ناصر کنعانی حضور وزیر خارجه عمان در تهران را فرصتی برای تبادل نظر و گفتگو در مورد مسایل دوجانبه و بین المللی از جمله روند مذاکرات احیای برجام خواند و با اشاره به نقش مثبت عمان در رایزنی ها برای تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت بعد از این سفر جزئیات بیشتر و جدیدی در این زمینه اعلام خواهد شد.

رایزنی‌های وزیر خارجه عمان درباره احیای برجام و تبادل زندانیان در تهران/ واکنش ایران به اعزام جنگنده‌های آمریکایی به خلیج فارس

قدس آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان به تهران و برنامه دیدار او با همتای ایرانی اش و دیگر مقامات کشورمان، عمان را کشور شریک و دوست جمهوری اسلامی ایران نامید و گفت: ما در مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی یا یکدیگر همکاری و مشورت داریم و از نقش سازنده و توأم با حسن نیت عمان در خصوص برخی موضوعات از جمله مذاکرات رفع تحریم ها و بازگشت آمریکا به برجام و نقش آفرینی این کشور همسایه در مسایل دیگری که با برخی دیگر از کشورهای ثالث داریم استقبال می کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص محورهای مذاکرات بوسعیدی در تهران و اینکه اتفاق جدید و پیشرفتی در روند مذاکرات تبادل زندانیان رخ داده، با تاکید بر اینکه فعلا نمی تواند جزئیات بیشتری در مورد این سفر را تا پیش از مذاکرات دو وزیر در تهران اعلام کند، افزود: جمهوری اسلامی ایران از فرصت های دیپلماتیک برای تأمین حقوق ملت ایران غفلت نکرده و نخواهد کرد و استفاده از ظرفیت کشورهایی که علاقمند به کمک به حصول توافقی سازنده در این مسیر هستند  استقبال کرده و می کند.

وی با یادآوری اینکه آمریکا یک جانبه از برجام خارج شده و برای بازگشت باید تعهداتی را بپذیرد و اجرا کند، اظهار داشت: امکان جمع بندی مذاکرات در کوتاه مدت هنوز هم وجود دارد.

شرط تداوم تبادل زندانیان با اروپا

کنعانی درباره توقف روند مبادله زندانیان میان ایران و کشورهای اروپایی هم با تأکید بر اینکه عفو افراد مجرمی که محاکمه شده اند یک حق نیست و اقدامی از سر انسان دوستی و رأفت نظام اسلامی است، خاطر نشان کرد: ایران شما ی از مجرمان و زندانیان این کشورها را با این نگاه تا کنون مشمول رأفت و عفو قرار داده و ادامه این روند به مذاکرات و همکاریها میان مقامات قضایی این کشورها با ایران بستگی دارد که در جریان است و استمرار همکاریهای قضایی می تواند به تبادل زندانیان دیگری در آینده بشود.

اعزام هواپیماهای آمریکا به منطقه اقدامی تحریک کننده است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم مقامات آمریکایی برای اعزام جنگنده های اف۱۶ به منطقه خلیج فارس به بهانه تأمین امنیت منطقه گفت: متاسفانه  

نقش دولت آمریکا در خصوص مسائل منطقه ای به ویژه امنیت منطقه هیچگاه صلح آمیز و سازنده نبوده است. اظهارات، لفاظی‌ها و تحرکات آمریکا در ارتباط با موضوع گفته شده را سازنده نمی‌دانیم و تحریک آمیز است و تداوم این گونه اقدامات می‌تواند به ایجاد حساسیت‌های جدید در منطقه به ویژه در حوزه راهبردی خلیج فارس و دامن زدن به بی ثباتی و ناامنی کمک کند. ایران نسبت به هر اقدام غیرقانونی و غیرسازنده که امنیت منطقه را تحت تاثیر قرار دهد با حساسیت و دقت رصد و پایش می‌کند و نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیرقانونی به صورت خاص در نزدیکی مرزهای خود حساس است و نسبت به آن توجه ویژه خواهد کرد و با توجه به اشراف و توانمندی نیروهای مسلح خود در پاسداری از امنیت مرزها و امنیت دریانوردی و هوانوردی در منطقه خلیج فارس حق خود را برای اتخاذ تدابیر مقتضی بازدارنده و منطبق با قواعد و مقررات بین‌المللی و حقوق بین‌الملل محفوظ می‌دارد و از حقوق مسلم خود استفاده خواهد کرد.

