سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد افتخار ما اینست که در بالاترین سطح از سوی ریاست قوه و در مقابل افکار عمومی خودمان را نقد می‌کنیم و اکر در عالی‌ترین مراجع قضایی هم بی توجهی صورت گیرد، از نظر دور نمی‌ماند.

ستایشی: تلاش می‌کنیم اعمال ماده ۴۷۷ به حداقل برسد/ دولت سوئد خود را در مقابل خشم مسلمانان قرار داده

قدس آنلاین: مسعود ستایشی با تاکید بر اینکه تلاطمات سیاسی یا مطالبات برخی با دسته‌بندی‌های مختلف نباید حرکت عدالت‌خواهانه قوه قضاییه را تحت تأثیر قرار دهد یا رفتار قانونی ‌از قوه را سلب کند، اظهار داشت: بر همین اساس در عین تعامل با همه دستگاه‌ها و افراد مسئول در نظام، وظیفه خود می‌دانیم و تلاش می‌کنیم وزن قانونمندی را بر همه رفاقت‌ها ارجح بدانیم و نگذاریم حق مردم و مطالبات برخی ملت ایران تضییع شود. بر همین اساس تمرکز خود را بر اجرای مطالبه به‌حق رهبر معظم انقلاب و مردم در تحقق شعار سال قرار داده‌ایم.

سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری امروز خود با اشاره به اهتمام جدی دستگاه قضا بر اجرای کامل سند تحول خاطرنشان کرد: 

تلاش کردیم با تلاش و نه با رفتار احساسی، واکنشی و تبلیغاتی بلکه با تشریک مساعی جمعی و به خدمت گرفتن ظرفیت افراد و نخبگان به سمت اجرای قانون و فنی شدن امور پیش برویم و اگر رئیس قوه قضائیه برای اجرای قانون با حضور در جمع قضات برجسته دیوان ‌عالی کشور از آنان برای انتخاب رئیس دیوان عالی نظرخواهی می‌کند، در همین راستا است.

وی اضافه کرد: همچنین تلاش کردیم تا مطالبه گری را درون قوه قضائیه نهادینه‌سازی کنیم و نقد از درون با هدف اصلاح‌گری و زدودن پیرایه‌ها را به فال نیک می‌گیریم. نقد اخیر رئیس قوه قضاییه در مورد لزوم دقت و توجه قضات دیوان عالی در زمینه عدم صدور آرای خلاف شرع بین و یا نقد وی در مورد لزوم اطلاع ممنوع‌الخروجی‌ها را می‌توان در این قالب موجب سنجش و ارزیابی قرار داد.

دست رژیم صهیونیستی پشت پرده قرآن سوزی نمایان است

 این مقام قوه قضائیه همچنین با اشاره به تکرار هتک حکرمت مقدسات و کتاب آسمانی مسلمانان در شماری از کشورهای اروپایی ، و با انتقاد از حمایت دولت غربی از این اقدامات، آنرا رفتاری منزجر کننده و تنفر آمیز خواند و گفت: دست صهیونیسم در پس پرده هتاکی قرار دارد و دولت‌های حامی بدانند که خود را مقابل خشم‌ مقدس تمامی مسلمانان جهان قرار داده‌اند و واگرایی خود با مسلمانان را روز به روز بیشتر می‌کنند.

۱۵ درصد آرای محاکم باید مجازات جایگزین حبس باشد

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان تحقق قانون مجازات جایگزین حبس در کشور با یادآوری اینکه هدفگذاری دستگاه قضا تبدیل ۱۵ درصد از احکام به مجاز.اتهای جایگزین است، گفت تلاش داریم تا به این عدد برسیم و حتی از ان عبور کنیم.

بکارگیری دستیار هوشمند قضایی برای قضات

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به راه اندازی دستیار هوشمند قضائی گفت: پس از تشکیل پرونده‌ها، تشخیص شخصیت به‌صورت برخط صورت می‌پذیرد و سپس حکم مؤثر برای اصلاح مجرم توسط این دستیار هوشمند به قاضی مربوطه پیشنهاد می شود. 

۸ هزار مجریم پابند الکترونیکی گرفتند

وی افزود: ۶ هزار ۸۶۰ نفر از مجازات های جایگزین حبس استفاده کرده اند. و از سال ۹۸ تاکنون بیش از ۳۶ هزار نفر تحت پابند الکترونیک قرار گرفته‌اند و در چهار ماهه امسال ۷۹۸۱ نفر تحت نظارت پوشش استفاده از پابند قرار گرفته‌اند.

