با وقوع کودتا در کشور نیجر، دولت انگلیس اعلام کرد که کمک‌های طولانی‌مدت لندن به نیجر را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

انگلیس کمک‌های همیشگی به کشور نیجر را متوقف کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، در پی کودتای نظامی در نیجر، دولت انگلیس ضمن محکومیت این کودتا اعلام کرد لندن کمک‌های طولانی‌مدت خود به این کشور را به حالت در تعلیق درمی‌آورد.

دیروز یکشنیه نیز مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) تمام کمک های مالی به نیجر را به حالت تعلیق درآورد و دارایی های نیجر در بانک‌های مرکزی و تجاری این مجمع را مسدود کرد.

چهارشنبه گذشته اعضای گارد ریاست‌جمهوری نیجر با انتشار بیانیه‌ای در تلویزیون ملی این کشور اعلام کردند که دولت «محمد بازوم»، رئیس‌جمهور نیجر را سرنگون و او را بازداشت کرده‌اند، مرزها را بسته‌اند و تا اطلاع ثانوی در این کشور حکومت نظامی برقرار است.

طبق گزارش‌های محلی نیجر، رئیس‌جمهور این کشور صبح روز چهارشنبه هفته گذشته توسط نیروهای وابسته به گارد ریاست جمهوری در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت شد.

فرماندهی نیروهای مسلح نیجر پیش از این با شورشیان نظامی از گارد ریاست جمهوری این کشور اعلام همبستگی کرده بود. در بیانیه صادره از سوی فرماندهی ارتش نیجر در این خصوص آمده بود: هرگونه مداخله نظامی خارجی در نیجر عواقب فاجعه باری را برای مردم و کشور به همراه دارد.

گفته می‌شد که پشت این اقدام به کودتا ژنرال عمر چیانی قرار دارد. چیانی حدود ۱۰ سال است به عنوان فرمانده گارد ریاست جمهوری نیجر خدمت می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بازوم قصد داشت چیانی را از سمت خود برکنار کند.

همچنین، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا قدرت‌های حاصل از کودتا در نیجر را به رسمیت نمی‌شناسد و نخواهد داشت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که «محمد بازوم» رئیس جمهور نیجر، باید بدون قید و شرط یا تأخیر آزاد شود و بروکسل کودتاچیان را مسئول امنیت او می‌داند.بورل تاکید کرد که اتحادیه اروپا فوراً تمام اشکال همکاری امنیتی با نیجر را متوقف خواهد کرد.پس از کودتای نظامی در نیجر، اتحادیه اروپا حمایت‌های بودجه‌ای از این کشور آفریقایی را متوقف می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.