رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور با اشاره به ضرورت بهبود فضای کسب و کار و معیشت گفت: در اعزام نیروی کار دولت باید مسئله فرار مغزها را در نظر داشته باشد.

دولت باید مسئله "فرارمغزها" را در بحث اعزام نیروی کار به خارج در نظر بگیرد

به گزارش قدس آنلاین، سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور با اشاره به تفاهم نامه وزیرکار ایران و وزیرکار قطر برای اعزام نیروی کار ماهر ایران گفت: اکنون که اعزام نیروی کار به خارج از کشور سیاست محوری وزارت کار در حوزه اشتغال است, این سوال مطرح است که چرا تشکل های کارگری از موارد و نحوه ی اجرای این تفاهم نامه ها بی خبر هستند. مگر بارها گفته نشده است که تشکل های کارگری شریک دولت هستند.

گلپوربا بیان اینکه پاشنه آشیل رونق تولید در کشور نیروی کار ماهر است گفت: صاحبان صنایع به نیروی کار ماهر حقوق خوبی را پرداخت می کنند,اگر واقعاً مجموعه ای نیروی کار ماهر داشته باشد, در صورتی که درخواست بدهند و نیرو را جذب کنند, حقوق خوبی برای نیروی کار پرداخت می کنند. بنابراین بهتر نیست نیروی کار به جای اینکه به کشور دیگر اعزام شود در کشور خودمان خدمت کنیم.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور با بیان اینکه اعزام نیروی کار باید به گونه ای صورت گیرد که فرار مغزها نباشد گفت: اینکه عده ای از نیروی کار ماهر درخواست اعزام به کشورهای دیگر برای کار را می دهند نیازمند آسیب شناسی است. اینکه چرا نیروی کار با تخصص مهارتی بالا ترجیح می دهد در کشور دیگر مشغول کار شود؟بنابراین ضرورت دارد که برای اعزام نیروی کار به خارج از کشور و درخواست نیروی کار بررسی های صورت گیرد و علت ها مشخص شود.

گلپور اظهار داشت: برای رونق تولید و اشتغال در داخل کشور به نیروهای متخصص نیازداریم, بنابراین برای بالندگی کشور ضرورت دارد شرایط جذب نیروی کار را در کشور فراهم کنیم. حوزه های مانند حمل و نقل اساس تولید و ارتقا و رشد صنعتی , تولیدی, خدماتی کشور است. بنابراین این فرصت ها آسان به دست نیامده است که بخواهیم آسان از دست بدهیم.

وی با اشاره به مهاجرت پزشکان گفت: باید شرایط خوبی در حوزه معیشت و اشتغال در داخل کشور ایجاد تا مانع از مهاجرت آنها شود. چرا شرایط کار در کشور باید اینقدر نازل باشد که تمایل برای مهاجرت در حوزه های کاری وجود داشته باشد.

گلپور بیان کرد: ضرورت دارد در حوزه اعزام نیروی کار به خارج از کشور با تشکل های خارجی مشور شود. اینکه چرا می خواهند اعزام شود؟ آیا نیروی کار مازاد داریم؟ یا دلیل مهاجرت این افراد مشکلات معیشتی است؟ چرا در حوزه اعزام نیروی کار به خارج از کشور آسیب شناسی نمی شود؟سرمایه مادر کشور نیروی انسانی است, بنابراین نباید به راحتی برای کشورهای دیگر کار کند چرا که ما مازاد نیروی کار نداریم. شرایط اشتغال در کشور باید به گونه ای باشد که تقاضای اشتغال در کشور بسیار زیاد باشد.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور با اشاره به اینکه یکی از مطالبات کارگران مشارکت در تدوین بودجه سالانه کشور است گفت: باید بین بودجه و دستمزد ارتباطی برقرار شود تا دست شورای عالی کار برای تعیین آزادانه دستمزد بسته نشود.متأسفانه با تشکل ها رفتارشعاری می شود, در هیچ تصمیمی تشکل ها نقش ندارند.

وی گفت: در مسئله شورای عالی کار و تعیین دستمزد، از نگاه نمایندگان کارگران یک گره ای وجود دارد. دستمزد کارگران در ماه های پایانی سال تعیین می شود در حالی که پرونده بودجه کشور چند ماه قبل بسته شده است. یعنی سازمان برنامه و بودجه چند ماه قبل از تعیین مزد تکلیف بودجه کشور را مشخص کرده است. به طور مثال سال۱۴۰۱ که دستمزد ۵۷درصد در شورای عالی کار به صورت سه جانبه گرایی افزایش یافت، میزان افزایش مزد کارگران در بودجه حدود ۱۰درصد تعیین شده بودٰ، همین مسئله باعث فشار زیاد بر دولت شد و ناخودآگاه کسری بودجه را به همراه داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.