ستایشی در عین حال به وجود برخی مشکلات و موانع بر سر صدور احکام جایگزین حبس خبر داد و گفت: به عنوان مثال به دلیل تاکید بر کمیت آرا برخی مجازاتهای جایگزین که داری زمان هستند کمر مورد توجه محاکم قرار می‌گیرد و مجازاتهای مالی بیشتر صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه مجازات جایگزین حبس جزای نقدی بدل از حبس، جزای نقدی روزانه، الزام به انجام خدمات عمومی رایگان و محرومیت از حقوق اجتماعی، گذشت شاکی، وجود جهات تخفیف، نوع جرم، کیفیت ارتکاب، آثار ناشی از بزه، سن، مهارت، وضعیت، شخصیت، وضعیت سابقه بره کار و سایر اوضاع و احوال دخیل هستند.

وی ادامه داد: میزان توجه دادگاه‌ها به مجازات جایگزین حبس و استفاده از پابند الکترونیک افزایش یافته است و امید داریم بتوانیم میزان ارائه احکام جایگزین حبس پیشرفت بیشتری داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت محکومان در واحدهای تولیدی استفاده کنیم.

امور مردم باید به دست وکلای خبره و توانا سپرده شود

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انتقاد مجلس از سخت‌گیری قوه قضائیه در خصوص آزمون وکالت بر خلاف قانون تسهیل کسب و کارها با بیان اینکه گمان می کنم اشاره نمایندگان به آزمون کارآموزی وکلا بوده، گفت: این آزمون برگزار می شود تا توانایی فرد در دوران کارآموزی ارتقا یافته ارزیابی شود زیرا ما تاکید داریم که امور مردم باید به دست وکلایی سپرده شود که توانایی فنی و حقوقی و دانش و نخبگی و سلامت لازم را داته باشند.

وی افزود: اگر کسی در این آزمون حد نصاب را کسب نکند، دوباره باید دوره کارآموزی را بگذراند و اصلاح آئین نامه جدید قانون تسهیل این موارد مورد توجه قرار گرفته است‌.

عدم همکاری سوئد در پرونده حمید نوری

وی در پاسخ به سوالی در خصوص روند دادرسی پرونده حمید نوری در سوئد گفت: باید سریع‌تر وضعیت آقای حمید نوری مشخص شود. پیگیری های زیادی در این رابطه از سوی ستاد حقوق بشر ما صورت گرفته است و وضعیت نامناسب آقای حمید نوری را تبیین کرده  اما اتفاق جدیدی رخ نداده است‌. همچنان روند نگهداری ایشان در سلول انفرادی ادامه دارد. 

ستایشی گفت: در دهم و چهاردهم شهریور ماه جلسه سیزدهم و چهاردهم دادگاه تجدید نظر آقای حمید نوری برگزار شود. متاسفانه در حالی ایشان چهارمین سال زندگی خود را در سوئد سپری می‌کند که جمعه گذشته پس از یک ماه با خانواده خود یک تماس تلفنی داشته است. ما نگران سلامت و شرایط این شهروند محبوس در زندان‌های سوئد هستیم‌.

نقد در بالاترین رده افتخار ماست

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره آمار پرونده های اعمال ماده ۴۷۷ و انتقاد رئیس دستگاه قضا از صدور احکام خلاف بین شرع حتی در دیانعالی کشور و این پرسش که موضوع تشکیل پرونده های ماده ۴۷۷ و اعاده دادرسی در سالهای اخیر که همواره مورد نقد یاست قوه بوده ضرورت آموزش حین خدمت و سخت گیری بیشتر در آزمون قضاوت را مطرح می‌کند، با اشاره به اینکه اعاده دادرسی در قانون آیین دادرسی در مواد مختلف دیده شده و ماده ۴۷۷ یک مرحله مضاعف و فوق‌العاده است که در اختیار رئیس قوه قرار گرفته، اظهار داشت: این دغدغه و توجه برای اینست که حقی از کسی ضایع نشود اما تذکر و نقد آقای اژه‌ای بدین معنا نیست که این موارد زیاد و وتکثر هستند.

وی با تاکید بر اینکه پرونده های ماده ۴۷۷ به ویژه در دیوانعالی کشور بسیار محدود هستند، گفت: قضات این دیوان قضات عالی رتبه و مجتده با حداقل ۴۰ سال سابقه هستند.

ستایشی خاطرنشان کرد: نگاه ریاست قوه این نیست که فرآیند ماده ۴۷۷ را موسع کنند و تاکید دارند در موارد خاص اعمال شود. لذا یک معاونت را به این امر تخصیص داده‌اند که پرونده‌هایی که از مراجع چهارگانه می‌آید را بررسی می‌کنند و به اطلاع ریاست قوه می رسانند و چنانچه ایشان تشخیص دهند خلاف بین شرع بوده اعاده دادرسی انجام می شود.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه این افتخار است که اگر در عالی ترین مرجع هم خلاف و بی توجهی صورت گیرد ،رئیس قوه به آن توجه دارند و این افتخار است که در جمع بزرگان خودمان را نقد می کنیم، افزود: در سایر محاکم(عادی) هم با توجه به نظام های کنترلی انتظار اینست که در هیچ خلاف شرع و عدالت رایی صادر نشود و ما اینرا رصد می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره آمار پرونده های اعمال ماده ۴۷۷ و اعده دادرسی هم گفت: در حدود ۴۶ درصد از آرا درخواست اعاده دادرسی داده می‌شود اما میزان پذیرش و تایید این درخواست ها در دیوانعالی کشور بسیار کم است.

