به مناسبت بزرگداشت ماه محرم، صحن و سرای حرم مطهر رضوی در سوگ عزای سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یارانشان، سیاهپوش شده است.

جامه سیاه بر صحن و سرای حرم مطهر رضوی

به مناسبت بزرگداشت ماه محرم، صحن و سرای حرم مطهر رضوی در سوگ عزای سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یارانشان، سیاهپوش شده است. 

به گزارش آستان نیوز، به همت خادمان آستان قدس رضوی از چند روز مانده به محرم الحرام؛ ماه دلدادگی با اباعبدالله الحسین(ع)، اقدامات سیاهپوشی بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) شروع شد تا بار دیگر گوشه و کنار این حریم قدسی مملو از کتیبه‌های مناسبتی و پرچم‌های مشکی شود و بر حال و هوای محرمی آن بیفزاید. 
 

نصب کتیبه‌های بزرگ مناسبتی

در این راستا 7 کتیبه بزرگ مناسبتی بر بلندای ایوان‌های صحن‌های انقلاب اسلامی، آزادی، جمهوری اسلامی و گوهرشاد نصب شده است، به طور مثال 4 کتیبه مناسبتی بر بالای ایوان‌های صحن انقلاب به چشم می‌خورد. 
«السلام علی من الاجابه تحت قبته/ شکر خدا که در پناه حسینیم»، «السلام علی ابن فاطمه الزهرا/ مادرِ آب کجایی پسرت آب نخورد»، «السلام علی من دفنه اهدا القری/ پدرِ خاک کجایی پسرت خاک نشد» و «اللهم عجل لولیک الفرج/ فاطمه بین در و دیوار می‌خواند تو را زینب کبری سرِ بازار می‌خواند تو را»، از جمله عبارت‌ها و شعرهای مناسبتی است که بر روی این کتیبه‌های بزرگ نقش بسته است.
5 کتیبه بزرگ مناسبتی نیز در ضلع شمالی صحن پیامبر اعظم(ص) نصب شده است. همچنین کتیبه‌های بزرگ مناسبتی در بالای ورودی‌های بست‌های شیخ طوسی، طبرسی و نواب صفوی قابل مشاهده است که حال و هوای دل زائران و مجاورانی که برای شرکت در محافل عزاداری به این بارگاه ملکوتی مشرف می‌شوند، بیش از پیش محرمی کرده است. 
 

کتیبه‌آرایی گسترده در ارتفاعات

سیاهپوشی حرم امام مهربانی‌ها با نصب کتیبه‌های دیواری در صحن‌های مختلف مرکزی و پیرامونی به اوج رسیده است. 
همچنین کتیبه و پارچه‌های مشکی در دور نقاط مرتفع حرم مطهر حضرت رضا(ع) از جمله گلدسته‌های صحن‌های جمهوری، گوهرشاد و انقلاب، برج ساعت صحن‌های آزادی و انقلاب، سقاخانه‌های صحن‌های جمهوری و انقلاب و نقاره‌خانه قابل رؤیت است. 
در این میان، صحن قدس نیز به طور ویژه با نصب کتیبه‌های مناسبتی سیاهپوش شده و آماده میزبانی از عزاداران حسینی در دهه اول محرم است.
 

اهتزاز پرچم‌های مشکی

در ادامه این سیاهپوشی‌ها، پرچم‌های مشکی بر سر درب بست‌های ورودی‌ حرم مطهر رضوی و همچنین در میانه صحن پیامبر اعظم(ص) به اهتزاز درآمده است. همچنین شاهد نصب پرچم‌های مشکی بر لبه پشت‌بام صحن‌های پیرامونی غدیر، کوثر و پیامبر اعظم(ص) خواهیم بود. 
60 پرچم چاپی نیز بر بلندای ستون‌های نوری صحن پیامبر اعظم(ص) نصب شده و رنگ و بوی محرمی این صحن بزرگ را دوچندان کرده است. در این میان، 20 کُتل نیز در حوض‌های صحن‌های آزادی، جمهوری و گوهرشاد نصب می‌شود. 
 

نورآرایی ویژه محرمی

در ادامه فضاآرایی ویژه ماه محرم حرم حضرت دوست، اقدامات خاصی نیز در حوزه نورآرایی حرم رضوی صورت گرفته است که می‌توان به آماده‌سازی ال ای دی‌های نصب شده بر روی ستون‌های نوری صحن پیامبر اعظم(ص) اشاره کرد. این ال ای دی‌ها در شب‌ها به رنگ قرمز، روشن خواهد شد. 
همچنین روشن شدن ریسه‌های موجود در سقف سایبان‌های دو مسیر ورودی از باب الرضا(ع) و باب الجواد(ع) به رواق امام خمینی(ره) در صحن پیامبر اعظم(ص) به رنگ قرمز در دستور کار قرار دارد. 
شایان ذکر است، طراحی و انتخاب عبارت‌ها و شعرهای کتیبه‌های مناسبتی دهه اول محرم به همت اداره خدمات فنی و روشنایی حرم مطهر رضوی انجام شده و سپس محتوای این کتیبه‌ها با همکاری معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بررسی و تأیید شده است. چاپ و نصب آن‌ها نیز با مشارکت نیروهای افتخاری این آستان مقدس انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.