معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال برداشت دانه روغنی کلزا تا ۵۵۰۰ تن نیز ادامه پیدا کند.

پیش‌بینی برداشت ۵۵۰۰ تن  دانه روغنی کلزا از مزارع خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، غلامحسین ساربان اظهار کرد: خرید تضمینی دانه روغنی کلزا که در زمینه تامین روغن مصرفی داخل کشور بسیار بااهمیت است، تا کنون به ۳۲۵۰ تن رسیده و همچنان ادامه دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: توسعه و کشت دانه‌های روغنی به خصوص کلزا که منتج به تولید روغن خوراکی می‌شود، به عنوان یکی از محورهای مهم خودکفایی در تولید و تامین امنیت غذایی کشور و استان محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: کشت دانه روغنی کلزا برای تولید پایدار گندم ضروری است، زیرا این دانه روغنی در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود.

ساربان با بیان اینکه کشت مداوم گندم در اراضی زراعی سبب کاهش توان رویشی اراضی و افت قابل توجه میزان تولید گندم می‌شود، افزود: برای جلوگیری از این روند باید محصول دیگری را در تناوب کشت با آن به عنوان کشت جایگزین در نظر داشت. بررسی‌های علمی نشان می‌دهد دانه روغنی کلزا بهترین محصول برای این منظور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهارکرد: خوشبختانه خراسان رضوی طی سنوات گذشته در توسعه کشت این دانه روغنی موفق عمل کرده است. در حال حاضر عملکرد این محصول از ۸۰۰ کیلوگرم در سنوات گذشته به یک تن و ۷۰۰ کیلوگرم رسیده که امید است این میزان بیش از این هم بشود.

منبع: شهرآرا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.