کشورهای منطقه هم به آمریکا هشدار بدهند

وی گفت: توصیه ما به دولت آمریکا پرهیز از هرگونه اقدام تحریک آمیز، غیرسازنده و بی ثبات کننده در منطقه است. امنیت منطقه موضوع مشترک برای همه کشورهای حوزه خلیج فارس است. امنیت در منطقه یک مقوله یکپارچه و تعمیق و تامین آن نیازمند همکاری‌های دسته جمعی کشورهای منطقه است. انتظار می‌رود دیگر کشورها در حوزه آبی خلیج فارس به مسئولیت‌های خود توجه و هشدارهای لازم را به دولت آمریکا برای پرهیز از هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیرسازنده بدهند.

حاکمیت جزایر سه کانه قابل مذاکره نیست 

کنعانی همچنین در واکنش مجدد به بیانیه مداخله جویانه روسیه و شورای همکاری خلیج فارس در موضوع جزایر سه کانه ایرانی و اینکه پیش از این اتفاق سفارت ایران مقامات روسیه را در جریحساسیت های تهران قرار نداده بود؟ با تاکید بر اینکه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها یک اصل شناخته شده و انکارناپذیر در حقوق بین‌الملل و مبتنی بر منشور ملل متحد است، اظهار داشت: ایران موضوع تمامیت ارضی و سرزمینی و حاکمیت خود را بر جزایر سه‌گانه مورد اشاره هیچ گاه قابل مذاکره و گفت‌وگو ندانسته و دخالت هر طرفی اعم از دولت امارات، دولت روسیه و هر طرفی را در این ارتباط غیرقابل قبول و مردود تلقی می‌کند و نسبت به آن واکنش جدی نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: ایران به صورت رسمی به دولت روسیه اعتراض کرده و مواضع سیاسی، غیردقیق و غیرسازنده هیچ خللی در حق مسلم ایران در حاکمیت کامل بلامنازع و غیرقابل مذاکره بر جزایر سه‌گانه ایرانی نخواهد داشت.

عزل رابرت مالی

ارزیابی خاصی منفی یا مثبت در این رابطه نداریم. به رفتار دولت‌ها نگاه می‌کنیم و آمد و رفت آدم‌ها را ملاک ارزیابی سیاست‌ها و برنامه‌ها تلقی نمی‌کنیم و به آن توجه نخواهیم کرد. به رفتار دولت آمریکا توجه داریم و در خصوص تغییر افراد ارزیابی خاصی نداریم و واکنشی در این رابطه نخواهیم داشت.

 میزبانی مدعیان حقوق بشر از سرکرده ترویست‌ها

وی درباره میزبانی از سرکرده گروهک تروریستی منافقین در پارلمان ایتالیا گفت: اقدام رسمی دولت ایران به صورت جدی و فوری انجام شده است. میزبانی از  منافقین و فرقه تروریستی منافقین از سوی هیچ طرف و دولتی قابل دفاع و قابل توجیه نیست. میزبانی از سرکردگان و اعضای این فرقه در هر سطحی و توسط هر کشوری و در هر شکل آن مصداق بارز حمایت از تروریسم و تحریک و تشویق تروریسم است و با مسؤولیت بین‌المللی دولت‌ها در مبارزه با تروریسم در تعارض کامل و آشکار است و به ویژه با شعارهای حقوق بشری و ادعاهای حقوق بشری این گونه دولت‌ها از جمله دولت‌های اروپایی کاملا در تعارض است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: نمی‌شود هم مدعی دفاع از حقوق ملت ایران باشند و هم از قاتلان ملت ایران به کسانی که دستشان به خون ملت ایران و خون بیش از ۱۷ هزار شهروند ایرانی آلوده است حمایت و یا میزبانی کنند. این با مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها در مبارزه با تروریسم در تعارض است. ایران در این رابطه دیدگاه‌های خود را به صورت جدی و صریح به دولت ایتالیا اعلام و با احضار سفیر ایتالیا به آن واکنش جدی نشان داده است.

وی گفت: از همه ظرفیت‌ها برای پیگیری و تعقیب سرکردگان این گروهک استفاده کرده و می‌کنیم. متأسفانه بسیاری از دولت‌ها به رغم شعارهایی که می‌دهند به مسؤولیت‌های خود عمل نکردند. انتظار ما از این دولت‌ها عمل به مسؤولیت‌های بین‌المللی در مبارزه با تروریسم است.

