مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از ابتدای دهه ۹۰ تا کنون ۳۵۰۰ میلیون متر مکعب از آب استحصالی چاه‌های کشاورزی استان کاسته شده است.

۳۵۰۰ میلیون متر مکعب از آب استحصالی چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی کاسته شد

به گزارش قدس خراسان، جعفر جوادی اظهار کرد: چنین موضوعی با کاهش پروانه‌های چاه‌های کشاورزی و نصب کنتورهای هوشمند محقق شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر و به استناد سیمای آب خراسان رضوی تعداد چاه‌های مجاز فعال در بخش کشاورزی ۱۰ هزار و ۱۰۳ حلقه با حجم برداشت ۳۱۲۴ میلیون متر مکعب است که با نصب کنتورهای هوشمند نظارت بر برداشت این منابع توسط شرکت آب منطقه‌ای استان انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: براساس آخرین آمار منتشره در سالنامه آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی سهم آب بخش کشاورزی از منابع سطحی ۴۷۰ میلیون متر مکعب در سال و از منابع زیرزمینی ۳۶۰۷ میلیون متر مکعب است.

جوادی افزود: در مجموع سهم آب بخش کشاورزی از کلیه منابع آبی استان ۴۰۷۷ میلیون متر مکعب معادل ۸۱.۹ درصد از کل منابع آبی استان است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: به منظور افزایش بهره‌وری و مدیریت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی تا این تاریخ بالغ بر ۱۹۵ هزار هکتار از طریق روش‌های نوین آبیاری (قطره‌ای، بارانی و سطحی) و بیش از ۲۱ هزار کیلومتر طرح‌های انتقال آب با لوله وکانال در استان اجرا شده است.

وی اظهار کرد: توسعه گلخانه‌ها، پوشش‌دار کردن باغات، کشت نشائی، تغییر زمان کشت چغندر قند از کشت بهاره به کشت پاییزه با هدف استفاده از نزولات زمستانه، استفاده از مالچ‌ها با هدف کاهش تبخیر و حفظ رطوبت در اراضی کشاورزی از دیگر اقدامات در راستای مصرف بهینه آب دراستان بوده است.

جوادی ادامه داد: با اجرای این اقدامات و با وجود کاهش زیاد آب استحصالی توسط بخش کشاورزی خوشبختانه پایداری تولیدات کشاورزی و حتی گاهی افزایش تولید در برخی محصولات اتفاق افتاده که این موضوع بیانگر افزایش بهره‌وری و اثربخشی اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان است.

منبع: شهرآرا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.