می‌رود.

وی افزود: براساس بررسی‌های انجام شده و اسناد بالادستی در پنج بخش متناسب با نیاز آبی استان و همچنین درخواست کشاورزان، الگوی کشت تابستانه برای پنج محصول ذرت، حبوبات شامل ماش و لوبیا، سورگوم (برای دام‌ها)، کنجد و صیفی‌جات برنامه ریزی شد.

پریچهر با اشاره به ۱۲۱ هزار هکتار محصولات کشت تابستانه در حوضه‌های کرخه، دز، کارون و مارون گفت: بنا بر مصوبه شورای کشاورزی استان، الگوی کشت تابستانه در ۴۰ هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز کرخه برای ۶ شهرستان شوش، کرخه، دشت‌آزادگان، حمیدیه، اهواز و هویزه مصوب شد.

وی ادامه داد: برای اجرای مصوبه و نظارت دقیق بر رعایت الگوی کشت، قرارگاهی به ریاست فرمانداران شهرستان‌ها و با حضور اعضای مربوطه همچون سازمان آب و برق، سازمان جهاد کشاورزی، دادستانی، اتاق اصناف، نیروی انتظامی، نمایندگان کشاورزان در شورای کشاورزی شکل گرفت.

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه مشوق‌های لازم برای کشاورزانی که طرح الگوی کشت را رعایت کنند در نظر گرفته‌ایم گفت: تامین نهاده شامل کود، بذر و سموم شیمیایی برای ۴۰ هزار هکتار و آموزش کشاورزان در راستای تولید حداکثری از دیگر حمایت‌های لازم است. همچنین نسبت به جمع آوری پمپ‌های غیرمجاز اقدامات لازم انجام شده است.

وی افزود: در حوضه کرخه ۳۰ هزار دام سنگین و ۱۶۰ هزار دام سبک وجود دارد که کار واکسیناسیون و سم پاشی آنها به خوبی انجام شد.

پریچهر گفت: سال گذشته اعتباری برای نصب مه‌پاش‌ دام‌ها در نظر گرفته شد و تاکنون پرداخت نشده است، امیدواریم این مشکل هر چه زودتر برطرف شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.