رئیس دامپزشکی تربت حیدریه با یادآوری تشدید گرما و افزایش خطر شیوع برخی بیماری‌ها گفت: بر این اساس ذبح دام در مسیر تردد هیئات مذهبی شهرستان ممنوع شد و خوشبختانه همکاری مردمی خوبی در این زمینه وجود دارد.

ذبح دام در مسیر تردد هیئات مذهبی تربت حیدریه ممنوع است

به گزارش قدس خراسان، ابوالحسن سیدین روز پنج شنبه هنگام سرکشی ناظران دامپزشکی بر کیفیت دام و ذبح متمرکز دامهای نذری هیئات مذهبی تربت حیدریه اظهار کرد: وجود ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام و تشدید بیماری تب کریمه کنگو به دلیل گرمای زیاد هوا ضرورت رعایت نکات بهداشتی را بیش از پیش محسوس کرده است.

رئیس دامپزشکی تربت حیدریه افزود: بر همین اساس در کنار تشدید نظارت‌ها؛ کشتارگاه تربت حیدریه با حضور ناظر کشتار و ناظر ذبح شرعی و بهره‌مندی از کشیک فعال آماده خدمت رسانی به هیئات مذهبی است.

وی با تسلیت ایام عزاداری محرم اظهار کرد: در روزهای تاسوعا و عاشورا تحت هیچ شرایطی ذبح دام در مسیر حرکت دسته‌های عزاداری یا مقابل هیات‌ها و حسینیه‌های تربت حیدریه مجاز نیست.

سیدین گفت: تجهیز سردخانه نگه‌داری واکسن این شهرستان برای تسهیل و روان سازی واکسیناسیون دامهای منطقه نیازمند ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار است.

رئیس دامپزشکی تربت حیدریه افزود: بر اساس مصوبه کمیته برنامه ریزی تربت حیدریه سهم اعتبار دامپزشکی شهرستان از بودجه تملک دارایی (عمرانی) استان خراسان رضوی در سال جاری ۳۶ میلیون تومان است که برای سرعت بخشی به کارها انتظار افزایش آن را داریم.

وی اضافه کرد: تربت‌حیدریه با بهره مندی از بارانداز دام شرق کشور که نمونه آن در هیچ یک از دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی وجود ندارد؛ نیازمند توجه بیشتر و توسعه زیرساخت‌ها با هدف پایداری تامین گوشت استان‌های مجاور است.

سیدین همچنین گفت: از ابتدای امسال واکسیناسیون رایگان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری شاربن برای ۱۷۴ هزار و ۹۸۲ راس و نیز بیماری آبله برای ۱۷۵ هزار و ۴۱۰ راس دام در تربت حیدریه انجام شد.

رئیس دامپزشکی تربت حیدریه افزود: همچنین طی همین مدت صدور مجوز حمل و نظارت بهداشتی بر خروج ۶۷ هزار و ۹۳۰ راس دام از این شهرستان به دیگر نقاط خراسان رضوی و استان‌های تهران، کرمان، مازندران و گیلان انجام شد.

وی به نظارت بر ذبح بهداشتی ۴۴ هزار و ۵۰۴ راس گوسفند و ۸۳۹ راس گاو در مدت یاد شده اشاره کرد و گفت: همچنین سه هزار و ۳۹ بازدید از مراکز عرضه فراورده‌های خام دامی انجام و در همین ارتباط ۷۲۰ کیلوگرم فراورده خام دامی غیربهداشتی معدوم شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.