شرکت بازاریابی نفت عراق متاثر شدن تولید نفت این کشور از توافق تهاتر نفت با گاز ایران را تکذیب کرد.

بغداد: توافق تهاتر نفت‌ با گاز ایران ‌بر تولید نفت عراق تاثیری نمی‌گذارد

‌به گزارش قدس آنلاین، شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) دیروز یکشنبه تاکید کرد که توافق تهاتر نفت عراق با گاز ایران هرگز بر تولید نفت عراق تاثیری نخواهد گذاشت.

این شرکت با رد شایعات درباره احتمال تاثیرپذیرفتن تولید نفت عراق در صورت پرداخت بهای گاز ایران با نفت سیاه عراق گفت: عراق در جایگاه دومین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک حتی با تداوم تعلیق صادرات نفت شمال عراق مبارزه می‌کند.

شرکت بازاریابی نفت عراق از رسانه‌ها خواست‌ به منظور جلوگیری از اطلاعات گمراه کننده، در انتشار اخبار دقت کنند.ژ

«استاندارد اند پورز گلوبال» نیز به نقل از منبعی در شرکت سومو تاکید کرد: اگرچه اجرای قرارداد مبادله نفت و گاز میان تهران و بغداد زمان بر است، اما عراق احتمالاً تلاش خواهد کرد تا تولید را از میادین عظیم جنوبی خود افزایش دهد تا زیان تولید و ادامه توقف صادرات از طریق بندر جیهان ترکیه جبران شود.

این منبع گفت که سومو هنوز جزئیاتی در مورد آغاز این معامله پایاپای، میزان نفت خام و نفت کوره‌ای که به ایران صادر می‌شود یا عیارهای خام فروخته شده دریافت نکرده است.

او گفت که علاوه بر تعلیق صادرات نفت از شمال، قطعی گسترده برق در سراسر کشور عراق به دلیل کاهش عرضه گاز ایران، بخش‌های وسیعی از کشور را در تاریکی فرو برده و بر تولید نفت تأثیر گذاشته است.

وی افزود: تولید میادین غول پیکر الزبیر در جنوب که توسط شرکت انی و میدان الرمیله که توسط شرکت BP اداره می‌شود، تحت تاثیر قطع برقی قرار گرفت که از اواخر ژوئن آغاز شد.

به گفته این منبع، زمانی که عرضه گاز ایران به طور کامل بازیابی شود، قطع برق احتمالا متوقف خواهد شد و تولید در میادین جنوبی به سطح عادی خود بازخواهد گشت.

عراق در ژوئن سه میلیون و ۹۸۵ هزار بشکه در روز نفت تولید کرد که کمتر از ۴.۲۲ میلیون بشکه در روز سهمیه اوپک پلاس بود، این مقدار کمی بالاتر از سه میلیون و ۹۵۵ هزار بشکه در روز است که در ماه می تولید کرد، زمانی که عراق به طرح چندین کشور اوپک پلاس پیوست که توافق کردند در مجموع ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز کاهش داوطلبانه را اجرا کنند و می خواهند این کاهش را تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه دهند.

موضوع کاهش صادرات گاز ایران به عراق در هفته گذشته به دلیل مشکل بلوکه شدن مبالغ گازبها نزد بانک تجارت عراق و در نتیجه آن کاهش تولید برق این کشور در صدر اخبار قرار داشت.

به دنبال آن «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق شامگاه سه شنبه خبر داد که این کشور به چارچوب توافقی برای تسویه بدهی خود به ایران رسیده است.

دفتر نخست وزیری عراق شامگاه سه شنبه اعلام کرد که بغداد و تهران توافقنامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن صادرات گاز ایران به عراق در ازای دریافت نفت خام و سیاه عراق از سر گرفته می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.