اسرائیل به دنبال اختلاف افکنی بین کشورهای منطقه است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان  درباره سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آذربایجان و حضورش در مناطق مرزی با ایران هم با بیان اینکه از بازدید این مقام رژیم صهیونیستی از مناطق ارس اطلاعی ندارد، گفت: رژیم صهیونیستی همواره امنیت و ثبات خود را در ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در کشورهای منطقه و خاصه در بین کشورهای اسلامی جست‌وجو کرده است لذا آنچه از دولت‌های اسلامی انتظار می‌رود توجه به این واقعیت است که رژیم صهیونیستی به دنبال تامین منافع نامشروع خود در سایه دامن زدن به سوءتفاهم‌ها، بی‌ثباتی‌ها و ناامنی‌ها و ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی و  همسایگان است.

سفیر ایران در انگلیس منصوب می‌شود

وی درباره انتصاب سفیر ایران در انگلیس هم گفت: سفیر ایران در انگلیس منصوب خواهد شد. انتخاب سفرای جدید در تعداد قابل توجهی از کشورها انجام شد و سفرای جدید ایران مستقر شدند و تعداد قابل توجهی از سفرا در آستانه عزیمت به حوزه ماموریت خود هستند و درباره این کشور و دو کشور باقیمانده (فرانسه و آلمان) اقدام لازم صورت خواهد گرفت و شاهد ارتقای فعالیت‌های دیپلماتیک در این کشورها خواهیم بود.

مناسبات رو به رشد ایران با قاره سیاه

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط با آفریقا اظهار داشت: اولین تور آفریقایی رئیس جمهور بعد از ۱۰ سال از سفر رئیس کشور ما به آفریقا انجام شد و سفر موفق و پر محتوایی از جنبه مذاکرات و اسناد امضا شده بود. فضای گفت‌وگوها در این سفر سازنده بود. در این سفر درباره کشت فراسرزمینی گفت‌وگو شد. شرکت‌هایی از ایران علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستند و هم اکنون برخی شرکت‌های فعال ایران از بخش خصوصی در برخی از کشورهای آفریقایی در حال فعالیت در این حوزه هستند. 

مدلهای جدید همحکاری اقتصادی ایران و عراق

کنعانی در خصوص توافق اخیر تهران و بغداد برای بازپرداخت بدهی گازی این کشور نیز با یادآوری اینکه مداخله خارجی و نقش غیرسازنده آمریکا درباره همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق به عنوان عامل مخل عمل می‌کند، اظهار داشت:  ایران و عراق در حال تجربه مدل‌های همکاری هستند و تهاتر یکی از شیوه‌های همکاری با کشورهای مختلف دنیاست که به عنوان شیوه اثرگذار جدید و مورد توجه در تعاملات تجاری کشورهای مختلف در حال اجرا و تجربه است.

وی افزود: همکاری‌های ایران و عراق در حوزه اقتصادی دوجانبه و مبتنی بر نیاز و منافع مشترک است و این همکاری‌ها ادامه می‌یابد.

عراق به توافقنامه امنیتی در مورد اقلیم عمل کند

سخنگوی وزارت امور خارجه سپس با اشاره به  گفت‌وگوهای مقامات امنیتی کشورمان با مقامات با عراق در خصوص مبارزه با گروه‌های تروریستی در شمال این کشور گفت: دولت عراق اخیرا اعلام کرد که با مقامات اقلیم کردستان عراق برای استقرار نیروهای دولت فدرال در مرزهای مشترک با ایران به توافق رسیده است و  ایران از چنین اقداماتی که در راستای اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق استقبال می‌کند.

وی افزود: تهران این انتظار و توقع را از مقامات عراقی دارد که نسبت به اجرای کامل توافق پایبند باشد و در بازه زمانی توافق شده عملی و اجرایی کند. الان قضاوت درباره کم و کیف اجرا نمی‌کنیم زیرا مذاکرات بین دو طرف برقرار است و سفیر ما در بغداد ملاقاتی با مشاور امنیت ملی عراق داشت و گفت‌وگو کرد و انتظار ما از دولت عراق پایبندی کامل به توافق و اجرای آن در بازه زمانی مورد توافق است.

کنعانی افزود: برداشت ما این است که امنیت در مرزهای دو کشور به نفع دو کشور و ملت و زمینه ساز همکاری‌های تجاری و اقتصادی است. تداوم حضور نیروهای تروریستی در عراق مخل مرزهای دو کشور و امنیت عراق است و انتظار داریم دولت عراق در این خصوص توجه جدی داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.