همکاری نیلوفر محمدی و الهه محمدی با دولت آمریکا

مسعود ستایشی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مرود آخرین وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی دو روزنامه نگاری که پس از اغتشاشات سال گذشته بازداشت شدند، با اشاره به اینکه  موضوع اتهامی این دو خبرنگار ارتباطی با گزارش مرگ خانم مهسا امینی و حرفه خبرنگاری آن‌ها ندارد، گفت: این اشخاص در مقاطعی همکاری‌هایی با دولت متخاصم آمریکا داشتند که به زودی گزارش کاملی از این موضوع در اختیار عموم ملت بزرگوار ایران قرار خواهد گرفت.

وی افزود: آخرین دفاع متهمان مذکور در دادگاه اخذ شد و وکلای پرونده تقاضای مهلت سه روزه برای ارائه لایحه دفاعیه خود درخواست کردند که این وکلا روز شنبه ۷ مرداد لایحه خود را تقدیم دادگاه کردند. پرونده در حال انشای رأی است.

احکام دادگاه‌ها متناسب و هم سنخ با جرایم وقانون باشد

این مقام ارشد دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که تاکید رئیس قوه قضائیه بر لزوم متناسب، عاقلانه و اثربخش بودن احکام و و پرهیز از مجازاتهایی که موجب وهن می‌شود و انتصاب این توصیه در رسانه ها به برخی احکام صادره برای سلبریتی ها مثل شستن میت و مراجعه به روانکاو، گفت: احکام و قرارها و تصمیمات باید متقن، واجد استحکام باشد، سست نباشد. مستند به موازین شرعی و مواد قانونی باشد و نسبت به موضوع نیز جامع باشد. صحبت های رئیس قوه قضاییه کلی و ناظر بر روندها و فرآیندهای لازم و ضروری دادرسی است.

وی با بیان اینکه با نگاه‌های مختلف سیاسی نگریسته می‌شود ما در برخی احکام دچار مشکل می‌شویم، اظهار داشت: محاکم باید احکامی بدهند که متناسب با شخصیت افراد و شرایط و کیفیت مقررات ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی باشد و بیش از دو نوع مجازات جایگزین را هم نمی‌توانند بدهند.

ستایشی همچنین در خصوص محاکن مرتبط با کشف حجاب با اشاره به اینکه جرم مستقیم در دادگاه در مجتمع ارشاد رسیدگی می‌شود و جرم درجه هشت محسوب می‌شود ، گفت همانطور که از نام این مجتمع بر می‌آید و همکاران قضائی ابتدا باید با ارشاد و توجه و در مرحله بعد با جریمه و جزای نقدی و مجازات‌های تکمیلی نسبت به این پرونده‌ها رسیدگی کنند و  مجازات‌های تکمیلی و جایگزین هم باید با جرم صورت گرفته سنخیت داشته باشد. 

پلمپ برخی سکوها با حکم قضایی نبوده

سخنگوی دستگاه قضا دربارهپلمپ و برخورد با برخی سکوهای اینترنتی پس از انتشار تصاویر بدون حجاب کارکنان آنها هم با تاکید بر اینکه رعایت قوانین و احترام به آن جزو وظایف آحاد جامعه و نشانه فرهیختگی و مدنیت پذیری افراد است و حجاب نیز جزو همین قوانین مترقی به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: اخیرا چند سکوی داخلی در اقدامی نامناسب و خلاف قانون دست به انتشار تصاویری زدند که مورد نکوهش جامعه و خلاف فرهنگ بومی ما بود و به همین دلیل پرونده قضایی برای این سکوها در واحدهای قضایی مربوطه در قوه قضاییه تشکیل شده و با حساسیت و جدیت دنبال خواهد شد.

این مقام قضایی اما پلمپ این سکوها و اماکن و دفاتر آنها را بدون اطلاع و صدور دستور مربوطه از سوی قوه قضائیه عنوان کرد و گفت:  ما تاکنون چنین دستوری مبنی پر پلمب اماکن یا واحدهای متخلف صادر نکرده‌ایم.

وی درباره حکم اخیری که احمد زیدآبادی گفت: نسبت به آقای زیدآبادی هم فکر می‌کنم سوال ناظر به پرونده‌ای در استان مرکزی است که براساس این پرونده، محکومیت غیابی صادر شده و وی به حبس تعزیری محکوم شده است و در ارتباط با این پرونده اجرای احکام در سامانه ابلاغ الکترونیک (ثنا) اعلام شده است و با حضور او پرونده تعیین تکلیف می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.