نشانه‌ای از یک بیماری و ویروس درون اقتصاد خانواده‌ها در اقتصاد بیمار ایران دردساز شده است.

ماینرها مهمان ناخوانده خانه‌ها

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، مرغداری‌ها، واحدهای صنعتی و سوله‌های نیمه‌تعطیل و حالا شهرک‌های صنعتی و خانه‌ها! ماینرها یا همان تجهیزات استخراج رمزارزها حالا دیگر کم‌کم به یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری در سبد اقتصاد خانواده‌ها تبدیل شده و حجم تبلیغات و دادوستد تجهیزات استخراج رمزارزها در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت به‌قدری داغ شده که در بین اعضای یک خانواده بحث درباره سود بالای این مهمان جدید خانه‌ها گل انداخته است.

ماینرها مهمان ناخوانده خانه‌ها

رمز گران و برق ارزان

با بالارفتن قیمت رمزارزها در دنیا و پایین بودن قیمت برق در ایران، سرمایه‌گذاری در زمینه استخراج رمزارزهای دیجیتال طی سال‌های اخیر شدت گرفته و در حالی تجهیزات استخراج در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی به‌راحتی خرید و فروش می‌شود که هیچ‌کس درباره مسیر واردات این تجهیزات و افراد پشت‌پرده آن خبر ندارد؛ تا جایی که برخی تحلیلگران ازاین میزان شدت برای واردات تجهیزات استخراج رمزارزها  به عنوان شبیخون به صنعت برق ایران یاد می‌کنند که دستبرد پنهان به برق دیگران و همسایگان نخستین عارضه این وضعیت است. 

کشف ۱۵ هزار دستگاه رمز ارز در آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت توزیع برق تبریز در گفت وگو با خبرنگار فارس در تبریز تولید رمز ارز در برخی از کشورها صرفه اقتصادی است، گفت: در استان آذربایجان‌شرقی بیش از ۱۵ هزار دستگاه ماینر در طی ۴ سال کشف شده و در این مدت شرکت توزیع برق تبریز تعداد ۱۰ هزار دستگاه کشف و ضبط کردند و در سطح شهر تبریز یک مشترک مجوز تولید رمزارز دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات برق کشور، وجود ماینرهاست، بیان داشت: به دلیل ارزان بودن انرژی در کشور، تولیدکننده رمزارز را مشتاق به استفاده از این موضوع می‌کنند.

حسامی ادامه داد: تولید رمز ارز در برخی از کشورها صرفه اقتصادی است؛ در استان آذربایجان‌شرقی بیش از ۱۵ هزار دستگاه ماینر در طی ۴ سال کشف شده است، شرکت توزیع برق تبریز تعداد ۱۰ هزار دستگاه در طی ۴ سال کشف و ضبط کردند و در سطح شهر تبریز یک مشترک مجوز تولید رمزارز دارد که این مشترک هم در ماه‌های گرم سال مجوز استفاده ندارد.

وی اضافه کرد: کسی می‌تواند رمز ارز تولید کند که انرژی پاک تولید کند وگرنه هیچ مجوز دیگری صادر نمی‌شود اما متاسفانه شاهد شیوع استفاده از این تجهیزات در خانه‌های مسکونی هستیم و تکنولوژی‌های ماینرهای جدید میزان مصرف را کاهش داده است از این‌رو امکان تشخیص را هم سخت کرده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تبریز اذعان داشت: سود اصلی این تجهیزات ماینر در جای دیگری است، اینجا سود چندانی برای کشور نمی‌شود.

ماینرها مهمان ناخوانده خانه‌ها

سرمایه‌گذاری را هدفمند کنید

اشتباه دستگاه‌های متولی در تعیین‌تکلیف روشن باعث شده تا افراد به‌تنهایی اقدام به خرید ماینرها و استفاده از آنها در داخل خانه‌ها کنند؛ درصورتی که با آگاهی دادن به مردم می‌توان سرمایه‌ آنها را به سمت سرمایه‌گذاری در مزارع بزرگ صنعتی و قانونی برد تا هم خطری آنها را تهدید نکند و هم اینکه از سود احتمالی بهره ببرند.

نقش ماینرها در قطعی برق چیست؟

کمبود آب، کاهش جدی ذخایر آب سدها و افزایش ۲۰ درصدی مصرف از جمله دلایلی است که مسئولان برای قطعی‌های مکرر برق در هفته‌ها و روزهای اخیر مطرح می‌کنند و  علت مهم بخشی از این افزایش مصرف به مراکز استخراج رمز ارزهایی مربوط می‌شود که در اوج گرما به طور غیرمجاز مشغول فعالیت هستند. آن هم در شرایطی که تولید برق به دلیل کمبود بارش‌ها کاهش یافته و از سویی به دلیل شدت گرمای هوا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصرف برق و آب با افزایش همراه است.

در برابر اظهاراتی که مرتبط با مصرف بالای برق ماینرها وجود دارد. به اعتقاد فعالان رمز ارز، میزان مصرف برق ماینرها به اندازه‌ای نیست که موجب خاموشی‌های مکرر شود و حتی رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس هم می‌گوید: علت قطع برق، استخراج رمز ارز نیست.

بنا بر گفته این مسئول سهم برق صنعت استخراج رمز ارز در کشور از کل برق تولیدی یک درصد است و سهم کشور از کل صنعت استخراج در دنیا را کمتر از ۵ درصد است بنابراین علت قطع برق، استخراج رمز ارز نیست بلکه علت توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است.

دراین‌باره ایمان زارع، کارشناس ارزهای دیجیتال می‌گوید: خاموشی‌های گسترده برق که موجب خسارات فراوان به واحدهای تولیدی و گلایه مندی مشترکان خانگی شده است، دلایلی دارد که شاید یکی از کم اهمیت‌ترین آن دستگاه‌های ماینر باشد.

وی تأکید می‌کند: قطعی برق تجربه‌ای است که در سال‌های گذشته نیز کم و بیش شاهد آن بوده‌ایم و در آن زمان هیچ دستگاه استخراجی وجود نداشت. کلاً این تکنولوژی شناخته شده نبود، پس چرا آن زمان خاموشی صورت می‌گرفت؟

این کارشناس ارزهای دیجیتال تصریح می‌کند: طی بررسی‌ها مشخص شده است که اگر در طول هفته به طور ۲۴ ساعته یک ماینر مشغول استخراج باشد، حدود ۱۵ هزار کیلووات ساعت، برق مصرف می‌کند که با مقایسه مصرف برق دیگر دستگاه‌های برقی عدد چندان قابل‌توجهی نیست.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.