۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 898626

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: بیشتر هیئت‌ها و موکب‌هایی که از شهرهای دیگر به مشهد می‌آیند، به سمت غذاهایی می‌روند که با نان تهیه می‌شود و اکنون در حال تزریق آرد لازم برای این ایام هستیم.

گرایش هیئت‌ها به تهیه غذاها با نان

به گزارش قدس خراسان، با نزدیک شدن تاسوعا و عاشورای حسینی و افزایش حضور زائران، میزان تقاضا برای تأمین برخی اقلام اولیه از جمله نان و مرغ افزایش پیدا کرده است که این افزایش تقاضا می‌تواند بر سهم مرغ خانوار اثر بگذارد. 

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در گفت‌وگو با قدس خراسان در این باره گفت: مشهد با توجه به حضور زائران، مصرف غذای بالایی دارد و در کنار آن طرقبه - شاندیز و گلبهار هم مرغ مورد نیاز خود را از مشهد تهیه می‌کنند.

علی‌اکبر نصری سرآسیا ادامه داد: تمام رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، فست‌فودها و کترینگ‌ها با توجه به حضور زائران نیاز به پخت غذا دارند. بازگشت حجاج و در ادامه، برگزاری مجالس محرم و پخت نذری از دلایل دیگر مصرف بالای مرغ در مشهد است و این همزمانی و توالی مناسبت‌ها در مصرف خانوار اثر دارد.

قطعه‌کاری ۳۰ تا ۵۰ مرغ در کشتارگاه‌ها

وی افزود: چون به سامانه هیئت‌های عزاداری دسترسی نداریم، میزان مصرف مرغ در هیئت‌ها مشخص نیست؛ اما براساس اعلام نیاز کترینگ‌ها و رستوران‌ها این عدد برای این مراکز ۵۰ تن است و در زمان پیک حضور زائران تفاوت دارد. باید گفت با تغییر قیمت گوشت قرمز، میزان مصرف گوشت مرغ متفاوت شده و وقتی هیئت‌ها یا مجالس اقدام به تهیه مرغ می‌کنند، حجم مصرف بالا می‌رود.

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد تأکید کرد: با پیگیری‌های انجام شده، در حال نظارت بر بازار هستیم تا به ثبات برسد.

نصری سرآسیا به نحوه عرضه مرغ قطعه‌بندی شده اشاره کرد و توضیح داد: در کشتارگاه‌ها درصدی از مرغ‌های تولیدی به دلیل آسیب‌هایی که هنگام کشتار می‌بینند، قطعه‌بندی می‌شوند تا بخش سالم آن‌ها به بازار عرضه شود. برابر مصوبات انجام شده در تنظیم بازار، گاهی به کشتارگاه‌ها به میزان ۳۰ تا ۵۰درصد کشتار، مجوز قطعه‌کاری مرغ داده می‌شود و مرغ‌های قطعه شده در کشتارگاه بسته‌بندی و در اختیار واحدهای صنفی‌ای قرار می‌گیرد که مصرف‌کننده این نوع مرغ هستند.

عرضه مرغ بر اساس قیمت مصوب

وی ادامه داد: عرضه مرغ براساس نرخ‌های مصوب است و در بازار استقلال توزیع سیار مستقر شده و مرغ‌های کشتارگاه‌های مختلف در مرغ‌فروشی‌ها موجود است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد به تغییر نوع نذری‌ها در هیئت‌ها اشاره و اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌ها در حال حاضر بیشتر هیئت‌ها و موکب‌هایی که از شهرهای دیگر به مشهد می‌آیند، به سمت غذاهایی می‌روند که با نان تهیه می‌شود. اکنون در حال تزریق آرد لازم برای این ایام هستیم.

نصری سرآسیا درباره افزایش قیمت نان عنوان کرد: چند ماهی است بحث تغییر قیمت نان مطرح بوده و این موضوع در کارگروه تنظیم بازار شهرستان مشهد بررسی‌ شد، از آنجا به کمیته کارشناسی استان رفت، از طریق فرمانداری به استانداری منتقل و سرانجام این تصمیم نهایی شد.

وی به افزایش قیمت نان در استان‌های دیگر اشاره کرد و گفت: بیشتر استان‌ها افزایش قیمت نان را خیلی زودتر انجام داده‌اند و در مشهد این اقدام دیرتر صورت گرفت. 

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد خاطرنشان کرد: مهم‌ترین تذکر به نانوایی‌ها درباره عرضه نان خارج از شبکه و دریافت نکردن پول نقد است که باید براساس سهمیه آردشان نان عرضه کنند تا دچار کسری سهمیه نشوند.

نصری سرآسیا درباره تعطیلی نانوایی‌ها متذکر شد: اگر نانوایی برنامه تعمیرات، مرخصی یا هر دلیل دیگری برای تعطیلی دارد، باید اعلام و تأییدیه لازم را از اداره غله دریافت کند تا در تأمین نان برای شهروندان مشکلی پیش نیاید.

خبرنگار: طاهره فجرداودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.