آن طور که اداره کل راه وشهرسازی خراسان رضوی اعلام کرده است، در سازوکار سامانه تعیین قیمت اجاره بها، چند مؤلفه برای ساختار قیمت در نظر گرفته شده است. اولین و مهم‌ترین مؤلفه، قیمت منطقه‌ای است که معمولا به طور سنواتی از سوی وزارت اقتصاد و دارایی برای اراضی شهری اعلام می‌شود.

لینک دانلود نرم افزار تعیین اجاره بها مسکن در مشهد/ اجاره‌بها چگونه محاسبه می‌شود؟

به گزارش قدس خراسان، متولیان قانون‌گذار از ابتدای امسال برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در مشهد چند راهکار را در نظر گرفته‌اند؛ ساماندهی حق کمسیون مشاورین املاک مشهد، تعیین نرخ افزایش بهای اجاره که در کلانشهری مثل مشهد ۲۰ درصد سالانه در نظر گرفته می‌شود، نظارت‌های مستمر بر بازار املاک و رعایت قوانین.

در چند روز گذشته هم نرم افزار تعیین اجاره‌بهای مسکن در ۱۳ نقطه شهری و ۲۷۰ بلوک رونمایی شده است که قرار است تعیین اجاره‌بها را برای عموم و مشاورین املاک ساماندهی کند. این اقدام برای جلوگیری از تعیین نرخ‌های نجومی و خارج از عرف اجاره مسکن در مشهد صورت گرفته است.

لینک دانلود نرم افزار اجاره بها مسکن در مشهد

آن طور که اداره کل راه وشهرسازی خراسان رضوی اعلام کرده است، در سازوکار تعیین قیمت اجاره بها در این سامانه چند مؤلفه برای ساختار قیمت در نظر گرفته شده است. اولین و مهم‌ترین مؤلفه، قیمت منطقه‌ای است که معمولا به طور سنواتی از سوی وزارت اقتصاد و دارایی برای اراضی شهری اعلام می‌شود، همچنین در این زمینه از چند خبره و کارشناس محلی برای قیمت گذاری در هر پهنه سؤال شده است.

سال ساخت، دومین مؤلفه‌ای است که در تعیین قیمت در نظر گرفته شده است. هرچه سال ساخت افزایش پیدا کند، ضریب کمتری به آن تعلق می‌گیرد. همچنین امکاناتی که در ساختمان و واحد مسکونی وجود دارد هرچه بیشتر باشد، ضریب بیشتری به قیمت تعلق می‌گیرد و درنهایت حاصل آن، قیمت را تعیین می‌کند.

یکی از خوبی‌های این سامانه تعیین دقیق حق کمیسیون معاملات املاک و سهم موجر و مستأجر از آن است. بر اساس فرمول تعیین شده در این سامانه، مستأجر پنج روز ماه و موجر هشت روز ماه را به عنوان حق کمیسیون پرداخت می‌کند.

بر این اساس هر مالکی که بخواهد قرارداد جدید تنظیم کند، باید میزان اجاره بها را بر اساس قیمت تعیین شده در این سامانه در نظر بگیرد و هیچ بنگاهی اجازه ندارد با بیش از این مبلغ قرارداد تنظیم کند. بدیهی است هر موجری بخواهد، می‌تواند اجاره بهای ملک خود را کمتر از مبلغ اعلام شده در این سامانه اجاره بدهد، اما مبلغ بیشتر ممنوع است.

منبع: شهرآرا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.