مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: ارزیابان یونسکو چند هفته دیگر برای بررسی ثبت جهانی هگمتانه به استان سفر می کنند.

آیا یونسکو هگمتانه را ثبت جهانی می‌کند؟

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محسن معصوم علیزاده بابیان اینکه طرح پیاده‌راه‌سازی ۶ خیابان اصلی شهر همدان بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری باید مورد بررسی قرار گیرد و طبق نظر مشاور به پیاده راه تبدیل شود، اظهار کرد: طبق نظر کارشناسان دو خیابان بوعلی و اکباتان مقرر شد به پیاده راه تبدیل شود که خیابان بوعلی در سال ۱۳۹۶ پیاده راه شد و خیابان اکباتان گرچه انجام شده است اما مواردی باید این پروژه را کامل کند .

وی با بیان اینکه اقناع سازی کسبه توسط میراث فرهنگی در حال انجام است، گفت :  کاربری‌های مشاغل موجود در خیابان اکباتان باید تغییر کند و این مهم در حال انجان است.

علیزاده  ادامه داد: خیابان تختی، شریعتی، باباطاهر و شهدا هرکدام مانند دو خیابان بوعلی و اکباتان خصوصیت به خود را دارند.

معصوم علیزاده خاطرنشان کرد: حذف ترافیک از میدان اکباتان و برداشتن آسفالت از اقدامات مهم و باقی مانده برای ثبت جهانی هگمتانه بود که در حال پایان است

وی گفت: زمان بررسی ارزیابان یونسکو طبق اعلام وزارتخانه در ماه های اخیرخواهد بود که بازدید از محدوده هگمتانه تا همدان انجام خواهد شد. اقدامات زیادی برای حذف ترافیک انجام شد که می‌توان در این زمینه به تعریض راسته حاج فضل الله، معبر باستان، تعریض موزه منطقه‌ای اشاره کرد که عرض بسیار خوبی برای راسته حاج فصل الله تدارک دیده شد و این معبر در واقع کمک خواهد کرد و با این روند، دسترسی بهتری به بازار آهن فروشان پیدا می‌شود.

*پروژه‌های حفاظتی هگمتانه در حال انجام است

معصوم علیزاده با اشاره به اینکه با این روند، عرض معبر باستان به صورت قابل قبولی افزایش پیدا خواهد کرد و دسترسی آهن فروشان در شرایط بهتر انجام بگیرد؛ گفت: کارهای عملیاتی و پیمانکاری حدود ۱۵ کاروانسرا نیز انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های حفاظتی زیادی در هگمتانه در حال انجام است تشریح کرد: حفاظت ترانشه ها، حفاظت آثار دوره هخامنشی، پایه ستون‌های سنگی هخامنشی و آشکار سازی معابر دوران اشکانیان که در سنوات قبل کاوش شده است، از جمله این اقدامات است.

گفتنی است ، ارزیابان یونسکو چند هفته دیگر به همدان می آیند، ارزیابانی که با بررسی تاریخ این کهن شهر آن را در حافظه جهانی یونسکو ثبت می‌کنند و مدیران ارشد استان در این چند هفته باقیمانده اقدام به برنامه ریزی های متعدد میکنند تا روال کار بهتر و با سرعت بیشتر پیشرود .

موضوع حذف سواره از عرصه هگمتانه و میدان اکباتان، ساماندهی کاروانسراها، بهبود وضعیت مسیرهای منتهی به پروژه و غیره همه و همه نیازمند عزم جدی مسئولین در روزهای پایانی تابستان ۱۴۰۲ بود که محقق شده است و موضوعات دیگر که باید به جد در دستور کار قرار گیرد تا حضور ارزیابان یونسکو چراغ روشنی برای ورود همدان به عرصه جهانی و تاییدیه نهایی شود

خبرنگار : فتانه ازانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.